Gisteravond in het journaal op Eén: http://www.deredactie.be/permalink/1.733861
Sneeuwellende in Kroatië
Hevige sneeuwstormen in het centrum van Kroatië en rukwinden van 180 km/uur aan de Adriatische kust hebben grote verkeersellende veroorzaakt in heel het land. Sommige dorpen kwamen zonder electriciteit te zitten.
De voornaamste verkeerswegen die het noorden, met name de hoofdstad Zagreb, met het zuid-westen van het land verbinden, werden op bepaalde plaatsen volledig afgeloten voor het verkeer. Dat meldt de nationale televisie. In de regio Gorski Kotar, een berggebied op zo'n 100 km van Zagreb, mogen vrachtwagens de weg niet op terwijl het gewone verkeer via omleidingen moet verlopen. In het gebied ligt de sneeuw tot een meter dik.
De regio Rijeka wordt dan weer geteisterd door hevige rukwinden die kunnen oplopen tot 180 km per uur. Verschillende scholen bleven uit veiligheid gesloten. Talloze auto's liepen schade op door bomen die door de wind uit de grond werden gerukt. Ook het spoorverkeer ondervond zware hinder van het winterweer. (afp/ypu)
10/03/10 14u50
Bron: DeMorgen.be
JaPa.
Het was ook groot feest in Istria, veel sneeuw, gezellige storm (sneeuw kwam horizontaal voorbij), maar het verkeer had er toch zeer weinig last van. Kennelijk rijden de meesten op winterbanden en dan kan men zeuren in Nederland dat het onzin is, hier hadden zeer weinig auto's en vrachtwagens last met het klimmen van zelfs steile hellingen op een compleet besneeuwde weg.
Misschien moet men in Nederland toch maar eens nadenken over het verplicht stellen van winterbanden, is nog niet zo'n slecht idee. Ik ben in ieder geval blij dat ik ze heb en in combinatie met 4 WD heb ik nergens last van.
Hier in Rijeka hebben ze niet zo'n ervaring met winterbanden, maar ik denk dat de meesten hebben geleerd van de complete chaos met glijpartijen in december. De meesten zijn dus gewoon niet de weg op gegaan gisteren.
Ook wel handig dat in Kroatie wegen gewoon worden afgesloten als er veel wind staat en er sneeuw valt. Je hebt altijd van die gekken die het zonodig toch willen proberen. In Zagreb gisteren trouwens bijna 100 ongelukken door de gladheid.
Er is inderdaad vrij veel verschil in de weersomstandigheden. Ook in Istrie zelf zit er veel verschil tussen de plaatsen. Aan de kust kan het heel ander weer zijn dan in het binnenland.
Kroatie heeft sowieso meerdere klimaatzones. Als je van Zagreb naar Rijeka rijdt kom je er al drie tegen. Het kan dus zijn dat je in Zagreb regen hebt, in Gorski Kotar sneeuw en in Rijeka kan je een strandwandeling maken in de zon.
Overigens was het afgelopen woensdag overal wel slecht geloof ik.
Kijk met je winterbanden wel uit welk soort je neemt. Er zit wel degelijk verschil in kwaliteit. Je zou eens wat testrapporten bij de verschillende autoclubs kunnen inkijken.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?