gevulde paprika's

• kraljica

Wie maakt er weleens volgens kroatisch recept, gevulde paprika's?

Graag jullie varianten op het recept.

Bij mij blijft het gehakt in de paprika altijd best stug/hard. Als ik het bij anderen eet is het veel smeuiger. Wie heeft de tip?

Mijn variant wijkt echt af van de Slavoonse maar is wel lekker!

Paprika's vullen met een mengsel van halfomgehakt met vegeta en witte rijst

Ui fruiten, 1 pakje fritata van Heinz erbij, wat water erbij, pakje slagroom erbij, zout/vegeta, peper, tijm goed doorroeren

Gevulde paprika's erbij, bijvullen met water tot ze net onder staan. Deksel op de pan en langzaam gaar laten koken.

En ik kook er nog aardappelpartjes bij in.

Lekker met brood of met pasta.

• fr8ns

als je op google, dit recept intikt…krijg je zoveel variaties

maar zo lekker ik het van mijn vroegere macedonische buurvrouw heb gegeten…..mmmmmmmmmmmmmmm,….

• lipik

M'n moeder maakt het ook regelmatig klaar, het enige wat ik weet is dat het gehakt gemengd wordt met rijst.

• fr8ns

heb het wel eens gemaakt, maar er wordt niet verteld , dat de paprika eerst kekookt moet worden,

zo in de oven blijft de paprika te hard

• Jo

Het hangt bij ons een beetje af van de inspiratie van het moment.

Normaal mengen we een zakje kruiden van FANT, punjene paprike i sarmu, met wat lauw water en laten dit eventjes weken. Dan mengen we het met 1kg gemengd gehakt, runds/varken of kalf/varken of wat voorhanden is. We voegen ook 200gr rijst toe (soms) en meestal ook één of 2 eieren. Hiermee vullen we (liefst babura)paprika's maar die zijn hier in België niet altijd te vinden.

Nadien worden de paprika's licht aangestoofd in wat boter, we voegen in stukken gesneden en ontpitte tomaten toe en zoveel (groenten- of kippen)bouillion tot de paprikas 3/4 onder staan en late ze dan een half uurtje op een zacht vuurtje garen.

Babura-paprika's
    nieuwe verpakking van Fant voor gevulde paprika en/of kool

Wie de zakjes kent zal zien dat we dubbel vlees gebruiken dan op de verpakking vermeld staat. We vinden het persoonlijk anders nogal zout.

• kraljica

Jo, ik ga het eens op jouw manier doen!

Bedankt!!!!

• Jo

Nog een kleine aanvulling: meestal voeg ik aan de saus ook een gestoofde ui en enkele teentjes look toe. Soms ook een pepertje. En op het einde binden we de saus met wat aardappel- of maiszetmeel. Maar je kan er ook wat (zure) room aan toe voegen.

• Berry

Wij kopen het gehakt voor gevulde paprika of Sarma (half om half) altijd bij de verse slager. Deze snijdt het vlees terstond af en doet het door de molen waar je bij staat. Vanuit de supermarkt blijft het gehakt inderdaad hard. Ook de smaak verschilt. Het is wel een stuk duurder, maar als je lekker wilt eten…

• Jo

Ja, in Kroatië is dat de gewoonte maar ik kan me in Vlaanderen geen enkele slager voorstellen die nog gehakt à la minute draait. Het gebruikte vlees zal ook wel heel wat anders zijn. Hier is dit echt vlees en vet van mindere (hardere) delen van het varken, de koe of het kalf.

• meri

Bij mij blijft het gehakt in de paprika altijd best stug/hard. Als ik het bij anderen eet is het veel smeuiger. Wie heeft de tip….????

-Geraspte tomaat in…!