Cres-Losinj is absoluut de moeite waard, maar beide eilanden op 1 dag kun je vergeten, is niet te doen, dan kun je overal 10 minuten stoppen en als een ware Japanner tekeer gaan.
In Mei is er meer dan genoeg accomodatie te vinden, je hoeft niets te reserveren, gewoon ergens aanbellen is al genoeg.
Op Cres zou ik dan zeer zeker even gaan kijken in Beli, Valun, Lubenice en Osor. Cres stad zelf zou ik maar laten voor wat het is, niet veel bijzonders, je zult niets missen. Beli wordt veelal overgeslagen door toeristen, maar kan het toch aanraden.
Moet wel even waarschuwen………..wanneer je in Valun aankomt loop je het risico dat je er niet meer weg wilt ! Zou ook een pracht plek zijn voor een overnachting en dan is het 's ochtends op een hele prettige manier wakker worden.
Losinj is het mooiste eiland van de twee en wanneer je ergens wilt overnachten dan is Mali Losinj een prima keus. Het zal er stil zijn, veel zal nog gesloten zijn, maar het is een wereld van verschil met Porec of Fazana.
Je kunt dan de omgeving van Mali Losinj bekijken, even langs Veli Losinj en het hele gebied achter het vliegveld bekijken. Het zijn allemaal onverharde wegen, maar wanneer je dan eenmaal bij het water aankomt krijg je er wel een beloning voor.
Vanuit Porec is de weg door het centrum van Pazin naar Brestova de meest makkelijke oplossing. Hou rekening met een reistijd van ongeveer 1,5 uur. Schema van de veerpont kun je vinden op de website van Jadrolinija. In Mei is het niet al te druk, dus geen last van wachttijden.
Vanuit Fazana is de weg via Labin te doen, maar is nogal een behoorlijke slingerweg. Maar om nu helemaal om te gaan rijden via Pazin lijkt me ook een beetje teveel van het goede. Ook vanuit Fazana zal het iets van 1,5 uur rijden zijn naar de pont, tenzij je van rallycross houdt, dan gaat het een stuk sneller.