Noem nog eens wat incidenten dan.
“Ik vind het dus echt niet zorgwekkend dat er bij sporten waar geen belangstelling voor is geen medailles worden behaald.”:
3 van de 4 medailles op de OS van 2008 werden door Kroatië behaald op de volgende “sporten”: voltige, taekwondo en 10 meter luchtgeweer.
als dit soort kleine sporten niet zouden bestaan zou Kroatië helemaal geen medailles meer veroveren.
Noorwegen OS 2008: 3 goud, 5 zilver, 1 brons. Kunnen wij nog een punt aan zuigen.
Dat je handbal onder een grote sport rekent valt te betwisten.
In Europa is handbal inderdaad belangrijk, maar sinds 1938 (!) wordt goud, zilver en brons verdeeld onder Europese landen.
Wereldwijd stelt handbal net zoveel voor als korfbal.
En basketbal kan in Kroatië wel veel mensen op de been brengen, kwalitatief stelt dit niets voor: de laatste 3 WK's heeft Kroatië zich niet eens gekwalificeerd!
Wapenfeiten: 2 zilveren plakken in ‘93 en ’95.
Waterpoloërs zijn goed bezig.
Jij neemt nog steeds aan dat er op hoog niveau wordt gevoetbald maar ik heb je al laten zien dat dit wel meevalt (1x UEFA Cup in de hele geschiedenis van het voetbal).
En je verschuilen achter de korte historie van Kroatië is niet relevant.
Clubs als Dinamo Zagreb en Hajduk Split bestonden ook al voor de oorlog.
Ik ben enkele malen (beroepshalve) in het Kroatisch Olympisch Centrum geweest in Bjelolasica.
Wat een teleurstelling: de gemiddelde jeugdherberg in Nederland heeft betere faciliteiten.
Maar nogmaals: ik erger me vooral aan het ontbreken van beleid.
Er is nu een goede hoogspringster en een goede skiër.
Maar als deze wegvallen hebben we niets meer.
Kijk naar Nederland: als er een generatie op het einde loopt, staan de jonkies al klaar om ze op te volgen.
Welke sporten?
Deze: voetbal, schaatsen, hockey, paardensport, roeien, waterpolo, zwemmen, judo, wielrennen, zeilen etc..