CRES/Delnice

• nammerlaan

Ooh heerlijk, we mogen weer! In gedachten, tijdens de voorbereidingen al op Korcula, Lastovo en zelfs Thailand geweest, maar uiteindelijk kunnen we gelukkig gewoon weer terecht in Punta Kriza (2e keer, maar zooooooo leuk, en vooral rustig!).

Voorafgaand aan de vakantie willen we een paar dagen Gorski Kotar, iemand tips?. Ook zoek ik een beetje bijzonder restaurant op Cres, of Losinj…Guy, weet jij misschien iets? Heen en terug overnachten we lekker in Kramerwirt!

• Guido

Voor wat Gorski Kotar betreft moet je eens kontakt opnemen met Hans van www.kroatie.org. Hij heeft daar ondermeer een mooi huis.Bijzondere restaurants in het stadje Cres? Mijn stamrestaurant is restaurant Belona.Als je Cres binnenrijdt op de hoek links.Ben er zeer tevreden over de kwaliteit van verse vis,skampi,biefstuk enzv.Ook zelfgebakken brood hoort er bij.Sla je rechts af dan heb je na een twintigtal meter een mooi groot restaurant,het vroegere restaurant Ulika.Nu sedert 2 jaar een nieuwe eigenaar.In het seizoen regelmatig een varkentje aan het spit en life muziek.In het centrum,direkt aan de zee zijn ook nog een paar restaurants met ondermeer restaurant Cres dat nu ook een nieuwe eigenaar heeft.Wandel je verder langs de zee richting camping Kovacine kom je ook nog 2 restaurants tegen.

Op de heenreis overnacht ik wel een eind verder:in Kranjska Gora.Kramerwirt vind ik te dichtbij op de heenreis.Daar overnacht ik op de terugreis.Als ik 's morgens op 10.00 uur het trajekt neem van Merag op Cres naar Valbiska,dan ben ik al rond 17.00 uur bij Kramerwirt.En….zoals je ziet is de oude Guy inmiddels Guido geworden.

• lipik

Guido was me dus al voor ;-)

Mail me gerust even op info@maroflin.com of neem al een kijkje op :

www.maroflin.com

www.crnilug.com

www.gorskikotar.org

Hans

• Jettiem

Hoi,

Een aantal jaar geleden zat er in het gehucht Loznati een restaurant waar je heerlijk lamsvlees kon eten. Geen idee

of het er nog is maar het is best een bijzondere plek.

Het ligt, zover ik me kan herinneren, ongeveer 15 minuten rijden vanaf het dorp Cres (richting Mali Losinj). Neem dan de

afslag naar links naar Loznati.

Maar….ik weet niet of het er nog is?!?

Groet Jettiem

Ps. Begrijp van de beschrijvingen van Guido dat er nog niets is veranderd qua restaurants in Cres. Leuk!

• Guido

Hallo Jettiem.Je beschrijving klopt helemaal en in Loznati kan je nog steeds lam aan het spit eten.

• nammerlaan

Dan gaan we daar vooral ook een kijken! (eten)

• jettiem

Fijn dat er nog zo weing is veranderd. Het wordt tijd dat ik er weer eens naartoe ga.

Guido, ik begrijp dat jij nogal “thuis” bent op Cres?

Vr groet

Jettiem

• Guido

Na een tijdje in Dalmatië ga ik ook nog een of twee weken naar Cres en dat doe ik zeker al 20 jaar.Op Cres is wel iets veranderd.Als je vroeger Cres binnenkwam kon je rechts onder lindebomen nog je auto parkeren.Daar is nu een parkje van gemaakt.OoK het centrum heeft nieuwe bestrating gekregen en er staat een leuke fontein.Verder weet ik niet of de marina(jachthaven) er al was toen je er op bezoek was.Ook is de aanlegsteiger helemaal vernieuwd en verlengd.Ik ga steeds in september want in het seizoen is het mij daar veel te druk.

• jettiem

Ja, dat is jammer dat het zo druk is geworden. Ik denk dat het relaxte gevoel daardoor een beetje is verdwenen. Ik vond de

sfeer er altijd heerlijk!

Ik ben er 25 jaar geleden voor het eerst geweest en wij waren toen bijna de enige nederlanders, nog een handvol duitsers en in

augustus wat italianen en daar bleef het bij. De laatste keer was dat al heel anders en dat is toch ook al weer aardig wat jaartjes

geleden. De marina heb ik nog wel gezien. Op youtube zag in idd dat er een fontein is maar de rest komt toch aardig overeen.

Waar verblijf je altijd? Op autocamp Kovacine? Die is zo te zien op de site wel ontzettend opgeknapt.

• Guido

Ik verblijf bij een bevriend echtpaar.De man,Zlatko,komt uit Podgradina en ken hem al van toen hij nog klein jongentje was.

Er is inderdaad veel opgeknapt en niet alleen op Cres.Wie totale rust wil kan in Zbicina bij zijn schoonmoeder terecht.Het ligt op een kleine hoogte en vanaf het balkon kijkt men helemaal tot Istrië.Er staan niet meer dan een tiental huisjes en een kerkje.Ze verhuurt 2 kamers met kookgelegenheid.Je zit daar op een vijftal minuten van Valun en ook bij Lubenice en Pernat.Ik hou het maar bij het stadje Cres zelf.