1e keer Kroatie

• René

Kan iemand ons een tip geven waar wij het beste onze vakantie kunnen doorbrengen?

Het zal onze eerste keer Kroatië worden; zijn dus totaal onbekend en wij zoeken een fijn hotel direkt aan een mooi strand in een mooie streek, waar ook nog iets in het achterland te zien valt. Zijn benieuwd!

• Jo

't Hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat je zoekt. Persoonlijk vind ik dat er overal even veel (of even weinig) te zien is in Kroatië. En 't is overal mooi. Je kan misschien eens kijken op http://nl.croatia.hr/Home/ naar wat steden en dorpen aan de kust en/of in het binnenland. En dan maakt het natuurlijk ook een groot verschil hoe je naar ginder gaat en hoeveel tijd je aan de reis wil besteden. Ik schat dat er tussen het noorden en het zuiden ruim 500km verschil zit, met de wagen maakt dat toch al snel een dikke halve dag reisverschil. En zeker in het hoogseizoen (tweede week juli tot 3e week augustus) zal het in het noorden veel drukker zijn dan in het zuiden.

• Norbert HR

Zeer veel hotels staan aan zee, maar je moet eerst voor je zelf besluiten wat je zoekt. Wil je een rustig gebied of hou je van massa toerisme ? Wil je een 5-sterren hotel of mag het wat informeler zijn ? Moet er veel vertier in de buurt zijn of is het niet erg wat te rijden ?

Kroatië is zeer groot en heeft voor alle toeristen wat te bieden, maar om op de juiste plek terecht te komen zul je eerst moeten weten wat je zoekt. Zonder dat is de kans op teleurstelling zeer groot en dat is onnodig.

• René

Ik begrijp jullie reactie; hierbij wat nadere informatie:

Wij willen een vliegreis boeken, 2 weken, eind mei/begin juni.

Verblijf in een 4* of 5* hotel, aan een mooi strand, liefst niet in het massa toerisme, maar toch wel bij een leuk plaatsje waar je 's-avonds gezellig wat kunt gaan eten/drinken.

Per huurauto willen we ook het achterland wat gaan verkennen.

Ik heb geen enkel idee welke streek hiervoor het meest in aanmerking komt; wellicht kunnen de Kroatië-kenners wat tips geven.

Bij voorbaat dank.

• lavanda

Mijn schoonouders gaan dit jaar voor de tweede keer naar hotel Meteor in Makarska. Vandaaruit kun je veel dingen ondernemen, het is aan zee….en met de boulevard en centrum van Makarska op loopafstand.

• Jo

Massatoerisme moet je eind mei/begin juni niet verwachten. En met die omschrijving liggen nog alle mogelijkheden open. Je hebt namelijk luchthavens in Zagreb, Pula, Krk (Rijeka), Zadar en Dubrovnik (en als ik er eentje vergeet zullen de echte kenners me wel verbeteren). Sommige kan je vanuit Nederland, België en Duitsland rechtstreeks bereiken, voor andere zal een overstap nodig zijn. Dus gans de kuststreek is bereikbaar. Hou er rekening mee dat in die periode zelfs nog veel zal gesloten zijn. Wij hebben het zelfs half/eind juni meegemaakt dat we iets heel courants vroegen op restaurant en als antwoord kregen: Sorry mijnheer, 't seizoen is nog niet bezig, dat hebben we nog niet.

Dus toch maar eerst zelf wat verder rondkijken naar iets wat je zint en dan eventueel verder vragen.

• Robert

In veel plaatsen is het dan inderdaad erg rustig. Misschien zelfs te rustig (te weinig restaurants open, bepaalde faciliteiten gesloten).

Wellicht dat Dubrovnik een goede keuze is. Grotere kans op stabiel warm weer, veel luxe hotels, prachtige stad en genoeg restaurants open.

Ook mooie uitstapjes te maken naar eilanden (bijvoorbeeld Mljet), eventueel zelfs Crna Gora (Montenegro).

• Norbert HR

Dubrovnik is inderdaad een pracht van een locatie. Er gaan ook nog boten richting Korcula, Peljesac en rondom Dubrovnik zijn ook nog prima stranden te vinden.

• MarkoMarko

Zonder te pretenderen een echte kenner te zijn: ook Split heeft een luchthaven en kan zomaar een geschikte uitvalsbasis zijn in een deel van Kroatië waar veel te zien is (Split, Trogir, Sibenik, Krka-watervallen, zelfs Zadar, en mogelijkheid naar een van de eilanden te gaan (Hvar, Brac).

• Jo

Over Split twijfelde ik en had geen zin om te gaan zoeken ;)