is er inmiddels meer informatie beschikbaar

• Marija

Is er iemand die misschien informatie heeft inzake het volgende;

Ik ben namelijk op zoek naar een baan in Kroatië (Zagreb) eventueel bij een Nederlands bedrijf of waar eventueel Nederlandse taal goed van pas komt… Het is me duidelijk dat het niet makkelijk zal zijn, maar nooit geschoten is altijd mis… En zijn er ook Nederlanders in Zagreb of mensen die in Nederland hebben gewoond….

alle info is welkom… :) Marija

• Norbert HR

Marija,

Spijt me je te moeten vertellen dat de kans op een baan zeer klein is. De regering alhier heeft net een wet aangenomen waardoor in feite alle buitenlanders (die hier werken) in 2010 het land uit zullen worden gekieperd.

Men wil die banen terug hebben en er Kroaten op zetten oftewel je moet wel van goede huize komen om nog een werkvergunning te krijgen voor een baan, welke ook door een Kroaat kan worden gevuld.

• jean paul

welkom bij de EU.

• lipik

Dat wordt dan waarschijnlijk de zoveelste wet die na een paar maand teruggedraaid wordt… zoals de verboden-te-roken-in-cafe-wet, de nul-alcohol-wet, de-doe-uw-lichten-branden-wet, ….

Eens ze in de EU zijn kunnen ze zoiets toch niet meer aanhouden.

Bovendien en met alle respect voor veel hardwerkende Kroaten, er is heel wat werk, maar men ziet het niet of wil het niet doen. Zoek maar eens een degelijk vakman, je betaalt hem bijna zoveel als hier in VL/NL . Conclusie : er zijn er dus te weinig.

• Marija

Hallo,

Bedankt voor de reacties… Ik ben zelf geboren en getogen in NL - Rotterdam (1979) en woon sinds 3 jaar in Zagreb. Ik heb enkele jaren terug besloten de HR nationaliteit aan te nemen op grond van (achteraf) verkeerde informatie waardoor in mijn NL nationaliteit kwijt ben geraakt. Conclusie; ik kan niet terug naar huis. :( Nu goed punt is dat het inderdaad moeilijk is om aan een normaal ‘betalende’ baan te komen - baantje zat ,… maar ik zou graag een normale baan willen….

In ieder geval mocht iemand - iemand kennen of informatie hebben alles hulp is welkom.

B)

• Britt-Marie

Hoi Marija,

vervelende situatie, maar heb je geinformeerd of je echt niet terug naar NL kan komen? Wij hoorde

een tijd geleden een radioprogramma over een paar, ik meen schaatsers, die voor een of ander

oud-russisch land zouden uitkomen. Om dat te kunnen moesten ze hun nederlandse nationaliteit op-

zeggen. Nou, sportplezier over en de jongens wilde terug naar NL, en volgens een geleerde kunde

ze gewoon terugkomen naar NL en een paspoort, NL, weer aanvragen. Mijn schoonzus heeft ook

jaren in Libanon gewoont, met de libanese nationaliteit, zij is ook terug in NL en heeft gewoon

weer een nederlandse paspoort. Informeer bij IND. Succes!!!

• Marija

Hoi,

heb ik ook al gedaan … ik ben er al 2 jaar mee bezig en ik krijg iedere keer een afwijzend antwoord… kwa wetgevening val ik tussen wal en schip helaas… mij sitiatie schijnt niet zo vaak voor te komen en de instanties die ik heb benaderd weten vaak ook zelf niet wat ze ermee aan moeten..

(blijven hopen dat Kroatië snel eu intrede doet)

• Norbert HR

Marija,

Wanneer jij de Kroatische nationaliteit hebt dan val je dus niet onder de regeling van de regering en mag je gewoon blijven werken, dus wat dat betreft wel een voordeel.

Ik weet niet wat je voor werk in gedachten had, maar neem aan dat je ook Kroatisch spreekt (anders kun je immers die nationaliteit niet krijgen) of was het een geval van dubbel paspoort ?

Kijk eens op de website van de Nederlandse ambassade. Daar staan vrijwel alle bedrijven met een Nederlandse achtergrond, wellicht dat er iets bijstaat wat je bevalt.

Anders is het gewoon een kwestie van blijven solliciteren en hopen dat je wat vindt.