Mariska,
Ik wil niet vervelend zijn, maar ik ken Istrië behoorlijk goed, woon er, en een hele dag om van Pula naar Porec te komen ? Dat ritje kost je ongeveer 1 uur, meer niet. zelfde geldt voor het ritje Porec - Opatija en………….om het nog vervelender te maken…………..je kunt heel Istrië in maximaal 2 dagen zien.
Neem aan dat jullie met het vliegtuig komen, dus dat is aankomst, auto ophalen en wanneer het nog licht is zou ik even langs de Arena scheuren. Maak een foto van de buitenkant en laat het daarbij, de binnenkant is niet de moeite waard, we praten hier niet over Verona. Omdat in September vrijwel alles leeg is denk ik ook niet dat je graag in dorpjes als Fazana, Vrsar of Bale wilt gaan zitten, je zult al snel merken dat alles rond een uur of 9 dicht gaat. In Rovinj en Porec gaan ze ook vroeg dicht (zo ongeveer 11 uur), maar nog altijd wat later dan in de eerstgenoemde dorpjes.
Maak je geen zorgen over het vinden van onderdak, je zult er letterlijk mee dood gegooid worden en waarom zou je 80 euro betalen wanneer het ook voor 30 kan ?
Jullie kiezen bewust voor een rondrit en niet voor een vakantie op 1 plek, dus ik neem aan dat je tijdens een rondreis niet ieder klein detail wilt gaan bekijken, oftewel kijken naar de hoofdzaken. Voor Istrië zijn dat dan ‘the usual suspect’ Porec en Rovinj. Pula klinkt leuk, maar anders dan de Arena valt er vrij weinig te beleven.
Je kunt nog even (op weg naar Rovinj) door Vodnjan scheuren en bij de kerk stoppen (is ook het enige wat er te zien is). Wanneer je dan blijft slapen in Rovinj heb je de avond om het te zien.
De dag erna even langs Porec (1 a 2 uur,dan heb je het wel gehad), door naar Grosnjan en Motovun en dan door naar……………………..Plitvice.
Plitvice ? Waarom niet naar Opatija ?
Opatija is heel simpel gezegd………..vergane glorie, is absoluut helemaal niets aan en ben tot op de dag van vandaag ook nog niemand tegengekomen die het wel wat vond. Doe jezelf een lol, ga er koffie drinken wanneer je op weg bent naar Plitvice, maar blijf er niet, je zult 's avonds alleen jezelf voor de kop stoten en afvragen waarom je zo koppig was en toch naar Opatija bent gegaan.
Wil je hoe dan ook toch aan de zuidkust van Istrië zitten…………ga dan naar Moscencika Draga, dat zal je veel beter bevallen en ligt redelijk in de buurt van Opatija.
Plitvice is absoluut de moeite waard en na een dagje lopen zie ik jullie niet nog even 's avonds in de auto stappen, dus blijf daar gewoon slapen. Je zult er vrij gemakkelijk onderdak vinden dus doe geen moeite te reserveren.
De rest van de route kan dan zuidelijk en omdat je niet gebonden bent kun je overal stoppen waar je maar wilt. Ik begrijp dat je wat angst hebt na de ervaring in Normandië, doch Kroatië is een ander verhaal. Hier verdwijnen de toeristen doorgaans de 3e zaterdag van augustus en van het een op het andere moment is het overal rustig.
Natuurlijk zijn er nog wel toeristen te vinden, maar je zult veel plekken tegenkomen waar de Kroaten de boel al aan het opruimen zijn, die beschouwen het seizoen als afgelopen. Eigenaren van appartementen proberen nog wat geld te verdienen en gaan drastisch omlaag met de prijzen. In September zit je voor 250 tot 300 Kuna (35 tot 40 euro) per nacht echt aan zee, luxe appartement en in de rust. Wil je niet aan zee dan kun je terecht voor 150 tot 200 Kuna (20 tot 28 euro). Nogmaals, men zal altijd proberen meer van je te krijgen, maar ook zij weten dat jij wel eens de laatste klant van het jaar kunt zijn en dan is 300 euro voor een week toch leuk verdiend.
Misschien zijn jullie gewend dat een zomer seizoen tot in Oktober loopt, hier duurt het hele zomer seizoen voor de meeste Kroaten iets van 6 weken, meer niet. Dat is dan 1e of 2e week juli tot aan 2e of 3e week augustus. Daarvoor en erna is het over het algemeen relatief stil, er zijn toeristen, maar er is plek zat.
Nog een laatste punt…………wanneer je in Vodice blijft zitten ontneem je jezelf de kans om naar Dubrovnik te gaan en dat zou doodzonde zijn. Juist in September, wanneer het niet zo heel erg warm meer is, is Dubrovnik mooi om te zien. Dit jaar gaat ook de kabelbaan (naar de berg achter Dubrovnik) weer open en dat maakt het nog mooier. Mijn advies is dan ook om in ieder geval 2 dagen (incl. reistijd) in te plannen voor Dubrovnik. Zou zonde zijn wanneer je dat moet missen.