Trogir ken ik goed en dat is meer een dag- of avond tripje, zou er zeker mijn vakantie niet willen doorbrengen.
Primosten kan druk zijn, maar vergelen bij Makarska is het de rust zelve. Ik ben 2 jaar geleden nog in augustus langs Makarska gereden, gelukkig is er de weg om Makarska heen, maar het verkeer in Makarska zelf is een grote chaos, zou het niet anders kunnen en willen beschrijven. Let wel, ik probeer hier niet Primosten of Vodice of welk dorp dan ook te promoten, want mijn eigen keuze zou namelijk iets totaal anders zijn. Ik heb toevallig een paar dagen in de omgeving van Primosten, Vodice, Sibenik, Murter etc doorgebracht en weet dus wat daar te halen is.
Ook de kust van Split naar Dubrovnik ken ik, Omis is de hel op aarde, maar vreemd genoeg beviel mij Drvenik prima. Nee, het is geen druk dorp, nee er is niet veel te doen, maar prima restaurantjes (op het strand !!!), prima wijn uit de streek en er was ook nog wat avond vertier. Maar omdat het een dorpje is waar de pont vertrekt is het voor velen niet de eerste keuze en dat kan ik begrijpen.
Makarska is, qua uitzicht / schoonheid, aan zee is nog wel te pruimen (ziet er wel aardig uit), doch lijkt verdomd veel op Zandvoort, je handdoekje ligt zo ongeveer op de handdoek van je buurman ! Maar buiten het strand kan ik eigenlijk alleen maar stellen dat het dan ook wel weer was voor Makarska, meer heeft heel Makarska niet te bieden en om dan alleen voor dat helemaal naar het zuiden te kachelen gaat mij dan iets te ver.
Ik weet dat er ook mensen zijn die Omis of Senj geheel het einde vinden, en dan kan ik ze ook alleen maar vragend aankijken.
Het is natuurlijk ieder zijn eigen smaak, maar ik denk wel dat je gewoon eerlijk moet zijn over wat iemand te wachten staat, zeker wanneer die persoon er nog nooit is geweest.
Ik kan begrijpen dat iemand, die appartementen verhuurd, liever heeft dat bepaalde zaken niet naar buiten komen, maar dat is in mijn ogen een zeer egoistische instelling. Dan ben je namelijk in feite bereid om zaken te verzwijgen, zodat iemand naar jouw appartement komt en dan ter plekke tot de conclusie komt dat het totaal anders is dan verwacht.
Ik ben meer van ‘eerlijkheid duurt het langst’. Wees gewoon open en duidelijk over wat iemand te wachten staat, zodat ze hun eigen keuze kunnen maken. Wellicht dat er mensen zijn die het juist leuk vinden om hutje mutje op het strand te liggen.
Voordeel van Makarska is dan inderdaad weer wel dat je daar de boot naar Brac kunt nemen.