UItzonderingen dubbele nationaliteit

• AZ

Interessant voor mensen die alleen de NL nationaliteit bezitten en graag hun Kroatische terugwillen. Per 2003 is er een uitzondering opgenomem in artikel 15 van de Rijkswet op het Nederlanderschap (http://wetten.overheid.nl/BWBR0003738).

Artikel 15, lid 1 onder a luidt:

"1.Het Nederlanderschap gaat voor een meerderjarige verloren:

a. door het vrijwillig verkrijgen van een andere nationaliteit;"

Echter, lid 2 van hetzelfde artikel stelt hier een drietal uitzondering op:

"2.Het eerste lid, aanhef en onder a, is niet van toepassing op de verkrijger

a. die in het land van die andere nationaliteit is geboren en daar ten tijde van de verkrijging zijn hoofdverblijf heeft;

b. die voor het bereiken van de meerderjarige leeftijd gedurende een onafgebroken periode van tenminste vijf jaren in het land van die andere nationaliteit zijn hoofdverblijf heeft gehad; of

c. die gehuwd is met een persoon die die andere nationaliteit bezit."

Ik denk dat met name art. 15, lid 2 onder b interessant is voor veel mensen die toen ze hun NL nationaliteit hebben aangevraagd de Kroatische moesten inleveren. Elke ex-Kroatische staatsburger kan zijn nationaliteit terugkrijgen volgens de “OBRAZAC ZAHTJEVA I UPITNIKA ZA STJECANJE HRVATSKOG DRŽAVLJANSTVA” (http://nl.mvp.hr/?mh=79&mv=431).

Op deze manier is het mogelijk om LEGAAL beide nationaliteiten te verkrijgen/behouden!

• fr8ns

waarom zou je 2 nationaliteiten willen behouden, als je

A hier al meerdere jaren woont, je toekomst hebt, eventueel ook de kinderen

B niet meer terug wilt gaan

je kiest toch voor een land?, waar je om de een of andere reden, je oud hebt verlaten

• Marko

Misschien omdat A en B niet (alléén) van toepassing zijn ;).

• jean paul

een dubbele nationaliteit is voor mensen die van 2 walletjes willen eten.

• AZ

Graag wil ik iedereen er op wijzen dat dit geen VOOR of TEGEN discussie is, maar een tip voor mensen die hun recht willen uitoefenen als BURGERS van het Koninkrijk der Nederlanden en/of de Republiek Kroatie. Dit, omdat deze wetsbepaling niet in gemeentefoldertjes vermeld wordt en er veel mensen geen weet van hebben.

Over twee walletjes gesproken, de woorden van oud-hoogleraar d'Oliveira:

" (Prinses Maxima heeft ook nog de Argentijnse nationaliteit. Argentinië is een van de landen die afstoting van nationaliteit niet toestaat, red.) Beatrix, Juliana en Wilhelmina hebben allen naast de Nederlandse ook de Britse nationaliteit. En die zouden daar dan ook maar eens afstand van moeten doen. "

Bron: http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article/ook-beatrix-heeft-dubbele-nationaliteit

• Ivana

Hoe zit het met kinderen uit een gemengd huwelijk?

Ik heb van zat mensen gehoord dat als ouders komen te overlijden of de “kroatische” partner er dan heel wat problemen ontstaan voor de “niet kroatische” achterblijvers met het erven van bezittingen in Kroatie. Je bent dan voor de wet daar een “buitenlander” wat het moeilijker maakt om daar bezit te hebben.

Daar wordt niet over gedacht als er bepaalde opmerkingen worden geplaatst hier.

• fr8ns

van het konings huis was mij onbekend

denk zelfs voor een hoop nederlanders:X

en dan nog niet te spreken over hun rijkdom, waarop de belastingdiens zo aan het jagen is

maar dit ff offtoppic

• dee

Waarom zou wie dan ook moeten kiezen voor 1 land/1 nationaliteit??

Maakt een dubbele nationaliteit mij minder Nederlander? Maakt een Nederlands paspoort mij meer Nederlander? Stijg ik in waarde als ik kies voor de ene nationaliteit en de andere opgeef?

Ik denk niet dat een paspoort iets zegt over wie of wat je bent. Als je de ene nationaliteit bij geboorte hebt verkregen en de andere omdat je in een bepaald (ander) land bent geboren en getogen, is het niet zo makkelijk om te kiezen voor het een of het ander.

Ik begrijp uberhaupt niet waarom we van mensen zouden verlangen (laat staan eisen) om een keuze te maken…

• jean paul

omdat je als houder van een paspoort nu eenmaal rechten en plichten hebt.

en als die plichten je even niet aanstaan je dan maar te wenden tot je andere nationaliteit is niet alleen laf maar zeker ook asociaal.

een dubbele nationaliteit maakt je inderdaad minder nederlander omdat je je niet gelijk stelt aan andere nederlanders die geen dubbel paspoort hebben.

• fr8ns

ben ik wel mee eens

om een voorbeeld te noemen,.. dienstplicht

als ik het goed begrepen had, MOEST een zoon v.e coll. in diens van het land van herkomst, kroatie

dit kon zij ontduiken, door haar zoon een nederlands nationaliteit te laten geven

moeder en zoon hadden een dubbele nationaliteit, ( getrouwd met een nederlander)

dit is niet aanvallend bedoeld, begrijp me goed,.. maar , waar ik mij het best bij voeld, qua land, daar kies ik dan ook voor