Croatian Airlines

  • Norbert HR

    Navolgende moet worden gezien als een tip om in het achterhoofd te houden, niet als een bindend advies.

    Wellicht dat sommigen het al hebben gehoord, maar wie het nog niet weet: 'Croatian Airlines is nagenoeg failliet en wanneer er niet snel een koper voor het bedrijf komt dan gaan de deuren definitief dicht.

    Het bedrijf heeft te hoge kosten (veel te veel personeel in dienst), teruglopende bezettingsgraad en de afgelopen jaren heeft het management er niets aan gedaan om de situatie te verbeteren.

    Gisteren heeft de hoogste baas van Croatian Airlines eindelijk toegegeven wat kenners allang wisten: Croatian Airlines is failliet en kan alleen overleven indien er een overname komt door een andere maatschappij.

    Die kans moet als zeer klein worden ingeschat en wie dus tickets heeft voor de komende zomer kan wel eens voor gesloten deur komen te staan.

    Ik zou daarom iedereen willen adviseren om geen tickets maanden van tevoren te boeken. Koop liever een ticket op het allerlaatste moment, zodat je iets meer zekerheid hebt.

    Wil je toch vooruit boeken……………………..neem dan een andere maatschappij. De kans dt Croatian Airlines in juni of juli nog bestaat acht ik zeer klein.

  • AZ

    Zoiets zal niet gebeuren, de staat is immers voor 95% eigenaar (zie tabel beneden: http://www.croatiaairlines.com/nbspupoznajtenasnbsp/redovitaglavnaskup%C5%A1tina/tabid/1455/Default.aspx).

    Er zijn wel enkele speculaties over een overname door Lufthansa: http://www.jutarnji.hr/lufthansa-kupuje-croatia-airlines–/567037/

  • Carla

    Hetgeen jij zegt klopt, AZ. De staat heeft zich, tot een eventuele verkoop, garant gesteld voor het geleden verlies. De situatie bij o.a. Lufthansa is niet anders. Vorig jaar bereikte de bezettingsgraad bij Lufthansa het grootste dieptepunt over de afgelopen 20 jaar. Bij zowel Lufthansa als German Wings is men van plan van maandag tot donderdag a.s. het werk neer te leggen. En, inderdaad, het gerucht gaat dat Lufthansa mogelijk Croatian Airlines overneemt. Er zijn, naar verluidt, echter meerdere kapers op de kust.

    Het verlies bij Croatian Airlines is niet alleen ontstaan door de teruggelopen bezettingsgraad, maar tevens doordat ze alleen kerosine af mogen nemen van INA en deze laatste daarnaast een jaarlijkse vergoeding moeten uitbetalen t.b.v. het aanleggen van een reserve-voorraad, alle bevoorradingen t.b.v. de vloot mogen alleen op de Kroatische luchthaven plaatsvinden en bovendien heeft de verkeersleiding vorig jaar besloten dat Croatian Airlines een terminalvergoeding moet neertellen.

  • Norbert HR

    AZ,

    De staat is niet een klein beetje failliet, de staat is compleet failliet, ze hebben geen rooie rotcent meer en wanneer ze bij de EU willen dan mogen ze geen staatssteun meer geven.

    Binnenkort gaan de elektriciteits tarieven met maar liefst 17 % omhoog, wordt er weer een nieuwe belasting ingevoerd, krijgen

    Voorts is het business concept van CA volledig achterhaald, ze leven nog in het stenen tijdperk en daar is gewoon geen plek meer voor in de moderne wereld.

    .

    CA leed in 2009 een verlies van 14 miljoen euro en er is geen uitzicht op een verbetering. Er moeten globaal 400 tot 500 man worden ontslagen om een beetje in de goede richting te gaan, maar dat zal niet gebeuren. Op 26 februari gaat het personeel van CA staken, zij gaan kennelijk voor de optie: ‘ik geen baan, dan niemand een baan’.

    .

    Vervelend om te zeggen, maar CA gaat hoe dan ook failliet. Is het niet nu, dan is het wel over een aantal maanden of maximaal een jaar (wanneer ze ergens wat geld weten te vinden).

  • Norbert HR

    Carla,

    Ik zie Lufthansa nog niet zo snel CA overnemen en wel om een hele simpele reden………….waarom zou je ergens voor betalen wanneer je het ook gratis kunt krijgen ?

    CA zal niets toevoegen (behalve verlies) aan de omzet of winst van de Lufthansa, de vliegtuigen passen niet in de vloot, het personeel is onwillig, men krijgt te maken met de Kroatische bureaucratie en inmenging van de overheid (zie het debacle Alitalia), maar het mooiste is nog dat Lufthansa alle routes zo kan overnemen.

    Door de EU regels mag de Lufthansa in ieder land werken en van daaruit vluchten uitvoeren op Kroatië. Dit geldt alleen niet voor de route Zagreb - Zurich of Zagreb - Geneve, maar even doorlinken naar Munchen en het probleem is opgelost. Zodra Kroatië bij de EU komt mogen ze de route direct uitvoeren.

    Tja, en dan ga je je dus afvragen waar Lufthansa dan geld voor zou moeten betalen ?

    Eigenlijk nergens voor en gezien de situatie van Lufthansa zie ik de overname dan ook niet snel gebeuren. Het idee van de overname komt overigens van de president van CA en dan komt bij mij meteen iets naarboven van de wens is de vader van de gedachte.

    Wat blijft er dan nog over voor CA ?

    Lufthansa neemt het bedrijf voor de symbolische 1 euro over, zegt toe een bepaald deel van het personeel te houden, maar behoudt zich er recht voor om de boel te reorganiseren.

    Daarnaast zullen ze eisen dat zij 100 % zeggenschap gaan krijgen over het bedrijf of de overheid moet zich garant blijven stellen voor verliezen van het bedrijf (iets wat de overheid niet kan toezeggen).

    Hoe dan ook, geld zal de overheid niet krijgen van Lufthansa.

    Wat kan CA nog redden ?

    Terug naar 1 type vliegtuig.

    Minimaal de helft van het personeel ontslaan.

    Technisch onderhoud uitbesteden.

    Catering afschaffen

    No frills concept zo snel mogelijk omarmen

    Zoeken naar een goede partner en ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar een fusie met de Sloveense en Servische maatschappijen zou best wel een goede zijn. Maar ja, dat zal wel nimmer gebeuren.

  • lipik

    Sabena was ooit ook 100% eigendom van de belgische staat…heeft nooit (echt nooit) een frank winst geboekt, had pakken te veel personeel, kreeg elk jaar miljoenen staatssteun en had dan nog de duurste tickets.

    Ook Sabena ging dus bankroet.

    De volgende die er aan moeten (en terecht) zijn de overheids-spoordiensten. Ook te veel personeel, meer staken dan werken, officieel geleid door overbetaalde managers die echter niets te zeggen hebben aangezien de vakbonden er de plak zwaaien.

  • Jan van Gent

    Amaai Norbert, ben jij manager van Lufhansa of CA? In ieder geval weet jij toch heelveel!!!

  • Carla

    Vanochtend zijn de geruchten over een eventuele overname van Croatian Airlines inmiddels door een woordvoerder van het kantoor van Lufthansa te Londen ontzenuwd. Momenteel zijn ze gefocust op integratie van Austrain Airlines, British Midland Airways en Brussel Airlines in de Lufthansa groep.

    Jammer, een symbolische overname (zoals ook de noodlijdende havenbedrijven op de markt gegaan zijn) van Croatian Airlines door Lufthansa tegen 1 Euro zou een optie geweest zijn. Dan had Croatian Airlines kunnen voortbestaan volgens het concept van German Wings. Een eventuele fusie met de JAT, zoals jij voorstelt, lijkt mij geen optie, daar de JAT er nog vele malen slechter voorstaat dan Croatian Airlines. De JAT overleeft reeds sinds jaar en dag bij de gratie van de staat. Bovendien beschikken ze, in tegenstelling tot Croatian Airlines, over een totaal verouderde vloot.

  • Norbert HR

    Jan,

    Ben bijna 20 jaar in de luchtvaart werkzaam geweest en gedurende die tijd steek je wel wat op van hoe airlines gerund moeten worden.

    Zoals CA het doet moet het dus niet.

  • rita

    ik dacht dit jaar met croatian airlines te gaan omdat thomas cook en jet air nogal duur waren wat tickets betreft, maar ik zie dat ik toch maar beter een Belgische touroperator neem.

    ik weet niet wat er scheelt in kroatie, maar ik vrees dat de nieuwe president heel veel corruptie zal mogen opkuisen. Je kan de naam van een land veranderen, maar blijkbaar niet de mentaliteit van de mensen.

    en dat het er nog altijd corrupt aantoe gaat, heb ik zelf al ondervonden.

    maar het blijft een prachtig land, en ik zal me er als toeriste gedragen, en niet te veel mengen met hun politiek en economie want dat willen ze toch niet.