EHIC en NL/HR-111 formulier (Zilveren kruis)

• JaPa :o)

Geachte heer Derks,

Bedankt voor uw e-mail van 13 januari, onderstaand mijn reactie op uw vraag.

Ik heb voor u en uw partner een European Health Insurance Card (EHIC) aangemaakt. U ontvangt deze binnenkort thuis.

De EHIC pas is geldig in EU/EER landen, Zwitserland en Australie.

Met deze pas kunt u aantonen dat er verzekeringsrecht in Nederland is, zodat de zorgverlener kan declareren bij de verzekeraar in het EU land van verblijf.

Niet iedere buitenlandse zorgverlener wil op deze manier declareren en brengt dan de gemaakte kosten bij u in rekening.

Kleine kosten van bijvoorbeeld een huisarts worden niet direct vergoed. Deze dienen eerst betaald te worden. U kunt de originele nota('s) met een declaratieformulier voor buitenlandse kosten achteraf bij ons declareren.Het formulier Declaratie Zorgkosten Buitenland kunt u downloaden via onze internetsite www.zilevrenkruis.nl of opvragen via onderstaande telefoonnummer.

Algemeen

U dient een ziekenhuisopname direct te melden / of te laten melden via de Achmea Alarmcentrale, uitgevoerd door EuroCross International. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar en zoeken voor u naar een oplossing. Het telefoonnummer is 0031 71 – 36 41 200. U vindt dit achterop uw zorgpas en de EHIC.

N/TUR 111 of E-111

Met een aantal landen die niet lid zijn van de EUR en de EER, heeft Nederland afspraken gemaakt omtrent medische noodzakelijke spoedeisende hulp tijdens kortdurend verblijf. Deze afspraken zijn vastgesteld in verdragen. Voor onderstaande verdragslanden (waar de EHIC niet kan worden gebruikt) is een E-111 formulier nodig:

- Turkije

- Marokko

- Macedonië

- Servië en Montenegro

- Kaapverdië

- Kroatië

-Tunesië

- Bosnië-Herzegovina

U en uw partner gaan van .. mei 2010 tot .. juni 2010 naar Kroatië. Ik heb voor u beiden een E111 aangevraagd bij de desbetreffende afdeling. Deze ontvangt u binnenkort per post.

Ik vertrouw erop u voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een prettige dag.

Heeft u nog vragen, dan kunt u mailen via het contactformulier op onze website: http://www.zilverenkruis.nl. U kunt ons ook telefonisch bereiken. Ons telefoonnummer is 0900 - 96 74 (€ 0,05 per minuut). Wij zijn iedere werkdag bereikbaar van 08.00 tot 18.00 uur. Wij zijn u graag van dienst.

Met vriendelijke groet,

Zilveren Kruis Achmea

JaPa.

• Gerrit Peels

Ik snap er niks van

• lipik

…dat ge in Nederland een E111 moet hebben om verzekerd te zijn in Kroatie (ziekenfonds).

In Vlaanderen moet je ook zo iets hebben (als ik niet mis ben is dat ook E111). Eerlijk gezegd, ik heb dat verleden jaar aangevraagd voor de eerste keer, na 17 jaar… gelukkig werkt een van m'n vrienden in een hospitaal en een andere zijn ma is apotheker, komt altijd van pas.

Gerrit,

Dat NL/HR-111 formulier heb je nodig als je in Kroatië naar een dokter of ziekenhuis moet.

En de EHIC card heb je bijvoorbeeld nodig voor Duitsland-Oostenrijk en Slovenië.

Dat zijn bewijsstukken dat je in Nederland ziekenfonds verzekerd bent.

Het NL/HR-111 formulier moet je zo spoedig mogelijk na aankomst in Kroatië omruilen bij het kantoor (podrucni ured) van de Hravatski zavod za zdravstveno osiguranje (HZZZO), of een plaatselijke vestiging (ispostava) daarvan, worden omgeruild voor een ziektebriefje.

In onze najaarsvakantie van 2009 hebben we moeilijkheden weten te voorkomen, doordat we het Kroatische ziekenbriefje in ons bezit hadden, en we geen financiëe problemen hebben gehad met ons bezoek aan de cardioloog in Krk-stad en het onderzoek in HMT-SUSAK KBC in Rijeka.

Deze sturen dan de rekeningen naar de verzekering in Nederland.

Het aanvragen van de EHIC card en het NL/HR-formulier kost niets bij je verzekering, en je kunt er een hoop problemen mee voorkomen.

JaPa.

• AZ

Kun je niet contact betalen in Kroatië en het dan achteraf declareren (met factuur)? Ik zit bij AnderZorg en daar staat dat ze hooguit het bedrag betalen wat de behandeling in Nederland gekost zou hebben (http://www.anderzorg.nl/web/VergoedingEnZorg/ZorgInHetBuitenland/SpoedhulpInHetBuitenland.htm).

Overigens lijkt me dit formulier wel handig en ik ga het dan ook aanvragen. Maar moet je elke keer omwisselen bij HZZO of alleen eenmalig?

• Carla

Jawel, je kunt contant afrekenen en achteraf in NL bij je verzekering declareren. Met zo'n NL/HR-111 vermijd je dit echter en hoef je geen consulten/behandelingen voor te schieten. Let wel, je mag hier alleen in dringende gevallen gebruik van maken! In geval van een ziekenhuisopname neemt men sowieso altijd contact met de verzekering in NL op en word je dus ook zonder een NL/HR-111 geholpen zonder dat je iets hoeft voor te schieten. Een NL/HR-111 dien je voor iedere reis aan te vragen bij je verzekering (verblijfsperiode bij aanvraag vermelden) en dient dus telkens opnieuw bij HZZO ingewisseld te worden voor een Kroatisch formulier.

• fr8ns

mmmmm. ik zie dat mijn reaktie niet geplaatst is van de week

daarom nogmaals

is je zf pasje niet voldoende (bewijs), desnooits met de id

of is de combin. alleen met het formulier en pasje

• lavanda

Ha fr8ns,

Mijn reactie is ook verdwenen…..in principe is je zorgpas je bewijs dat je verzekerd bent.Maar word niet altijd geaccepteerd.

Voor Oostenrijk enzo is het goed om een EHIC pas mee te nemen, die geld weer niet in landen als Kroatie en daarvoor zou je dus een E111 formulier moeten meenemen. Ik heb nog nooit gehoord dat je dat formulier moet omzetten in een ziektebriefje……maar misschien is dat nieuw??

Belangrijk is in elk geval, om bij hoge kosten als ziekenhuisbezoek direct contact op te nemen met de Alarmcentrale. Zij regelen de betalingen dan rechtstreeks met de zorgverlener!!!!! Lage kosten als medicijnen of huisartsenbezoek kun je later thuis declareren…….

Ook mijn reactie is verdwenen, maar dan probeer ik het met een link: http://financieel.infonu.nl/verzekering/21596-ziektekosten-in-t-buitenland-zorgpas-ehic-111-formulier.html

Ik heb vandaag in iedergeval van mijn verzekering de verkeerde informatie thuis gekregen, enwel voor 'De Federale Volksrepubliek Zuid Slavië" (YN 111)

Na het e.e.a. telefonisch met de zorgverzekeraar te hebben doorgesproken, hoop ik het goede voor Kroatië geschikte formulier z.s.m. thuis te krijgen.

JaPa.

• lavanda

Japa,

Weet jij dan sinds wanneer je het E111/HR111 moet omzetten in een ziektebrief?? Volgens mij is dit helemaal nieuw. Ik heb bij een zorgverzekeraar gewerkt, en weet niet beter dan dat het E111 formulier voldoende is. Lijkt me voor desbetreffende landen ook niet wenselijk, als iedereen er met een formulier langs komt.