Grenscontrole

• Wiel De Keyser

Wij gaan op 16 Mei richting Croatië (Brod na Kupi) en blijven daar 1 week om vervolgens nog 5 weken naar Slovenië te gaan.

Vorig jaar was de grenscontrole op voeding in Brod na Kupi werkelijk heel streng. Wij zijn echter genoodzaakt (wegens gezondheidsredenen) om een redelijke hoeveelheid mee te nemen. Wat wij meenemen zijn spullen die in Croatië waarschijnlijk niet of heel moeilijk te vinden zijn en die echt noodzakelijk zijn voor ons. Nu werd mij aangeraden om de grensovergang Rupa (Op weg naar Rijeka) te nemen omdat daar de controle niet zo streng is, iemand daar ervaring mee ?

M.v.g.

Wiel

• JaPa :o)

Wiel,

Als het voor jullie gezondheid van belang is dat je voedsel uit eigen land moet meenemen naar Kroatië, dan zou ik een lijst samenstellen van dat voedsel, en dan eens contact met de Kroatische ambassade http://www.evd.nl/zoeken/showbouwsteen.asp?bstnum=48842&location= opnemen, om schriftelijk toestemming te vragen of je dat voedsel vrij over de Kroatische grens mag meenemen! Een advies van de huisarts kan hier ook bij helpen. En wat de controle aan de grens betreft kan dat bij de grens bij RUPA (Schengengrens)ook overkomen, dat je de boel moet uitpakken! Ik hoop dat je hier wat mee kunt! Veel succes!

En een fijne vakantie toegewenst door:

JaPa.

• Guido

Van de apotheek kan je een officiele lijst meekrijgen van de medicijnen die je gebruikt en dus ook bij je hebt.Verder heb ik in de 40 jaar nog nooit een intensieve controle aan de kroatische grens gehad. Vroeger ging ik steeds via Metlika maar de laatste 10 jaar vooral via Rupa(richting Rijeka-Cres) of Bregana.(Zagreb-Zadar)Dit wat Kroatië betreft.Voor Slovenië idem dito.

• L

Beste Wiel,

sinds 1996 gan wij 2/3 keer per jaar naar Z-kust Kroatie, onze volgende reis is gepland op 14/05.

In het verleden reden wij altijd via grensovergang Rupa, laatse jaren alleen maar Maribor - Zagreb…..

Dit zegt je misschien niet zo veel maar toch………….nog NOOIT gecontroleerd.

Een advies om bij ambassade van Kro. info in te winnen is dan ook het juiste.

Succes en een fijne vakantie,

L

• Marjolein

Inderdaad bij de grenscontrole via Maribor richting Zagreb hebben wij nog nooit een controle gehad. Goede reis, Marjolein

• Jo

Wij hebben daar reeds 2 keer de vouwwagen gedeeltelijk moeten open maken, dus het dekzeil er af. Maar verder ook niet.

• Wietze & Hannie

Heb de ambasade in den haag gebeld en deze melde dat je niet meer etenwaren mee mag nemen, dan je voor je reis nodig hebt. Diegene zei ook, dat zij ook gewoon voedselwaren meeneemt naar Kroatië. Wel zei ze dat de invoer van kaas, vlees en planten verboden zijn. Wij gaan naar Porec eind Mei, wie heeft ervaringen met de grensovergang (dragonja?) richting Porec?

• Jacques

Wijzelf hebben nog nooit problemen gehad bij Dragonja en wij kwamen daar bijna wekelijks langs. Ook met volle dozen eten vanuit Slovenie, duidelijk zichtbaar achter het raam van de auto. Dat van die kaas, vlees etc: ik zie die borden alleen staan in de richting van de EU, niet in de richting van Kroatie. Laatste zomer ben ook de grens over gegaan met 3 grote palmen van ca 2 meter op de aanhanger. Ze wilde alleen weten of het niet voor de verkoop was en kon daarna gewoon doorrijden. Lijkt me dus geen probleem.

• Guido

De strengste controles moet je op de luchthavens verwachten.

• Robert

Niet meer meenemen dan je nodig hebt….

Dat zegt eigenlijk al genoeg. Dat is dus niet te bepalen. De een heeft nou eenmaal meer nodig dan de andere.

Als je dus niet extreem veel meeneemt zal je geen problemen krijgen.