UItzonderingen dubbele nationaliteit

• Marko

Jean Paul, aan welke Nederlandse plichten kunnen de mensen met een dubbele nationaliteit, waaronder de Nederlandse, zich zoal aan onttrekken?

• jean paul

Marko, geef mij eens 1 reden waarom mensen een dubbele nationaliteit willen hebben ZONDER de voordelen daarvan te willen gebruiken.

• jean paul

Marko Schreef:

——————————————————-

> Jean Paul, aan welke Nederlandse plichten kunnen

> de mensen met een dubbele nationaliteit, waaronder

> de Nederlandse, zich zoal aan onttrekken?

ik heb het niet gehad over specifiek nederlandse plichten maar over plichten van het land waar een 1e (of 2e) nationaliteit van in bezit is.

voor een voorbeeld daarvan zie het bericht van fr8ans.

• Marko

Het voorbeeld van fr8ns gaat niet meer op. Kroatië kent tegenwoordig een beroepsleger.

Vooralsnog lijkt het asociaal en laf gedrag a.g.v. mogelijke plichtsontduiking dus wel mee te vallen, tenminste voor wat betreft een dubbele Nederlandse resp. Kroatische natinaliteit, waar we het in deze thread per slot van rekening over hebben. Maar misschien kan iemand anders me nog overtuigen.

• Marko

Jean Paul, Ik begrijp niet waar deze vraag zomaar vandaan komt en waarom uitgerekend ik daar een antwoord op moet geven, als ik dat al zou kunnen.

• AZ

Beste jean paul,

Wat bedoel je met “voordelen” precies? Impliceert dit materiële beneficies, of doel je op morele verantwoordelijkheid/vaderlandsliefde etc.?

In het internationaal publiekrecht zijn er twee dominante leren te onderscheiden, de zogenaamde orthodoxe leer en de leer van de dominante nationaliteit (P.H. Kooijmans: Internationaal publiekrecht in vogelvlucht, Kluwer, 2008, p.118).

De orthodoxe leer houdt in dat als men zich in een land bevindt waarvan men de nationaliteit bezit alleen deze nationaliteit van toepassing is (dus zolang ik in Nederland verblijf geldt alleen mijn Nederlandse nationaliteit tegenover overheidsorganen).

Bij de leer van de dominante nationaliteit wordt gekeken met welk land het verband overheerst (hoe lang iemand zijn verblijfplaats bijvoorbeeld heeft).

Tegenover derde landen geldt in principe dat het paspoort (nationaliteit) waarmee men het land binnen is getreden van toepassing is.

Hopelijk verklaart dit het een en ander!

• fr8ns

hallo AZ

ik ben maar een simpele geest, maar vraag me toch af, als iemand naar een andere land vertrekt, vaak omdat daar de sociale omstandigheden *beter* is, de politiek ze meer vrijheid geeft, geen gevaar voor leven is, (of minder)

waarom men dan toch, de oorspronkelijke nationaliteit , (vaak ten koste van alles), wil behouden!!

dat is niet zomaar

politiek en geloof gaat ook vaak samen, heb ik gemerkt, (daar hoef ik geen voorbeeld van te noemen)

• jean paul

AZ Schreef:

——————————————————-

> Beste jean paul,

>

> Wat bedoel je met “voordelen” precies? Impliceert

> dit materiële beneficies, of doel je op morele

> verantwoordelijkheid/vaderlandsliefde etc.?

>

> In het internationaal publiekrecht zijn er twee

> dominante leren te onderscheiden, de zogenaamde

> orthodoxe leer en de leer van de dominante

> nationaliteit (P.H. Kooijmans: Internationaal

> publiekrecht in vogelvlucht, Kluwer, 2008,

> p.118).

> De orthodoxe leer houdt in dat als men zich in een

> land bevindt waarvan men de nationaliteit bezit

> alleen deze nationaliteit van toepassing is (dus

> zolang ik in Nederland verblijf geldt alleen mijn

> Nederlandse nationaliteit tegenover

> overheidsorganen).

> Bij de leer van de dominante nationaliteit wordt

> gekeken met welk land het verband overheerst (hoe

> lang iemand zijn verblijfplaats bijvoorbeeld

> heeft).

> Tegenover derde landen geldt in principe dat het

> paspoort (nationaliteit) waarmee men het land

> binnen is getreden van toepassing is.

>

> Hopelijk verklaart dit het een en ander!

wat een theoretisch geneuzel.

u is ambtenaar?

• Guido

Over neuzelen gesproken ,Jean Paul,ambtenaar of niet,dat is tenminste duidelijke taal.Als je het over neuzelen hebt moet je nog eens terugkijken op het thema “Pakje versturen uit Kroatië”dat eerder hier aan de orde is geweest.

• Marko

De uit het buitenland afkomstige echtgenoot/echtgenote. De kinderen uit een gemengd huwelijk die in een van beide landen geboren zijn Mensen die tegen hun wil hun land verlaten hebben, het hier inderdaad misschien beter hebben, maar misschien ook niet. Mensen die om economische redenen hun heil elders zijn gaan zoeken.

Mogelijk allemaal mensen die om emotionele redenen of om praktische redenen, bijvoorbeeld om de afhandeling van een eventuele erfenis gemakkelijker/mogelijk te maken, kiezen voor een tweede nationaliteit.

Dat kun je begrijpen of niet (zeker als het in je persoonlijke situatie niet speelt) maar ik denk niet dat dát het punt van discussie moet zijn. Blijkbaar is er behoefte aan en als dat niet ten koste gaat van anderen……..

De eerder genoemde mogelijkheid tot plichtsontduiking is wellicht een punt om een dubbele nationaliteit af te wijzen. T.a.v. Nederland - Kroatië is die er volgens mij niet, en zou die er zijn dan vraag ik me af in hoeverre dat dan een gevolg is van het hebben van twee nationaliteiten op zich of van een niet adequate inregeling hiervan binnen de nationale wetgevingen.