Voor zover ik weet is de toestand die daar geschapen is (afgesloten bruggetjes enz…) er gekomen door de Slovenen. Die hebben op een bepaald moment alle kleinere grensovergangen afgesloten en enkel de grote opengehouden. Misschien moeten ze dat wel (van de EU van het is een EU buitengrens), daar wil ik me niet over uitspreken. Gevolg was dat bv kinderen nu 30 km om moeten rijden om naar school te gaan ipv te voet te kunnen gaan (Sloveense kinderen die naar Kroatische school gaan).
Wat invoer van zuivel en vlees betreft : ik denk dat je zowiezo geen zuivel of vlees mag invoeren in de EU (corrigeer me als ik verkeerd ben). De praktijk kan natuurlijk wel eens anders zijn. Wie moet dat controleren : de EU, dus in dit geval de Slovenen. Ga je met het vliegtuig, via Keulen bv dan is het de Duitse douane in de luchthaven in Keulen die dat zou moeten controleren. In de praktijk zie ik daar niets van.
Wat ik deze zomer gezien heb aan de Kupa rivier (dat is dus in Brod na Kupi en omstreken) is dat alle kleien overgangen nog steeds dicht zijn. En dat zal wel zo blijven…. tot volgende jaar of zo wanneer Kroatie bij de EU komt. Dan kunnen ze al die grensposten incluis hun prikkeldraad opbergen. Vooral wie handel wil doen of doet met Kroatie zal daar zeer blij om zijn.
Invoer : wat de invoer betreft van voedingswaren van in de EU naar Kroatie : ik vermoed dat dezelfde regels gelden en dat het eigenlijk niet mag. Een tip : ga via de grenspost Rupa (via Rijeka) ipv deze van Brod na Kupi te nemen. Reden : in Rupa is het zo veel drukker dat ze zich daar niet kunnen mee bezig houden, in BnK zijn ze blij als ze al eens een auto zien ….
Hans