Geachte heer Derks,
Bedankt voor uw e-mail van 13 januari, onderstaand mijn reactie op uw vraag.
Ik heb voor u en uw partner een European Health Insurance Card (EHIC) aangemaakt. U ontvangt deze binnenkort thuis.
De EHIC pas is geldig in EU/EER landen, Zwitserland en Australie.
Met deze pas kunt u aantonen dat er verzekeringsrecht in Nederland is, zodat de zorgverlener kan declareren bij de verzekeraar in het EU land van verblijf.
Niet iedere buitenlandse zorgverlener wil op deze manier declareren en brengt dan de gemaakte kosten bij u in rekening.
Kleine kosten van bijvoorbeeld een huisarts worden niet direct vergoed. Deze dienen eerst betaald te worden. U kunt de originele nota('s) met een declaratieformulier voor buitenlandse kosten achteraf bij ons declareren.Het formulier Declaratie Zorgkosten Buitenland kunt u downloaden via onze internetsite www.zilevrenkruis.nl of opvragen via onderstaande telefoonnummer.
Algemeen
U dient een ziekenhuisopname direct te melden / of te laten melden via de Achmea Alarmcentrale, uitgevoerd door EuroCross International. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar en zoeken voor u naar een oplossing. Het telefoonnummer is 0031 71 – 36 41 200. U vindt dit achterop uw zorgpas en de EHIC.
N/TUR 111 of E-111
Met een aantal landen die niet lid zijn van de EUR en de EER, heeft Nederland afspraken gemaakt omtrent medische noodzakelijke spoedeisende hulp tijdens kortdurend verblijf. Deze afspraken zijn vastgesteld in verdragen. Voor onderstaande verdragslanden (waar de EHIC niet kan worden gebruikt) is een E-111 formulier nodig:
- Turkije
- Marokko
- Macedonië
- Servië en Montenegro
- Kaapverdië
- Kroatië
-Tunesië
- Bosnië-Herzegovina
U en uw partner gaan van .. mei 2010 tot .. juni 2010 naar Kroatië. Ik heb voor u beiden een E111 aangevraagd bij de desbetreffende afdeling. Deze ontvangt u binnenkort per post.
Ik vertrouw erop u voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een prettige dag.
Heeft u nog vragen, dan kunt u mailen via het contactformulier op onze website: http://www.zilverenkruis.nl. U kunt ons ook telefonisch bereiken. Ons telefoonnummer is 0900 - 96 74 (€ 0,05 per minuut). Wij zijn iedere werkdag bereikbaar van 08.00 tot 18.00 uur. Wij zijn u graag van dienst.
Met vriendelijke groet,
Zilveren Kruis Achmea
JaPa.