Wij overwegen om half mei 2010 een weekje naar Otococ te gaan om te vliegvissen. Is daar of in de directe omgeving iets te beleven? Is er een leuk restaurantje of is zo 'n beetje het einde van de wereld?
Alle informatie is welkom………….
M.v.g.
Geen idee of het ook het einde van de wereld is, maar het is er in ieder geval behoorlijk koud…………..ook in de zomer. De temperatuur komt daar met moeite boven de 20 graden en zelfs in juli is het in de zomer 's nachts rond het vriespunt.
Er zal allicht wel een restaurant te vinden zijn, neem aan ook wel wat kamers, maar verwacht geen bruisend gebeuren. Het schijnt dat de natuur daar wel interessant is, maar daarvoor hoef je niet direct persé voor naar Otocac.
Bedoel je Otočac ?
Indien ja : nogal einde wereld ja. Was frontzone begin jaren 90'. Er stond zo goed als geen huis meer zonder schade.
Streek is vrij vlak, dus fietsen moet meevallen. Het zal er snel koud zijn. Niet zo ver af van plitvice Meren. klein uurtje tot aan de kust (Senj).
In Kuterevo (zuidwest van Otocac- 15 km) is er een berenopvang. ( http://kroatie.startpagina.nl/prikbord/9055274/kuterevo-berenopvang#msg-9055274 )
Hallo,
Ik kom er elk jaar.
Eerdere informatie over de kou klopt niet.
Ik heb er elk jaar mooi en warm weer in de zomer.
Waar Norbert in de zomer het vriespunt vandaan haalt is me een raadsel.
Het is eerder rond de 30 graden en in de nacht rond de 20 graden.
Maar, er zitten wel eens koude dagen bij, en het kan er ook wel eens regenen, net als hier.
Maar, mussen vallen er ook wel van het dak.
Ik heb er de laatste 10 jaar bijna alleen maar mooi weer gehad.
Waar Lipik de vlakke omgeving vandaan haalt is me ook een raadsel, mits met omgeving niet alleen het dal richting Plitvice bedoeld wordt. Otocac ligt te midden van bergen, maar wel in een groot dal.
In Otocac zijn nu 4 hotels, waarvan men er in 2 aan het renoveren zijn. En prive zijn er volop mogelijkheden.
En het is er prachtig, en voor vliegvissen een heel mooie omgeving.
Wel zijn de vergunningen behoorlijk aan de prijs, als het alleen om de forel gaat kan je die beter in de winkel kopen.
Maar U wilt natuurlijk in een stroompje staan met de geweldige natuur en stilte om U heen, waar U de forellen hoort als ze uit het water springen en donkere schaduwen ziet die soms razend snel naar boven schieten om hun prooi te pakken.
Zoek eens bij afbeeldingen google op Gacka, prachtig.
En natuurlijk op het internet googelen op Gacka.
En bijvoorbeeld net buiten Otocac ligt Licko Lecse, ook eerst even via google afbeeldingen.
Karel
Hallo,
En, nee het einde van de wereld is het ook niet.
Of de Lidl moet ook aan het einde van de wereld een filiaal hebben.
Is een behoorlijke plaats, bijna iedereen komt er doorheen op weg naar Plitvice.
Ja, veel huizen waren hier stuk geschoten, maar ook weer hersteld.
Is weer niet echt een plaats met een groot aanbod om uit te gaan.
En niet echt op toeristen ingesteld.
Over de temperatuur nog even dit, U gaat natuurlijk wel half Mei. De temperaturen die ik noem worden dan niet gehaald, maar dit was meer een reactie op wat Norbert zei.
Mvg Karel
Bedankt allemaal,
Heb wat foto's bekeken en het lijkt mij wel wat. Dagterperaturen van rond de 20°C in Mei lijkt mij ook ideaal en dat er geen uitgaansleven (nachtleven) is is een pluspunt.
Dagvergunning kost € 35 en dat is vergeleken met Slovenië en Oostenrijk aan de lage kant.
We gaan waarschijnlijk midden Mei “op goed geluk” (dat wil in Vlaanderen zeggen: zonder iets te reserveren). Moet kunnen denk ik.
M.v.g.
Karel,
Onze concurrent, Ledeno Doba, zit in Otocac en ik heb ze afgelopen juli een keer bezocht. Om 9 uur ‘s avonds was het daar slechts 10 graden en de jongens van Ledeno Doba wisten mij met trots te melden dat het altijd goed koud was in Otocac. Ze stonden regelmatig, ook in de zomer, ’s ochtends ramen te krabben en volgens hen was dat nog leuk ook (ik zag en zie de lol er niet van in moet ik zeggen). Was ook de reden dat ze daar ijs zijn gaan produceren, kost hen minder energie.
Ik ben niet dagen blijven wachten om te kijken of hetgeen ze mij vertelden ook waar was, ik liep in Bermuda en t-shirt……..I was freezing my ass off so to speak !! (lol).
Wanneer jij er regelmatig komt dan heb je uiteraard een betere kijk op Otocac dan ik, tenzij we het over twee verschillende dorpen hebben, maar dat denk ik niet.
Otocac is inderdaad niet echt een wereldmetropol, ben er trouwens alleen doorheen gereden
een paar keer. Wat mij toen steeds opviel was een huis waar je goed kunde zien dat er niet
zo lang geleden een oorlog voerde, voorgevel helemaal kapotgeschoten. Blijk dus dat er van
dat huis ooit een foto gemaakt is die een prijs gewonnen heeft, en daarom blijt het huis zo,
ongerenoveerd, staan. Doe't wel wat met je als je het zo ziet hoor!!
de huizen in Kroatië waar nog de gaten van de kogels in zitten worden over het algemeen niet gerepareerd omdat Kroaten zich zelf graag in de slachtofferrol zien.
kijk eens rond als je door Karlovac rijdt.
je kan mij niet vertellen dat je geen geld hebt om die gaten te dichten terwijl je wel auto rijdt, een (of 2) mobieltjes hebt, een pakje sigaretten per dag rookt, 2 liter bier achterover slaat etc.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?