Parkeren in Split!!

• Minites

Hallo, ik wou graag weten hoe het precies zit met parkeren in Split, zelf ken ik Split wel van 12 jaar terug alweer dus weet ik dat niet echt meer hoe dat zit! Ik heb verschillende verhalen gehoord dat het erg moeilijk is om daar een parkeerplek tijdens de zomermaanden te kunnen vinden en zou graag willen weten wat het ongeveer kost om daar te parkeren. Alvast bedankt.

M.v.g.

Minites

• lavanda

Oeps, de straat heet Bijankinijeva. Het is een smal straat waar aan beide kanten veel auto's staan. Tegenover het politieburo is een parkeerplaats, een beetje verdekt.

Ongeveer 5 minuten lopen van de oude stad. Tarief volgens mij 6 kuna per uur….

• Carla

Parkeren in Split is inderdaad een chronisch probleem en in de loop der jaren is het er niet beter op geworden. Dit geldt zowel voor de binnenstad als voor de buitenwijken. In veel straten worden de auto's, noodgedwongen, op het trottoir geparkeerd en de voetgangers moeten dientengevolge uitwijken naar de rijbaan. Zelf laten we de auto altijd bij ons in de straat staan en hij blijft staan waar hij staat tenzij we eens ver buiten Split moeten zijn. Binnen Split, de eilanden, en verdere omgeving verplaatsen we ons altijd met de motorscooter. Een scooter is ideaal in Split. Je bent veel sneller waar je wezen moet en kunt ‘m altijd kwijt. Op Riva zelf is een grote parkeerplaats (gratis) t.b.v. motoren. Hier is overigens ook, een betaalde, parkeergelegenheid voor auto’s, maar de kans is niet erg groot dat je hier zomers je auto kwijt kunt. 't Staat daar altijd overvol. Je kunt het proberen in de straatjes van Bačvice; Biankinijeva zoals Lavanda al suggereerde en tevens de straten Jadranska, Bregovita en Braće Kaliterna in de wijk Bačvice (let op, want het is daar niet overal vrij parkeren!). Ook kun je het altijd ter hoogte van de stranden Firule en Ovčice proberen. Ik zou je adviseren om dan, komende van Znjan, bij het KBC (ziekenhuis) af te slaan naar Firule, want anders kom je zomers bij Ulica Kralja Zvonimira in de files voor de trajecten te staan! De meeste kans op een parkeerplaats vind je echter bij Sustipan, zowel langs de straat als op de, gratis, parkeerplaats aldaar. Het nadeel van parkeren bij Sustipan zou voor jou, komende van Znjan, echter zijn dat je dan om zou moeten rijden via de Marjan tunnel om bij Sustipan te komen. Sustipan zelf, mocht je het nog niet kennen, is overigens een bezoek waard! Schitterend parkje met eenzelfde uitzicht. Hier vandaan loop je over de boulevard, langs hotel Marjan, en Matejuška zo Riva op. Tenslotte heb je natuurlijk ook nog de keus om in Znjan op één van de vele bussen naar het centrum te stappen en de auto fijn te laten staan waar hij staat. Ik zou je ten zeerste afraden om je auto ergens in het centrum of naaste omgeving te parkeren waar het niet toegestaan is, want de pauk (spin=afsleepdienst) draait het hele jaar door overuren. Naast een fikse boete moet je hem dan ook nog eens in de middle of nowhere weer op zien te halen.

• geert wauters

Wij nemen het openbaar vervoer vanuit Trogir ( Ciovo ) of de taxiboot veilig , goedkoop en brengt je op 500 m van het stadscentrum .

Proficiat aan Carla , je kent de stad op je duimje

• lavanda

gaaf he, die Carla!!! Ze is bijna geen echte toerist meer……ze weet er echt veel!!!!

• Carla

De taxiboot, de Tri Sestrice, is inderdaad verreweg de beste optie wanneer je in Trogir zit en je een bezoek aan Split wilt brengen. De Tri Sestrice meert aan en af op Riva en je bent meteen waar je wezen moet. Behalve dat dit een tig keer betere optie dan de bus is, is het ook nog eens een leuk tripje. Met een beetje mazzel zwemmen er onderweg ook nog dolfijnen met de Tri Sestrice mee. Voor Minites is dit echter geen optie wanneer hij/zij een onderkomen in Znjan heeft. Znjan ligt namelijk aan de zuidkant van Split, niet ver van Lovrinac (de begraafplaats van Split).

• Carla

Bedankt voor ‘t compliment, Lavanda! En Geert overigens ook! Ben ook geen ’echte toerist' meer. Sinds ‘74 is Split m’n tweede thuis en ik mag de stad nu dus inmiddels ook wel behoorlijk goed kennen ;)