uitvalsbasis

• Elin

Begin mei wil ik graag voor het eerst twee weken naar Kroatië.

Wat ik zeker weet is dat ik graag de plitvice meren wil bezoeken.

Vanaf welke plek is dit qua reisafstand (niet met eigen auto) te doen op één dag (zodat we evt nog een keer kunnen gaan)?

Zoek eigenlijk een stad of dorp waar genoeg te beleven is voor wat betreft restaurantjes/terrasjes evt zee en van waaruit we mooie dagtrips kunnen maken.

Voor mijn partner is het geen optie om op verschillende plaatsen te overnachten.

Wie heeft er tips?

Bedankt,

Elin

• Norbert HR

Je zou eens kunnen denken aan Zadar.

Zadar ligt vlakbij de snelweg, zodat je eigenlijk alle kanten uitkunt. Naar het noorden ga je richting Plitvice en naar het zuiden kom je dan Krka watervallen, Trogir en Split tegen.

Via de kustweg kun je naar Murter, Primosten, Sukosan en pak je de boot dan zit je in de Kornati en op de eilanden vlak voor Zadar.

• Guido

Ook ik zou wat kiezen vanaf en tussen Zadar tot Split.

• Elin

Bedankt voor jullie reacties, kan ik wat gerichter gaan zoeken.

Hebben jullie of anderen misschien ook tips voor een appartement / pension in (de omgeving van) Zadar?

• Norbert HR

Geen idee, maar wanneer je niet in het hoogseizoen gaat is er keuze te over, zou me er niet al te druk over maken. Er zijn genoeg locaties aan zee te krijgen, maar ook in de stad etc.

Ook de dorpjes in de directe omgeving zijn nog prima te doen. Er loopt namelijk ook een weg van Sukosan langs het vliegveld naar de snelweg, dus ook daar kun je zoeken.

Trek gewoon de stoute schoenen aan, stap in de auto en zoek ter plekke waar je wezen wilt. Enige periode waarin je misschien wat langer moet zoeken is laatste week Juli en eerste 2 weken van Augustus.

• Norbert HR

En ik lees net dat jullie in mei gaan, dus geen enkel probleem. Niets reserveren, gewoon laten voor wat het is, je kunt altijd 1 nacht in een lokaal hotel langs de kustweg en dan heb je tijd zat om wat moois te vinden.

Mijn advies: Laat je absoluut NIET verleiden tot het reserveren van een appartement wat je nog nooit hebt gezien en waarvan je niet weet of het voldoet aan jouw eisen.

In mei is het overal rustig, alles staat leeg, je kunt onderhandelen over de prijs, je kunt het eerst eens bekijken, het is een toeristen markt oftewel de toerist heeft het voor het zeggen.