In Duitsland kun je bij vrijwel ieder benzine station, waar ze gas verkopen, een koppelstuk lenen. Je betaalt dan een borg, kunt tanken en levert het dingen bij het afrekenen weer in.
Hou er wel rekening mee dat men zowel aardgas als lpg verkoopt, dus even opletten voor welke pomp je gaat staan.
In Oostenrijk zijn zeer weinig stations waar je gas kunt tanken, dus goed plannen van tevoren.
Slovenië heeft wat meer lpg stations, maar zeker niet in de hoeveelheden zoals je ze in Nederland zult vinden, dus zorg dat je de tank niet leegrijdt, kun je nog wel een lange tijd op benzine moeten rijden.
In Kroatië zul je meer dan genoeg gas stations aantreffen. De meeste benzine stations hebben of krijgen ook een lpg voorziening, maar…………
het koppelstuk zul je hier niet vinden en is hier ook niet te koop. Met een beetje mazzel kun je het wellicht in een speciaal zaak vinden, maar reken er niet op. Koop dus gewoon dat koppelstuk maar vast in Nederland, leg het in het dashbord kastje, kun je het ook niet vergeten.
Italië heeft dezelfde koppeling als Kroatië, dus dat maakt het weer makkelijk. Oostenrijk heeft dan weer dezelfde koppeling als Duitsland.
Overigens is lpg hier behoorlijk wat duurder geworden. Was het eerst 3,15 Kuna, nu ligt de prijs op bijna 4,7 Kuna en dat is belachelijk hoog. De wet schrijft voor dat de prijs van lpg exact de helft moet zijn van de prijs van benzine en dat is dus niet het geval.
Daarbij komt ook nog eens dat de lpg hier niet zo schoon is als in Nederland, er zit veel olie en andere afvalstoffen in. Mocht je een evaporator hebben en hier veel lpg tanken dan kan de evaporator verstopt raken door de olie. Zelfde geldt voor het filter in je tank, raakt verstopt en dan is het gas met geen mogelijkheid nog in de tank te krijgen. Oplossing is dan de boel schoonmaken, werkt het weer prima.
Wie met Vialle rijdt heeft het probleem niet, al het vuil gaat gewoon vrolijk mee in de cylinders.