ondernemen in Kroatië

• rene

Hallo :-)

Ben op zoek naar ideeën om in Kroatie iets op te starten of over te nemen.

Heb al bij over te nemen hotels gekeken, maar helaas niets gevonden….

Is er iemand die iets weet of een site weet waar ik zou kunnen kijken ?

groet,

Rene

• Norbert HR

Rene,

Kroatië is een zeer zeer moeilijk land om zaken in te doen en het beste advies wat ik (en vele anderen met mij) je kunnen geven is: bezint eer ge begint !

De bureaucratie is enorm, de wetgeving volstrekt onduidelijk, het rechtssysteem functioneert niet en dat weten de Kroaten zeer goed uit te buiten (contracten hebben absoluut geen enkele waarde en je kunt er niets tegen doen), het toeristen seizoen is extreem kort (max 6 weken), Kroatische werknemers hebben een heel ander idee van werk discipline dan dat wij hebben, de koopkracht van de Kroaten is zeer laag, velen zijn uitermate agressief tegenover buitenlandse bedrijven (weigeren produkten van je te kopen omdat je geen Kroaat bent) en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Heeft de regering geld nodig dan krijg je inspecteurs op je dak en geloof me, die vinden altijd wel wat en hup je staat weer bij de rechtbank en krijgt weer een mega-boete.

Het land staat niet voor niets zeer laag op de lijst van ‘ease of doing business’ en dat merk je zeer goed.

Hier op vakantie komen en het land af en toe eens mee maken is niet gelijk aan echt zaken doen in dit land. En geloof me, zelfs de Kroatische ondernemers klagen steen en been over de onwerkbare situatie in dit land.

Heb je geld over dan kun je altijd wat beginnen, maar denk niet dat je hier even heel snel zeer veel geld kunt verdienen. Dat kun je gevoeglijk vergeten.

• jean paul

en pas vooral op om als buitenlander een hotel of B&B te gaan beginnen.

ik weet er niet alles van maar buitenlanders mogen maar zeer beperkt gasten ontvangen itt kroaten.

• Jacques

Rene, mail mij even

• lipik

Als buitenlander een b&b beginnen was eigenlijk niet mogelijk, maar deze wetgeving zou nu veranderd zijn (Europa weet ge wel)

Maar als buitenlander een Kroatische vennootschap oprichten was dan wel de oplossing En uit ervaring kan ik zeggen dat dit wel kan en zonder noemenswaardige problemen Al moet ik er bij zeggen dat een zwaluw de lente niet maakt… De ene stad is de andere niet. Maar het kan dus wel.

Hans

• Norbert HR

Een B&B klinkt natuurlijk wel leuk, maar echt veel toeristen zul je hier in de winter niet aantreffen. Momenteel is het overal compleet uitgestorven en we praten mid oktober. Gisteren door Rovinj, Bale, Vrsar en Porec gereden, geen hond op straat, alles dicht, dus ook niet aantrekkelijk voor toeristen om hier te komen.

Wil je dus van een B&B leven dan zul je moeten berekenen hoeveel euro / Kuna je per jaar nodig hebt om te leven, om de B & B te runnen, om de bedrijfskosten te betalen etc.

Vervolgens moet je bekijken hoeveel je kunt vragen voor een kamer en dan daarna weet je wat je bezettingsgraad moet zijn om rendabel te draaien.

Helaas is voor het gros van de verhuurders van appartementen het, op de lange termijn, rendabel verhuren van de appartementen niet mogelijk. Voor Kroaten is het een extra zak centje, ze houden er misschien een paar duizend euro aan over en dat komt niet doordat hun appartement niet goed genoeg is………….het komt puur doordat het seizoen hier extreem kort is.

Dat laatste hebben de Kroaten volledig aan zichzelf te danken, maar dat neemt niet weg dat het de realiteit van de dag is.

Er zijn wat uitzonderingen die wel rendabel draaien, bv door koppeling met een duikschool of zeilschool, maar dat zijn echt hoge uitzonderingen.

Wil je persé in Kroatië wat beginnen dan zou ik willen adviseren om in de buurt van een vliegveld te gaan zitten. Split of Dubrovnik zijn dan de meest aangewezen plekken. Easyjet en Ryanair beginnen rond april met vluchten naar die luchthavens en wanneer je dan goedkope kamers aan kunt bieden dan heb je kans dat je succesvol kunt zijn.

Istrië kent geen luchthaven van betekenis (de paar vluchtjes op Pula stellen weinig voor) en zonder vervoer begin je hier absoluut niets als toerist.