Kroatië en de Olympische Spelen

• Kostelic

En weer bakt Kroatië er niets van!

Wanneer wordt er nu eens eindelijk een volledig sportbeleid op poten gezet zodat we bij een zomer en winterspelen eens niet voor gek staan?

We doen al jaren of we een “sportland” zijn maar laten dat nooit zien.

Ja, af en toe een tennisser of een enkele skiër maar dan houdt het ook wel op.

De foto's bij Jarun laten alleen maar verbleekte sporters zien.

Zijn alle politici alleen maar geïnteresseerd in macht en (corruptie)geld?

• Robert

Ik vind het wel meevallen voor een land met 4,5 miljoen inwoners. Volgens mij kunnen ze ook wel aardig handballen en voetballen en dit al vrij lang. Af en toe een tennisser? Er staan er drie in de top 35 van de wereld! Kijk eens wat Nederland daar heeft staan.

Ik ben het er wel mee eens dat de sportfaciliteiten vrij slecht zijn. Zeker voor het “gewone” volk. En hier beginnen de topsporters toch ook….

• Kostelic

Handballen gaat wel goed maar is natuurlijk geen wereldsport.

En wat hebben we dan met voetballen gepresteerd?

Winnen van de UEFA Cup in 1967 door Dinamo Zagreb was het laatste wapenfeit.

Geen EK. Geen WK. Geen Champions League. 1x de UEFA Cup.

Een goede graadmeter zijn de medaillestanden bij Olympische Spelen.

En daar staan we altijd rond de 40e/50e plaats terwijl Nederland tussen de 10e/20e plek zijn plaatsje vindt.

Er zal echt iets aan gedaan moeten worden.

Als Ivica of Janica winnen staan de politici in de rij om op de foto te gaan maar hun portemonnee trekken, ho maar.

• Robert

Kroatie staat volgens mij al jaren rond de tiende plaats op de wereldranglijst voetbal. Hebben o.a. Engeland nog uitgeschakeld voor het EK een paar jaar geleden. Ze zijn nu niet bij het WK, omdat ze toevallig een slechte loting hadden.

Nederland heeft ook nog maar een keer een EK gewonnen en nooit het WK. De meeste landen hebben trouwens nog nooit iets gewonnen op voetbalgebied! Een vergelijking met Nederland is ook niet op zijn plaats: bij vier keer zo weinig inwoners en veel armer. Logisch dat je dan minder succes hebt. Nederland zal het ook nooit zo goed doen als bijvoorbeeld Duitsland en de VS.

Voetbal en tennis horen bij de meest populaire sporten ter wereld en hier doet Kroatie het prima voor zo'n klein land.

Het aantal medailles op de OS zegt mij niets, want de meeste sporten daar worden echt door geen hond ter wereld bekeken of beoefend. De beste voetballers mogen niet eens meedoen en de tennissers pas sinds een paar keer. En wat atletiek betreft: daar loopt nog een vrij getalenteerde Kroatische dame rond bij het hoogspringen :) . Daar kan Nederland echt niet aan tippen.

• Kostelic

Het gaat mij er om dat er geen structuur zit achter de topsport in Kroatië.

Als er een topper is, is dat een incident.

Wie neemt het over als Ivica “op” is?

Wie neemt het over als Blanka “op” is?

De prestaties van Nederland op voetbalgebied zijn niet te vergelijken met die van Kroatië:

Nederland:1x Europees kampioen, 2 finales Wereld Kampioenschappen, 6x Europa Cup 1/Champions League, 2 finales Europa Cup 1/Champions League, 5x Europa Cup II / UEFA Cup, 3 finales Europa Cup II / UEFA Cup.

Kroatië: 1x UEFA Cup.

en jouw stelling "de meeste sporten op de Olympische Spelen worden echt door geen hond ter wereld bekeken of beoefend slaat natuurlijk helemaal nergens op.

• Jo

Maar die Kroatische dame is wel afgedroogd door onze Tia op de laatste OS.

• Robert

Dan zijn er wel heel erg veel incidenten….

Ik ben van mening dat de toppers (dan heb ik het wel over sporten die in hoog aanzien staan)hier in Kroatie wel degelijk een goede begeleiding en faciliteiten krijgen (bijvoorbeeld Zagreb Arena, sporthal Zamet in Rijeka, zwembad Kantrida in Rijeka). Helaas zijn die faciliteiten voor de “gewone” sporter vrijwel niet bereikbaar.

Wellicht is het je ontschoten dat Nederland zijn voetbalsuccessen behaalde toen Kroatie nog niet eens bestond. Ik vind de vergelijking dus, mede vanwege het verschil in inwonersaantal en “rijkdom” (Kroatie heeft helaas nog niet zo'n goeddraaiende economie) nergens op slaan.

Dan zal je Nederlandse clubs ook wel waardeloos vinden in vergelijking met Engelse en Spaanse clubs, die een begroting hebben die vele malen hoger ligt dan die van de Nederlandse topclubs.

Wat betreft de Olympische Spelen: ik weet niet hoe vaak jij sporten als curling en biathlon op televisie ziet, maar ik kan je garanderen dat voetbal en tennis honderden, zoniet duizenden malen meer worden uitgezonden en beoefend door sporters, vrijwel overal ter wereld.

Dit soort sporten worden ook in Kroatie nooit vertoond op TV (behalve eens in de vier jaar wanneer er OS worden gehouden). Ik vind het dus echt niet zorgwekkend dat er bij sporten waar geen belangstelling voor is geen medailles worden behaald. Dit zegt dan ook niets over het topsportklimaat in een land. Beter is het te kijken naar het succes bij sporten waar wel veel energie en geld in wordt gestoken. In Kroatie valt het me op dat gemeentes vaak kiezen voor voetbal, handbal, basketbal, waterpolo.

Ter vergelijking: kijk maar eens wat Zweden en Noorwegen klaarspelen bij de ZOMERspelen. Niets dus, maar om nou te zeggen dat daar geen topsportklimaat heerst gaat mij weer wat te ver.

Begrijp me overigens niet verkeerd wat sport betreft: ik vind veel “kleinere” sporten heel leuk om te doen en te kijken.

• Kostelic

Noem nog eens wat incidenten dan.

“Ik vind het dus echt niet zorgwekkend dat er bij sporten waar geen belangstelling voor is geen medailles worden behaald.”:

3 van de 4 medailles op de OS van 2008 werden door Kroatië behaald op de volgende “sporten”: voltige, taekwondo en 10 meter luchtgeweer.

als dit soort kleine sporten niet zouden bestaan zou Kroatië helemaal geen medailles meer veroveren.

Noorwegen OS 2008: 3 goud, 5 zilver, 1 brons. Kunnen wij nog een punt aan zuigen.

Dat je handbal onder een grote sport rekent valt te betwisten.

In Europa is handbal inderdaad belangrijk, maar sinds 1938 (!) wordt goud, zilver en brons verdeeld onder Europese landen.

Wereldwijd stelt handbal net zoveel voor als korfbal.

En basketbal kan in Kroatië wel veel mensen op de been brengen, kwalitatief stelt dit niets voor: de laatste 3 WK's heeft Kroatië zich niet eens gekwalificeerd!

Wapenfeiten: 2 zilveren plakken in ‘93 en ’95.

Waterpoloërs zijn goed bezig.

Jij neemt nog steeds aan dat er op hoog niveau wordt gevoetbald maar ik heb je al laten zien dat dit wel meevalt (1x UEFA Cup in de hele geschiedenis van het voetbal).

En je verschuilen achter de korte historie van Kroatië is niet relevant.

Clubs als Dinamo Zagreb en Hajduk Split bestonden ook al voor de oorlog.

Ik ben enkele malen (beroepshalve) in het Kroatisch Olympisch Centrum geweest in Bjelolasica.

Wat een teleurstelling: de gemiddelde jeugdherberg in Nederland heeft betere faciliteiten.

Maar nogmaals: ik erger me vooral aan het ontbreken van beleid.

Er is nu een goede hoogspringster en een goede skiër.

Maar als deze wegvallen hebben we niets meer.

Kijk naar Nederland: als er een generatie op het einde loopt, staan de jonkies al klaar om ze op te volgen.

Welke sporten?

Deze: voetbal, schaatsen, hockey, paardensport, roeien, waterpolo, zwemmen, judo, wielrennen, zeilen etc..

• Robert

Ik kijk bij voetbal naar het nationale team en niet naar de clubs. Dit is niet redelijk, want alles wat een beetje kwaliteit heeft wordt meteen weggekocht. Dezelfde ontwikkeling zie je ook in Nederland. Het nationale team heeft wel veel kwaliteit en daar zijn de meesten toch echt opgeleid in Kroatie.

Nogmaals, ik vind uitspraken over een topsportklimaat alleen relevant als je kijkt naar de populariteit van de sport in een land en de moeite en geld die er in worden gestoken. En ik blijf erbij dat Kroatie het niet slecht doet met handbal (ook al eens een gouden medaille mee gehaald en laatst weer in de finale van het EK en WK), waterpolo en tennis als meest positieve voorbeelden.

Vergelijk Kroatie ook eens met landen als Slovenie, Slowakije en Hongarije. Dat lijkt me een eerlijker referentiekader dan een “rijk” land als Nederland. Je zal zien dat Kroatie het dan niet zo slecht doet.

Je haalt bij je voorbeeld over Nederland de sporten schaatsen en hockey aan. Die sporten worden in zeer weinig landen ter wereld beoefend en het is dan ook logisch dat Nederland daar bovenaan staat.

Ik ben het met je eens dat Bjelolasica een droevige bedoening is. Maar helaas: geen geld en geen belangstelling. Waatschijnlijk is de politiek meer geinteresseerd in grote stedelijke projecten , zoals de Arena in Zagreb of zwembad Kantrida in Rijeka. De steden hebben toch wat meer budget. Hoe dit weer wordt besteed is een andere vraag.

Vandaag is er bijvoorbeeld aangifte gedaan tegen de burgemeester van Rijeka. Hij zou de stad hebben benadeeld voor 80 miljoen (!) kuna bij het toekennen van werkzaamheden. Daar hadden ze de hele stad mee kunnen voorzien van sportfaciliteiten!

• Jo

Is Kantrida dat openluchtzwembad in de buurt van dat voetbalstadion. In dat openluchtzwembad waren wij in 2005 met onze jongste dochter voor een wedstrijd Synchroonzwemmen. Zag er een beetje “oud” uit toen.