spargo s

• rovinj

voor wie binnekort naar croatie gaat

probeer de spargo s eens

heerlijk

ze staan ook wel langs de weg te koop

dus voor de nieuwkomer proberen

ik zelf begin mij en natuurlijk mee naar huis

• Norbert HR

Aan je schrijfstijl te zien heb je niet alleen de Asparagi geprobeerd, maar ook de schnapps !!(:P)

• rovinj

ja mij = mei . noemen ze jou geen koeranja daar in porec

• JaPa :o)

Rovinj,

Binnenkort ga ik naar Kroatië, en dan neem ik de witte asperges uit nederland mee, vers of in de pot!

Ik heb die groene (dikke) grassprieten uit Kroatië ook weleens geproefd, maar ik weet niet wat je daar zo lekker aan vind.

Maar ieder zijn smaak!!!

JaPa.

• Jo

Jan, je weet niet wat lekker is. Maar asperges uit glas/blik eet ik zeker nooit. En tegenwoordig vind ik de verse best prijzig. Met een busseltje van een halve kilo loop je niet ver met twee mensen. Wij zullen jammer genoeg te laat zijn voor de verse Kroatische (begin juni) en ook niet op de goeie plaats, denk ik (Pag). Maar wie me jonge plantjes (of zaad) kan bezorgen mag me altijd mailen. Want 't is toch een verschil met de groene die je hier koopt.

Jo,

Het zal wel zo zijn, ik zal het in juni weer eens proberen.

Hier nog wat informatie:

Sparoge – asperge.

De “vroege” vakantiegangers naar Kroatië kennen deze lekkere groente zeker! Vanaf maart zie je de Kroaten dan ook zoeken in de natuur naar deze specialiteit. De wilde asperge is een bron aan vitaminen C, magnesium, foliumzuur en caroteen.

Ze wordt zeven tot acht minuten gekookt waarna er gewoonlijk nog een hardgekookt ei en een beetje look en olijfolie bijgevoegd wordt. Ook een roerei met de koppen van de asperge is een niet te versmaden lekkernij. Enkel het “breekbare” gedeelte van de plant word gebruikt. De beste vindplaats is onder olijfbomen, maar men kan ze in bijna gans Kroatië vinden.

De oude Grieken, Romeinen en Egyptenaren kenden reeds het bestaan van deze vitaminebom.

De oorsprong van deze groent ligt in de schrale zoutsteppen in Oost-Europa. Er zijn teeltnotities bekende van de Romeinen die dateren uit de tweede eeuw V.C. Later is deze “koningin onder de groenten naar Europa gekomen.

Smakelijk eten!

JaPa.

• rovinj

en japa maar zeggen dat het niet te eten is

begrijp ook niet dat ze dik zijn zoals hij zegt

ik plukte ze en dan zijn het gewoon dunne uitlopers

en japa juni ben je al te laat helaas

Dat bedoel ik ook, die “dikke” grassprieten, waar ze mee langs de weg staan.

Onze vriendin gaat ze ook zelf plukken in het bos!

Rovinj, nog een nieuwsgierig vraagje?

Ben jij dezelfde Rovinj van enkele jaren geleden op dit prikbord?

JaPa.

• Gerrit Peels

Bij ons in Seline komen ze heel veel voor en je kan elke dag plukken want ze groeien heel hard.Inderdaad niet de harde stukken nemen maar waar ze makkelijk afbreken.

En Japa juni is inderdaad te laat.

• Jo

Ze zijn zo'n 5 à 6 mm dik. Dus in vergelijking met een grasspriet inderdaad heel dik maar in vergelijking met een gewone (groene) asperge heel dun. Alles is relatief.