voor wie binnekort naar croatie gaat
probeer de spargo s eens
heerlijk
ze staan ook wel langs de weg te koop
dus voor de nieuwkomer proberen
ik zelf begin mij en natuurlijk mee naar huis
Jan, je weet niet wat lekker is. Maar asperges uit glas/blik eet ik zeker nooit. En tegenwoordig vind ik de verse best prijzig. Met een busseltje van een halve kilo loop je niet ver met twee mensen. Wij zullen jammer genoeg te laat zijn voor de verse Kroatische (begin juni) en ook niet op de goeie plaats, denk ik (Pag). Maar wie me jonge plantjes (of zaad) kan bezorgen mag me altijd mailen. Want 't is toch een verschil met de groene die je hier koopt.
Jo,
Het zal wel zo zijn, ik zal het in juni weer eens proberen.
Hier nog wat informatie:
Sparoge – asperge.
De “vroege” vakantiegangers naar Kroatië kennen deze lekkere groente zeker! Vanaf maart zie je de Kroaten dan ook zoeken in de natuur naar deze specialiteit. De wilde asperge is een bron aan vitaminen C, magnesium, foliumzuur en caroteen.
Ze wordt zeven tot acht minuten gekookt waarna er gewoonlijk nog een hardgekookt ei en een beetje look en olijfolie bijgevoegd wordt. Ook een roerei met de koppen van de asperge is een niet te versmaden lekkernij. Enkel het “breekbare” gedeelte van de plant word gebruikt. De beste vindplaats is onder olijfbomen, maar men kan ze in bijna gans Kroatië vinden.
De oude Grieken, Romeinen en Egyptenaren kenden reeds het bestaan van deze vitaminebom.
De oorsprong van deze groent ligt in de schrale zoutsteppen in Oost-Europa. Er zijn teeltnotities bekende van de Romeinen die dateren uit de tweede eeuw V.C. Later is deze “koningin onder de groenten naar Europa gekomen.
Smakelijk eten!
JaPa.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?