diverse vraagjes eerste reis kroatie.

• ronnie09

Wij hebben deze week onze reis geboekt en we gaan dus voor de eerste keer naar kroatie.

We zaten te dubben tussen de costa brava en gardameer, maar toen we foto's zagen van kroatie werden de andere 2 keuze's gelijk geen optie meer hahaha.

Zoals gezegd, de eerste keer kroatie maar ook de eerste keer kamperen.

We gaan naar bi-village, dit in een tent

Omdat we totaal onervaren zijn op beide punten(kroatie en kamperen) kunnen we alle adviezen gebruiken.

Zijn er bijvoorbeeld inentingen nodig voor dit land?

Bepaalde vignetten die we voor onderweg nodig hebben?

We hebben een appartement geboekt op circa 900km op de route in oosterijk, dus deze route ligt al vast.

We vertrekken op donderdagavond om dan op vrijdag aan te komen bij het appartement, daar de nacht door brengen en weer heel vroeg op pad.

Wat ik ook graag wil weten is het volgende: we hebben een erg leuk bootje in de garage(6 meter speedboot met 130pk) en deze zou ik het liefst meenemen.

Is dit verstandig om te doen?

Is er nabij bi village een soort van haven zodat we de boot te water kunnen laten?

En zo ja, zijn er dan nog bepaalde dingen waar ik aan moet denken?

Is het mogelijk om de boot in het haventje te laten (als die er is) of moet hij elke keer op de trailer om hem mee te nemen naar de camping?

Nou even wat vragen om op gang te komen hahaha.

alvast bedankt voor de moeite om te antwoorden.

Gr ron

• lipik

Zijn er bijvoorbeeld inentingen nodig voor dit land?

– neen

Bepaalde vignetten die we voor onderweg nodig hebben?

– Ja, Oostenrijk, Slovenie : zie www.kroatie.org -> zie rubrieken verkeer, tol, vignetten, autosnelwegen..

Wat ik ook graag wil weten is het volgende: we hebben een erg leuk bootje in de garage(6 meter speedboot met 130pk) en deze zou ik het liefst meenemen.

Is dit verstandig om te doen?

– waarschijnlijk wel, maar daar heb ik geen ervaring mee. Iemand anders zal je hier snel mee verder helpen.. idem voor je volgende “boot-vragen”

Alvast een prettige vakantie en je zal het je zeker niet beklagen.

Hans

• jan

er zijn geen vaccinaties verplicht maar wel aan te raden:

Vaccinatie tegen DTP, dat is difterie, tetanus en polio.

Vaccinatie tegen buiktyfus bij een verblijf langer dan 3 maanden.

Vaccinatie tegen hepatitis A oftewel besmettelijke geelzucht.

er zullen nu allemaal mensen komen die zeggen dat dit onzin is maar anti-malaria is ook niet verplicht voor malaria gebieden maar wel aan te raden.

en zo moet je het zien.

• Norbert HR

Of een boot meenemen een goed idee is ?

Dat is zo ongeveer het beste idee van de hele vakantie. Kroatië is een paradijs voor watersport. Naast Bi-village is een haven en ik geloof dat de camping zelf ook mooring boeien heeft.

Voor je neus liggen de Brioni eilanden, maar je zou ook de boot een keertje op de trailer kunnen nemen, klapje zuid gaan en dan bij Pula of Brestova weer het water in. De kust van Cres en de zuid kust van Istrië zijn zeer de moeite waard, liggen een paar kleine eilandjes in zee en die zijn ideaal om met de boot naartoe te gaan.

De boot moet wel verzekerd zijn, je moet een vaarbewijs meenemen welke je weer om moet zetten in een Kroatisch vaarbewijs (kan bij de havenmeester) en je moet de passagiers aan boord aanmelden middels een crew list.

• Guido

Wat inentingen betreft :niemand die op reis naar Frankrijk of Italië gaat zal zich afvragen of er ook aan denken om zich te laten inenten.Waarom dan wel voor Kroatië? Op gebied van hygiene enzv.is het niet anders dan wij gewoon zijn.Als ik naar het programma van SBS6,de smaakpolitie kijk en zie hoe het hier met de hygiene in veel restaurants is gesteld, zou ik er ook eens kunnen aan denken om mij te laten inenten.Maar in ieder geval bij twijfel of bezorgdheid :baat het niet,dan schaadt het niet maar nodig is het niet.

• ronnie09

Beste guido, bedankt voor je antwoord maar ik merk wel een lichte ondertoon van belediging in je reaktie(als in dat je het een onzin vraag vind)

Ik denk dat de reden dat mensen het voor de bekende westerse landen het niet vragen is omdat bijvoorbeeld spanje en frankrijk een erg bekend vakantieland zijn.

Kroatie is zover ik weet een opkomend vakantie land die meer oostelijker ligt waarbij het toeristme in de kinderschoenen staat(ik kan me vergissen), en dan zijn dingen als inentingen minder bekend.

Ik ben ook in egypte en turkije geweest en daar heb ik me ook eerst laten informeren naar de te nemen voorzorgsmaatregelen.

En ja ik weet dat er in nederland ook dingen zijn die niet op orde zijn, maar daar vroeg ik niet naar.

• Guido

Ronnie,het is zeker niet bedoeld als belediging maar meer een algemene opmerking.Sorry dan als ik aanleiding heb gegeven om er een beledigende ondertoon in te vinden.Verder is Kroatië al lang geen opkomend vakantieland meer.Dat je je goed hebt geinformeerd voor een bezoek aan Turkije en zeker voor wat Egypte betreft is zeker een goede hint voor anderen.Ikzelf heb voor mijn rondreizen door Noord Afrika wel alle nodige inentingen gehad.Ze waren ook niet verplicht maar daar ligt het risiko veel hoger.Al 40 jaar lang kom ik in Kroatië zonder ook maar enig gezondheidsprobleen ivb met het niet ingeent zijn te hebben gehad.In ieder geval,met of zonder inentingen,een prettige vakantie in Kroatië toegewenst.

• ronnie09

geen probleem hoor, ik ben allang blij dat ik hier wat info kan vergaren.

Ik maak me ook niet zo druk om mezelf, maar we hebben een kleine heer van 8 jaar bij ons.

Deze wil ik uiteraard zo goed mogelijk beschermt hebben, dat betekend dat hij iig wat prikken gaat krijgen voor we er heen gaan.

Hoe dan ook, bedankt voor de info en alle anderen die hebben gereageerd uiteraard ook.

Ik heb ook een mail gestuurd naar de camping en ze hebben inderdaad de mogelijkheid om daar je boot in het water te laten.

Helaas hebben ze maar 15 plekken hiervoor en kan je niet reserveren, hebben ze geen plek heb ik al gezien via google earth dat er omheen ook nog wat mogelijkhgeden zijn(haventje).

• ellen van kooij

> Zijn er bijvoorbeeld inentingen nodig voor dit land?

Wij komen met de kinderen al in Kroatie vanaf dat ze 1 jaar zijn (nu 13,11 en 9) en hebben nog nooit een extra inenting gehaald. Alleen het standaard programma via het consultatieburo.

We drinken gewoon water uit de kraan (tenzij de smaak niet lekker is) en eten soft- of schepijs. Nooit ziek geweest.

> Bepaalde vignetten die we voor onderweg nodig hebben?

http://www.anwb.nl/bestemmingen/landeninformatie/vakantie/bestemmingIndex.html?btiId=BTI_9&themaId=BEST_P_56

10-dagen vignet Oostenrijk: 7,90

Karawankentunnel: 6,50

Tauern Autobahn (incl. Tauern- en Katschbergtunnel): 9,50

7-dagen vignet Slovenie: 15,00

Dus reken op ongeveer 40 euro voor een enkele reis.

> We vertrekken op donderdagavond om dan op vrijdag aan te komen bij het appartement, daar de nacht door brengen en weer heel vroeg op pad.

Ga zaterdag héél vroeg op pad. Zeker in het hoogseizoen op zaterdag, zijn de tunnels en grensovergangen heel erg druk. Soms wel een paar uur wachttijd (td)

> Wat ik ook graag wil weten is het volgende: we hebben een erg leuk bootje in de garage(6 meter speedboot met 130pk) en deze zou ik het liefst meenemen.

> Is dit verstandig om te doen?

Heb je een gelding vaarbewijs?

http://www.watersportalmanak.nl/artikel/vaarbewijs-buitenland

http://www.seesing.com/algemeen.htm#Vaarbewijs

• heleen sonnemans

Beste Ronnie,

Wij wonen nu 3 jaar in Istrie en hebben geen andere inentingen dan die we in Nederland hadden.

Onze kinderen komen hier regelmatig naar toe, en hebben ook geen exstra inentingen voor gehad.

Wij drinken ook gewoon water uit de kraan.

verder over de boot, want wij hebben er ook een , Behalve een vaarbewijs,een verzekeringsbewijs, moet je vooral

je eigendomsbewijs niet vergeten.Deze heeft de havenmeester graag in het Engels of het Italiaans dat is de voertaal op het water..

Als je in het bezit bent van een Marifoon neem dan ook je diploma/certificaat mee

Je kan bij de ANWB in Nl een Internationaal vaarbewijs aanvragen voor de kustwateren.

Veel succes en een fijne vak het is hier geweldig om te varen.

Groetjes Heleen.