Jan,
Ik moet zeggen dat ik jouw reactie op zijn zachtst gezegd enigzins vreemd vindt.
Mag er nu al niet eens meer worden gezegd dat het verkeer hier behoorlijk gevaarlijk is ?
En ja, spijt me zeer, de Kroaten zijn in vrijwel 90 % van de ongevallen de oorzaak en ik kan je ook uitleggen waarom.
Reeds enige tijd bevreemde het mij dat Kroaten op de meest belachelijke plekken gingen inhalen en dat dit vaak mathematisch volstrekt onmogelijk was.
Wat bedoel ik hiermee ?
Je kunt vrij eenvoudig uitrekenen hoeveel weg er vrij moet zijn om een veilige inhaalactie te doen. Soms zie je echter onderbroken strepen op plekken terwijl er hooguit 150 of 200 meter overzichtelijke weg is. Dat is dus veel tekort.
Echter, en dit zal jou ook verbazen, maar is helaas de realiteit………………Kroaten krijgen tijdens de rijopleiding GELEERD dat ze op die plekken gewoon moeten gaan inhalen. Sterker nog, ze worden door de rijscholen aangemoedigd om daar in te halen.
Het gevolg is duidelijk voor iedereen die hier woont en werkt…………….de auto's komen je op de meest vreemde plekken voorbij zetten en dat gaat wellicht 99 % van de tijd goed, doch het is gewoon Russisch roulette, meer is het niet.
Wanneer je nu in Istrië zou rijden had je de laatste tijd wat wijzigingen op de wegen kunnen zien. Waar vroeger een onderbroken streep was hebben ze nu een doorgetrokken streep gemaakt op plekken waar voorheen inhalen toch al onmogelijk was.
Spijt me Jan, maar het gros van de dodelijke ongevallen heeft een Kroatische inhaalactie als oorzaak.
Dat mag je dan niet leuk vinden om te horen, hoewel de reden daarvoor mij volkomen ontgaat. Moeten we dan Kroaten gaan knuffelen omdat zij niet kunnen rijden ?
Als toerist is het prima om dit van tevoren te weten, zodat je nog voorzichtiger gaat rijden, een gewaarschuwd mens telt gewoon voor 2. Neem aan dat toeristen toch graag weer heelhuids thuis willen komen.
Daarom is het fietsen op de wegen in Kroatië ook zo'n levensgevaarlijke onderneming, men houdt geen rekening met je.