binnenland Split-Dalmatië?

• Tas

Hoi,

Wij gaan dit jaar wederom naar Kroatië, waar we helemaal aan verknocht zijn.

Wij kennen de kuststrook inmiddels op ons duimpje en willen wat van het binnenland zien.

Hebben inmiddels heel wat gehoord over het binnenland van Kroatië in de regio Split-Dalmatië en dan met name Sinj.

Schijnt direct aan een groot meer te liggen en daar in augustus erg leuk te zijn met allerlei feestdagen.

Weet iemand ons wat te vertellen over overnachtingsmogelijkheden daar in die regio en of het te doen is daar door de bergen richting Bosnië te touren?

• geert en linda

Hallo ,

Vorig jaar waren wij in Sinj , helaas te vroeg voor de feesten die door gaan op de 1ste zondag van augustus , de Alka feesten , het gaat om een soort ringsteekspel waar ruiters een lans door een ring moeten steken en zo een prijs winnen . Toen wij er waren waren ze hééééééééél grote tribunes aan het opbouwen , naar verluid komt +/- 500.000 !!!!! mensen naar dat spektakel , vol met folklore kijken . Ik heb wel wegwijzers gezien naar BHZ naar ben er niet naar toe gereden .

• Jan van Gent

Geen 0 teveel?????

• Norbert HR

Lijkt me ook een tikkie overdreven, want dat zou inhouden dat zo ongeveer alle dorpen en steden leeg moeten zijn wanneer dat feest aan de gang is.

50,000 lijkt mij iets realistischer, hoewel ook dat nog ernstig veel is. Zo'n meer is snel vol, echt veel ruimte is er niet. Maar goed, gaat niet om de hoeveelheid mensen, gaat om de gezelligheid, dat is toch belangrijker.

• Carla

De Sinsjka Alka wordt niet aan een meer gehouden, maar altijd, de 1ste zaterdag in augustus, in het centrum van Sinj. Gewoonlijk puilt het plaatjse dan uit z'n voegen en men dient al heel vroeg aanwezig te zijn om de auto nog kwijt te raken en om zelf nog een plaatsje langs het parcours te bemachtigen. De toeschouwers komen niet alleen uit Sinj en wijde omgeving, maar ook elders uit Kroatië. Gebruikelijk zijn ook de president van Kroatië en andere politici aanwezig. Er zijn absoluut geen 500.000 toeschouwers aanwezig, maar minimaal 10.000 zijn het altijd. Ik zal een YouTube-linkje bijvoegen van een Sinsjka Alka, waarop ook uitleg (in het Engels) gegeven wordt wat de Alka inhoudt.

http://www.youtube.com/watch?v=aTCgBF0E8zY

• Carla

Wat overigens een bezoek waard is, is de tvrđava (het fort) in Klis. Klis ligt langs de (oude) weg van Sinj naar Split. Je hebt daar vandaan ook een schitterend uitzicht!