Crikvenica

• Klaas

Aangezien het nogal rustig is op het forum, er zelfs tests worden geplaatst om te conroleren of alles nog werkt, bied ik u een uitdaging.

Dit jaar gaat mijn gezin en ik voor het tweede achtereenvolgende jaar naar Kroatie. Vorig jaar zo genoten dat het geen punt van discussie was om te beslissen waar we dit jaar na toe wilden na Polen, Tsjechie, Duitsland, en Oostenrijk.

Vorig jaar 14 dagen doorgebracht en Rabac hetgeen absoluut geen straf was. Gezellig en een leuke boulevard. Het achterland bracht ook diverse verrassingen.

Ons standpunt is dat we geen twee keer naar eenzelfde locatie willen. We willen in de vakantie iets zien van het land waar we zijn. Istrie hebben we dus gehad al is 14 dagen te kort om alles te beleven. Dit jaar gaan we naar Crikvenica, Dramalj om precies te zijn. 14 Dagen in Juli/Augustus. Aangezien op het www niet al te veel te vinden is over Dramalj heb ik daarover de volgende vragen:

Wie is daar eerder geweest en kan vertellen hoe het met de hoogte verschillen zit;

Kun je daar redelijkerwijs fietsen (mijn conditie is nou niet je van het);

Worden in Dramalj activiteiten georganiseerd of is Crikvenica ‘the place to be’;

Welke adrenaline activeit moeten we beslist meemaken/doen? Dochter 17 jaar kikt op spanning en sensatie);

Is de afstand Dramalj - Crikvenica te voet te doen en wat is dan ongeveer de afstand;

We gaan met eigen vervoer (toch iet eigens meenemen in de vorm van de auto): Wat is er in de omgeving wat we volgens jou absoluut moeten zien;

Welk restaurant kun je mij aanbevelen (6 personen, dus qua budget niet al te ruig graag);

Wie het aandurft om zinnige antwoorden te geven ben ik bij voorbaat dankbaar!

Groeten,

Klaas.

• lipik

hier gaan we dan. Ik zal beginnen met enkel de zaken waar ik zeker van ben :

Wie is daar eerder geweest en kan vertellen hoe het met de hoogte verschillen zit;

Kun je daar redelijkerwijs fietsen (mijn conditie is nou niet je van het);

** echt plat is het er zeker niet. voor een niet-geoefende fietse : neem de auto of ga te voet.

Worden in Dramalj activiteiten georganiseerd of is Crikvenica ‘the place to be’;

** Crikvenica deed mij een beetje denken aan Blankenberge (bij zonnig weer) of Benidorm, een massa volk, veel terrasjes, .. kan negatief zijn of positief zijn, 't is maar wat je zelf wil.

Welke adrenaline activeit moeten we beslist meemaken/doen? Dochter 17 jaar kikt op spanning en sensatie);

** Geen idee. Alternatief : met de fiets naar Dubrovnik over de magistrale… 14 dagen gegarandeerd geen gezeur!

Is de afstand Dramalj - Crikvenica te voet te doen en wat is dan ongeveer de afstand;

**2.8 km van centrum tot centrum. Dus zelfs te voet nog te doen (half uurtje drie kwartier stappen, afhankelijk of dochter mee gaat ;-) )

We gaan met eigen vervoer (toch iet eigens meenemen in de vorm van de auto): Wat is er in de omgeving wat we volgens jou absoluut moeten zien;

** Veel, heel veel, het hangt er natuurlijk van af wat je wil zien. Ik geef maar een greep uit de mogelijkheden :

Krk stad en eiland, grotten op Krk, (www.kvarner.eu )

Gorski Kotar : grotten in Lokve (terug op en zeer de moeite waard), NP Risnjak, bron van Kupa rivier, Fuzine (beer eten-> rest. Bitoraj),… (www.gorskikotar.org)

Istrie is ook als daguitstap te doen : veel : zie www.istrie.org

zuidelijker : Senj : kasteel van de Uskoks ; Novi Vinodolski ;

Welk restaurant kun je mij aanbevelen (6 personen, dus qua budget niet al te ruig graag);

Ik ken er in de buurt maar één maar kan het je zeker aanbevelen: Rest Frankopan in Kraljevica (12 km van Dramalj) Vlak bij het INA benzinestation :

hier : http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=kraljevica&sll=50.805935,4.432983&sspn=3.360557,9.876709&ie=UTF8&hq=&hnear=Kraljevica,+Primorje-Gorski+Kotar+%C5%BEupanija,+Kroati%C3%AB&ll=45.277095,14.570966&spn=0.001827,0.004823&t=h&z=18

Prettig verlof !

Hans

ps : tip voor volgend jaar : www.maroflin.com ;-)

• MarkoMarko

Meende ik Krk toch behoorlijk te kennen, blijken er grotten te liggen (grotten van Biserujka bij Omisalj). Nooit geweten. Zo hoor je nog eens wat.

Tip voor restaurant nabij Crikvenica: Konoba Studec (op de weg van Novi Vinodolski richting Brbir).

Ga ook een met de auto de bergen achter Novi omhoog (richting Ledenice en verder omhoog), totdat de bossen van het Kapela gebergte beginnen. Geeft mooie vergezichten over zee.

In het achterland van Crikvenica en Novi ligt de Vinodol-valei (Drivenik (kasteel), Grizane, Bribir), met veel uitgezette wandelroutes (ook vanuit Crikvenica). Informatie bij de plaatselijke VVV's.

Fiets zou ik thuis laten. Het terrein is bergachtig/geaccidenteerd en als je conditie niet je van het is wordt het alleen maar afzien. Maar nog belangrijker: Kroatië is alles behalve een fietsland. De mensen rijden als gekken en een onspannen fietstocht is eigenlijk onbegonnen werk.

• JaPa :o)

MarkoMarko,

Inderdaad zijn die grotten daar, maar stel je er niet te veel van voor. Het is geen Postojna hoor!

http://www.panoramio.com/photo/1425903

Maar als je het eiland Krk bezoekt is het de moeite waard om een bezoekje te brengen, om daarna lekker te gaan genieten van de geneeskrachtige modderbaden in de bocht van Soline.

JaPa.

• Britt-Marie

Crikvenica,

gaan wij deze zomer weer naar toe, voor de 8e jaar op een rij…:-)

Dramalj ligt iets ten noorden van Crikvenica, daar zal niet zoveel te beleven

zijn. In Crikvenica wel, echt super!! Een lange boulevard met restaurants

terrasen en winkels. Komend van Dramalj begint de pret onder het ontzettend

mooie hotel Therapia. Daar ligt zo'n beetje de tenten voor de jonge lui. In

Crikvencia zelf is een disco, bij de haven nabij hotel International. Vaak zijn

er ooptredens, of in de stad zelf of op de terras van een hotel.

Wij gaan al jaren met veel plezier naar Crikvencia, lekker zitten op een terras

en mensen zien langskomen, als wij naar het apartement teruggaan, gaan de

jonge gaarde (20 en 27 jaar) het nachtleven in. Stranden zijn in Crikvenica

redelijk te noemen. Geen zandstrand maar wel kleine kiezels, geen rotsen.

Restaurants? Zal zeggen gaan maar ergens zitten, zijn bijna overal wel

goed. In Crikvenica is een grote Konzum en een andere grote winkel waar

ik zo gauw de naam niet kan herinneren.

Fietsen? Zal in principe geen probleem zijn van Dramalj naar Crikvenica.

Voor de rest zou ik het maar laten, ze rijden als gekken op de relatief

smalle kustweg.

Vanuit Dramalj kan je makkelijk met de auto naar Krk, jullie kijken zo'n

beetje uit op de mooie Krk-brug. Even over de eiland heen rijden en een

half uur later zit je in de mooie stad Krk. Naar Opatija en Rijeka is het

ook niet zo ver, hoevel Rijeka niet echt een mooie stad is, Opatija wel.

En dan ie er altijd de Plitvicer-meren. Zal wel een paar uur met de auto

zijn, wel de moiete waard.

Ten zuiden van Crikvenica liggen Selce-leuke plaats, Novi Vinodolski-

ook leuk. Senj ligt nog iet ten zuiden vind ik zelf niet zo bijzonder.

Vanuit Crikvenica kan je boottochten maken, rondvaarten of naar

eiland Rab. Die tocht duurt wel zeker 4 uur, bij mooi weer wel leuk.

Als je met de auto naar Rab wil rijd je door naar Jablanac waar een

pontje je naar Rab brengt. Eiland Rab is ook heel mooi.

Als je meer wil weten van de streek rond Crikvenica kan je mij altijd

mailen.

Hele fijne vakantie gewenst in de mooi Kvarner-streek!!!

Britt

• Klaas

Oké!

Alvast dank voor deze reacties en tips. Ga er even mee aan de slag en meld me dan weer.

• Josip

Fietsen zou ik niet meteen aanraden als je kijkt hoe ze daar rijden. Niet bepaald rustig…

Wat leuke dingen die je kunt doen in Crikvenica.

http://per-exempla.nl/categories/Reizen/Kroati%C3%AB/Crikvenica/

m.v.g.

Josip