vliegen

• elles broeder

hallo allemaal ellereerst een gezond 2010 en dan nu de vraag wie kan mij vertellen hoe het vliegen gaat naar kroatie .

Wij gaan mijn man en ik altijd met de auto maar deze zomer wil mijn dochter ook over komen maar dan met het vliegtuig.

We zitten vlak bij porec dus misschien is trieste (italie) ook een optie.

alvast bedankt elles.

• heleen sonnemans

Beste Elles,

Ik woon vlak bij Porec en vlieg elke 3 mnd naar Nl

met Croatia airlines.

Ik vlieg van Pula Naar Amsterdam, dat is wat dichterbij

dan Triest,je moet er op rekenen dat je in de zomermaanden

er toch zo,n 2,5 u over doet om in Triest te komen.

De vluchten liggen tussen de 200 en 250 Euro retour.

En als je vroeg boekt bv nu dan heb je nog wel goedkopere vluchten.

Kijk eens op croatiaairlines.com

Veel succes groetjes Heleen

• Bo

Hoi Elles,

Kijk eens op de site van Transavia die vliegen vanaf A'dam op Venetie ook goedkoop in hoogseizoen.

Ryan Air en German Wings vliegen ook (zeer) goedkoop op dichtbijzijnde luchthavens, maar dan via Brussel, Weeze of Londen.

Weeze kan interessant zijn, ligt net over de grens in Duitsland.

Gewoon even op de desbetreffende sites op “bestemmingen” klikken en je weet de route.

Voor dat soort bedragen wil je misschien wel iets langer onderweg zijn (?).

Succes

• Norbert HR

Wil je goedkoper vliegen kijk dan even bij www.Ryanair.com of bij www.hlx.de

Ryanair vlieg van Charleroi naar Trieste en Treviso (Venetië) en van Weeze (Dusseldorf) naar Treviso.

Trieste ligt vlak om de hoek, kost je ongeveer 1uur 15 minuten met de auto en Treviso zal je ongeveer 2,5 uur kosten (250 km).

Hapag Lloyd vliegt van Keulen naar Rijeka.

Dit soort vluchten zijn beduidend goekoper dan de reguliere lijnvluchten, maar je moet dan wel even de kosten van en naar het vliegveld erbij tellen. Woon je redelijk in de buurt van deze velden dan heeft het zin om met Ryanair of Hapag Lloyd te vliegen. Wanneer je echter uit Noord-Holland moet komen dan is Amsterdam misschien een betere optie, kost alleen behoorlijk wat meer.

• lipik

Elles,

Je kan vanuit Keulen ook naar Zagreb en Rijeka (eiland Krk) vliegen met goedkope maatschappijen.

Germanwings vliegt vanuit Keulen naar Zagreb, TUIFly vliegt naar Krk (sommige vluchten zijn nu overgenomen door Air Berlin).

Ik vlieg bv in februari naar Zagreb h/t voor 88 euro.

In het hoogseizoen moet je wel rekenen op het dubbele.

Vanuit Zagreb ben je met de bus op iets meer dan 4 uur in Porec, maar je kan natuurlijk zelf tot Zagreb rijden (en combineren met een of andere uitstap : Risnjak, Opatija, Rijeka, Zagreb…)

Vanuit Rijeka anderhalf uur met de bus tot Porec.

Hier vind je nog meer :

http://www.kroatie.org/kroatie.php?h=de%20reis&o=vliegtuig

• heleen sonnemans

Beste Elles,

ik weet niet hoe oud je dochter is, maar het lijkt mij niet verstandig om haar overal

op vreemde vliegvelden te laten overstappen(mits je begeleiding aanvraagt).

Trouwens het is een heel eind om vanuit Nl nr

Keulen, Dusseldorf of Charleroi te komen

het duurt zo,n 3 u en je moet ook overal 2 u min van tevoren aanwezig zijn.

Dan maar iets meer betalen nr Pula, maar het scheelt heel veel tijd,

en reistijd kost ook benzine.

Vanuit Pula nr Amsterdam hoef je maar een half uur van tevoren aanwezig te zijn

dus dat scheelt ook weer.

En dan nog de bagage, met croatia airlines mag je 20 kg meenemen en een cabinekoffer en een handtas

bij Ryanair mag je alleen een koffermeenemen van 10 kg en meer gewicht moet je ook exsta voor betalen.

Al met al ben je met croatiaairlines denk ik goedkoper uit.

groetjes heleen

• lipik

Heleen heeft gelijk met haar opmerkingen, alleen opletten dat het hier waarschijnlijk over een enkele reis gaat vanuit Nederland (veronderstel ik) naar Kroatie. Dus bij het instappen in bv Amsterdam zal je wel wat langer dan een half uurtje voor vertrek aanwezig moeten zijn. En een enkele reis bij een gewone maatschappij kost soms wel evenveel als een H/T. Goed nakijken dus.

• kraljica

Als je vanuit Koln/Bonn vliegt (GermanWings/TUIFLY) en je boekt naast je vliegticket ook op tijd een treinticket dan kun je vrij voordelig met de trein en een stukje metro naar Koln/Bonn. kijk even bij NSInternationaal.

Vliegprijzen kunnen gunstig zijn maar soms ook net zo duur of duurder als bij Croatia Airlines goed opletten dus!!

Ook het rijden is goed te doen, mits je neit in de spits uitkomt rond Koln/Bonn

En anders is de bus wellicht een alternatief, geen idee wat bijv. IDRiva vraagt voor een retour kroatie???

Met Ryanair heb ik nooit gevlogen maar…… je kunt wel tickets vinden voor 5 euro………. ok je moet dan nog wel wat voor je koffer betalen en als je voorkeur aangeeft waar je zit kost dit ook geld maar dan nog is het heel goedkoop!!

En zelfs naar Trieste durf ik te rijden :-)

Treviso bij Venetie vind ik te ver vanuit Porec en echt geen fijne rit.

• Norbert HR

Treviso heeft een zeer moderne luchthaven, werkt als een trein, je kunt parkeren voor de deur en de autostrada is vorig jaar geheel gewijzigd waardoor je nu helemaal niet meer in de buurt van Venetië komt.

Ryanair op zich is een perfekte maatschappij, ik vlieg altijd met hen, ben er zeer tevreden over. Ze vliegen altijd op tijd, je hoeft slechts een hall uur voor vertrek aanwezig te zijn (dus geen 2 uur zoals eerder is vermeld) en wanneer je alleen handbagage hebt zit je in een paar minuten na aankomst reeds in de auto.

Wanneer je inderdaad vroeg boekt, even oplet bij de aanbiedingen dan kun je een enkele reis voor rond de 20 euro boeken. Tel daar nog 20 euro reiskosten van Nederland naar bv Weeze (Dusseldorf) en 50 euro voor Porec-Treviso-Porec (benzine en autostrada) dan kost zo'n reis dus ongeveer 100 euro.

Ik mag ook aannemen dat, wanneer er iemand later komt, alle bagage reeds met de auto is meegegaan oftewel het is gewoon reizen met handbagage.

Combineren de afhalers dan het afhalen met een bezoekje aan Venetië dan is het een leuke dag en nog goedkoop ook.

Via Zagreb kan natuurlijk ook, Pula is ongeveer 45 minuten rijden van Porec en dat is wel gemakkelijk. Hou er wel rekening mee dat je waarschijnlijk in Zagreb een uur of 3 tot 4 moet wachten, er gaan maar 2 of 3 vluchten van Zagreb naar Pula en meestal moet je dus wachten op de avondvlucht., kom je rond een uur of 10 / 11 in Pula aan.

Pula op zich is een makkelijk veld, uitstappen en wanneer je geen koffers hebt sta je in 2 minuten buiten en zit je in de auto naar huis.

Dat is natuurlijk voor de vakantiegangers hier ook wel aardig, die kunnen dan de hele dag op het strand liggen, gaan 's avonds wat eten in Pula en rijden op de terugweg even langs het vliegveld (ligt toch op de weg naar de Ypsilon).

Mocht je nog een lange tijd op Zagreb moeten wachten dan zou je nog even de bus naar de stad kunnen nemen om een paar uurtjes door Zagreb te hobbelen.

Zo heeft iedere vliegveld zijn voor en nadelen, waarbij in veel gevallen de kosten het verschil maken. Ryanair naar Treviso moet je rekenen op ongeveer 100 euro (totaal) en een enkele reis Pula kost meestal rond de 2000 Kuna oftewel net iets minder dan 300 euro. Soms hebben ze aanbiedingen en kun je voor 1900 Kuna (230 euro) een enkeltje vinden. Daar moeten dan de reiskosten naar Amsterdam bij en de ophaalkosten in Pula zijn niet zo hoog, zal misschien 10 euro aan benzine kosten.

Enfin, zo heb je alle details en kun je rustig besluiten hoe je het op gaat lossen.

..er is nog een andere oplossing, maar die is niet zo vriendelijk voor degene die hier naartoe komt. Laten vliegen naar Treviso en dan gewoon de trein naar Trieste pakken om daar af te halen of vervolgens nog even de bus pakken naar Porec en daar afhalen.

• elles broeder

allemaal bedankt voor de tips we kunnen hier wel wat mee,

nu maar hopen dat het weer lekker warm word van de zomer (maar dat zal wel weer)