Dalmatië

• MorRon

na enkele jaren in Porec te zijn geweest, willen we dit jaar eens naar Dalmatië.

Daarom zoeken we een stadje in de trend van Porec (winkeltjes, restaurantjes, enz) waar er 's avonds iets te beleven en zien valt.

We hadden gedacht aan Primosten of Vodice. Heeft er iemand ervaring met deze plekken.

Ook andere tips zijn welkom.

• Norbert HR

Primosten is inderdaad een goed idee en heeft zelfs veel meer te bieden dan Porec. Het dorpje is iets kleiner, maar er is veel en veel meer te doen.

De hele zomer organiseert met ‘live’ optredens en zo is er iedere avond wel iets te doen. Rondom het plein waar de optredens zijn kun je veel terrasjes en restaurants vinden, zodat het er altijd gezellig druk is.

Net buiten de stadspoort begint een soort wandelpad langs de kust waar je de vele souvenir stalletjes zult vinden, maar ook zeer veel terrasjes.

Wil je toch ergens anders naartoe dan zijn Trogir, Sibenik, Vodice, Krka watervallen, Rogocniza, Murter liggen allemaal binnen een uurtje rijden oftewel Umag - Porec of Pula - Porec.

Vodice ?

Sommigen vinden het wel mooi, ik ben er een keer doorheen gereden en wist niet hoe snel ik er weer uit moest rijden, ben er ook nooit meer terug gegaan en zal dat ook niet doen ook.

• MJ

Hallo,

Een absolute aanrader is Makarska!

Wanneer gaan jullie op vakantie?

Wij hebben daar een heel net appartement dat we verhuren.

Voor meer info of bij interesse hoor ik het graag.

• Maria

Ja Vodice of Primosten zijn dan een aanrader.

Vooral voor de jeugd genoeg te beleven.

Veel terassen, loungebars, restaurants, marktkraampjes, winkeltjes enz.

• Etty

Hoi hoi,

Om in de buurt eens te kijken .kun je even op http://otokbrac.hyves.nl kijken..

Voor ruim 200 foto;s en veel andere info,

Hetty

• lavanda

Hoi MJ,

Hebben jullie een adres in Makarska zelf?? Wij willen misschien naar de Makarska Riviera….

• Norbert HR

Ik wil niet vervelend zijn, maar Makarska is (net als Omis) zo ongeveer het Porec/Rovinj van het zuiden, Puilt uit van de toeristen in het hoogseizoen, je kunt nergens je auto kwijt en buiten Makarska is er niet veel anders in de buurt te vinden.

Je kunt wel naar Dubrovnik als dagtrip of naar Peljesac en Korcula, maar het heeft beduidend minder te bieden als de strook tussen Trogir en Zadar.

Ik ben er een keer geweest en was blij dat ik er weer weg was, compleet gekkenhuis en daar hou ik niet zo van. Maar ja, ieder zijn plezier zullen we maar zeggen.

• lavanda

Norbert,

Ben je wel eens in het hoogseizoen in Trogir geweest?? Daar moet je ook de weg weten om je auto kwijt te kunnen, en kun je ook over de koppen lopen. Net als in Primosten……..

Daarom vroeg ik ook of het adres in Makarska zelf was….er zijn nl. ook kleinere rustige dorpjes in de omgeving, vanwaaruit je naar Makarska kunt gaan….En er is best wat te doen in de omgeving hoor. Wat denk je van Vrata Biokovo, meren van Imotski, Mostar, de eilanden voor de kust…….Dus eigenlijk valt het best mee……

• Norbert HR

Trogir ken ik goed en dat is meer een dag- of avond tripje, zou er zeker mijn vakantie niet willen doorbrengen.

Primosten kan druk zijn, maar vergelen bij Makarska is het de rust zelve. Ik ben 2 jaar geleden nog in augustus langs Makarska gereden, gelukkig is er de weg om Makarska heen, maar het verkeer in Makarska zelf is een grote chaos, zou het niet anders kunnen en willen beschrijven. Let wel, ik probeer hier niet Primosten of Vodice of welk dorp dan ook te promoten, want mijn eigen keuze zou namelijk iets totaal anders zijn. Ik heb toevallig een paar dagen in de omgeving van Primosten, Vodice, Sibenik, Murter etc doorgebracht en weet dus wat daar te halen is.

Ook de kust van Split naar Dubrovnik ken ik, Omis is de hel op aarde, maar vreemd genoeg beviel mij Drvenik prima. Nee, het is geen druk dorp, nee er is niet veel te doen, maar prima restaurantjes (op het strand !!!), prima wijn uit de streek en er was ook nog wat avond vertier. Maar omdat het een dorpje is waar de pont vertrekt is het voor velen niet de eerste keuze en dat kan ik begrijpen.

Makarska is, qua uitzicht / schoonheid, aan zee is nog wel te pruimen (ziet er wel aardig uit), doch lijkt verdomd veel op Zandvoort, je handdoekje ligt zo ongeveer op de handdoek van je buurman ! Maar buiten het strand kan ik eigenlijk alleen maar stellen dat het dan ook wel weer was voor Makarska, meer heeft heel Makarska niet te bieden en om dan alleen voor dat helemaal naar het zuiden te kachelen gaat mij dan iets te ver.

Ik weet dat er ook mensen zijn die Omis of Senj geheel het einde vinden, en dan kan ik ze ook alleen maar vragend aankijken.

Het is natuurlijk ieder zijn eigen smaak, maar ik denk wel dat je gewoon eerlijk moet zijn over wat iemand te wachten staat, zeker wanneer die persoon er nog nooit is geweest.

Ik kan begrijpen dat iemand, die appartementen verhuurd, liever heeft dat bepaalde zaken niet naar buiten komen, maar dat is in mijn ogen een zeer egoistische instelling. Dan ben je namelijk in feite bereid om zaken te verzwijgen, zodat iemand naar jouw appartement komt en dan ter plekke tot de conclusie komt dat het totaal anders is dan verwacht.

Ik ben meer van ‘eerlijkheid duurt het langst’. Wees gewoon open en duidelijk over wat iemand te wachten staat, zodat ze hun eigen keuze kunnen maken. Wellicht dat er mensen zijn die het juist leuk vinden om hutje mutje op het strand te liggen.

Voordeel van Makarska is dan inderdaad weer wel dat je daar de boot naar Brac kunt nemen.

• lavanda

Norbert,

Ik snap je reactie niet helemaal. Ik vraag iemand alleen waar hij/zij een appartement heeft……dan word Makarska afgebrand, waarna je verteld dat je wel eerlijk moet zijn ,en niet alleen aan je inkomsten moet denken….

Voor de duidelijkheid, ik heb geen appartement in Makarska, vroeg alleen een heel klein beetje informatie. Er is helemaal niet gevraagd naar een mening over dit gedeelte van de kust dat kan ik nl. heel goed zelf bepalen. Ben het overigens met je eens dat Omis wel een verschrikking is…….