veerdiensten

• lia

hallo,

wij willen van pula door naar split.

van daaruit naar korcula en dan door, via het water naar zadar.

ik kom er niet uit of ik vanuit split of korcula bij zadar kan komen

er zal vast wel een verbinding zijn over wat verschillende punten

wie kan mij helpen????

dus split-zadar via het water ( we hebben geen auto bij ons) dus kan ook een catamaran zijn

• JaPa :o)

Lia,

Met deze gegevens moet je er wel uitkomen volgens mij:

http://www.kroatie.org/?o=ferryboten

JaPa.

• lipik

Lia,

Vanuit Split naar Zadar zul je de bus moeten nemen. Er zijn 2 soorten veerboten : diegenen die de eilanden verbinden met het vasteland en enkele kustlijnen. Deze kustlijnen verbinden Rijeka in het noroden met Dubrovnik in het zuiden. Deze stoppen echter enkel in Split (en naargelang welke lijn ook nog op Hvar en Korcula) maar dus niet in Zadar.

Hans

• lia

hallo

bedankt voor de reacties

maar is er ook geen verbinding via wat andere eilandjes zodat we kunnen hoppen als het ware?

• lipik

<< maar is er ook geen verbinding via wat andere eilandjes zodat we kunnen hoppen als het ware?

Ik denk dat dat onmogelijk is, de meeste veerdiensten gaan van eiland naar vasteland (en omgekeerd gelukkig ook) maar niet zo vaak van eiland naar eiland.

Bovendien lijkt het misschien wel romantisch, eilandhoppen, maar het zou wel eens kunnen dat je er enkele dagen over doet. De vaarschema's moeten ook wat overeenkomen… En een bus is nog steeds sneller (en goedkoper) dan een ferry.

kijk maar op www.kroatie.org (veerdiensten) . of op www.jadrolinija.hr

• MarkoMarko

Eilandhoppen richting Zadar wordt inderdaad lastig.

Moet je persé eindigen in Zadar of zou je e.e.a. kunnen draaien? Dan zit er wel wat eilandhopping tussen de eilanden voor Split in.

Bijvoorbeeld:

Van Pula met de catamaran (via Mali Losinj naar Zadar).

Van Zadar met de bus naar Split (eventueel met tussenstop in Trogir).

Van Split met trajekt naar Brac.

Vanuit Bol (Brac) varen taxi-/excursieboten naar Hvar (Jelsa).

Vanuit Starigrad (Hvar) met trajekt naar Korcula.

Dan met de boot van Korcula terug naar Rijeka óf oversteken naar Peljesac en met de bus terug naar het noorden.

Varen met een catamaran vind ik overigens niet echt prettig. Je zit veelal binnen.

Ik weet niet of jij ook de Lia bent die met de auto vanuit Pula naar Plitvice wil (met auto)? Als dat zo is dan kun je na Plitvice naar Zadar reizen (met auto/bus) i.p.v. Pula - Zadar met de catamaran.

De busdiensten tussen de grote steden zijn goed geregeld. De locale busdiensten op de eilanden is een kwestie van uitkienen.

• Carla

Hans,

Je zou Split>Slatine>Trogir v.v. nog toe kunnen voegen aan je overzicht. Voor alle trajekten die in 2010 varen:

http://www.agencija-zolpp.hr/Brodskelinije/tabid/1267/Default.aspx

Helaas is dit exemplaar alleen in het Kroatisch verkrijgbaar. Denk echter dat het meeste wel voor zich zal spreken.

Mochten er toch vragen zijn… dan hoor ik het wel.

• lia

carla, bedankt voor je reactie ik ga t uitpluizen

en marko, wat een tips! echt super

alleen we vliegen terug vanuit zadar dus moeten daar wel uitkomen

ontzettend bedankt

• lia

hallo marko

we vliegen naar treviso, dan nemen we de boot naar pula, dan wilden we eigenlijk

via cres, krk, naar rijenka en dan een auto huren richting plitvice, doorrijden naar split, dan auto inleveren en weer met de boot naar hvar,korcula, terug naar split

en dan richting zadar en misschien nog naar pag.

dit was de bedoeling tenminste we blijven overal 2 nachten

• MarkoMarko

Ik weet niet of jullie de intentie hebben ook in Rijeka 2 nachten te blijven. Ofschoon ik het persoonlijk een sympahtieke stad vind, blijft het een echte a-toeristische havenstad, waar eigenlijk niet veel te zien is. Ik zou er de huurauto ophalen en wegwezen. De tijd die die je daarmee wint kun je elders beslist beter besteden.

Al bij al lijkt het me een afwisselende reis.

Het is misschien nog een optie om van Rijeka via Karlobag naar Plitvice te rijden. Weliswaar om, maar wel een mooie weg. Tenslotte, tussen Split en Zadar zeker (een paar uur) Trogir aandoen.