Waarde Kuna

• Doede en Marloes

Ik heb de indruk dat de Kuna ten opzichte van de Euro behoorlijk duurder is geworden.

Vorig jaar kreeg je nog ongeveer 714 Kuna voor € 100,-. Nu zie ik op een valaluta omwisselsite dat je nog slechts 622 Kuna krijgt voor dezelfde € 100,- . Dat scheelt nogal wat. Als dan ook, zoals de laatste jaren, de prijzen in Kroatië opnieuw gestegen zijn dan betekent dit dat het er enorm duurder is geworden.

Kan iemand dit bevestigen?

• Carla

André,

In Kroatië staat de huidige middelkoers op ca. 726 Kn voor € 100 ! Je moet sowieso nooit in NL wisselen, dat is altijd zo geweest.

• L

Volgens Slobodna Dalmacija van vandaag is middelkoers 1€ = 7.259619 Kuna.

L

• Robert

Als je de actuele middenkoers wilt weten kan je het beste kijken op de site van de Nationale Bank: www.hnb.hr

Ga naar Tečajna lista (balk aan linkerkant) en je krijgt alle koersen. Kijk naar de kolom Srednji za devize en onderaan vind je de officiele middenkoers (bij EMU). Elke dag rond 14.00 wordt de koers bepaald voor de volgende dag.

De koers die je krijgt bij wisselkantoortjes ligt meestal een paar lipa lager dan de middenkoers. Bij de huidige middenkoers van 7,259619 kan je een koers verwachten tussen de 7,20 en 7,23.

Wissel dus nooit in Nederland, want je raakt echt onnodig veel geld kwijt.

• JaPa :o)

André,

Dan is dit misschien een handige link:

http://www.japaned.nl/japaned/koers/

JaPa.

• wthielen

Hallo Andre,

We zijn net weer terug en we hebben zoals altijd gewoon geld uit de muur gehaald.

Er is voor 2000 kuna een keer 277,13 ( HRK 2.000,00 EUR = 7,21683 HRK ) en een keer 279,03 ( HRK 2.000,00 EUR = 7,167688 HRK ) van onze rekening afgeschreven.

Er zat een week tussen het opnemen van de bedragen en we hebben bij 2 verschillende banken gebruik gemaakt van de automaat.

Groetjes en een fijne vakantie.

Wim en Inge

www.dracevac.nl

Wim,

Vandaag is de koers:

Live Rates as of 2010.04.10 13:28:28 UCT.

1.00 Euro = 7.31888 HRK Croatia Kuna

JaPa.

• wthielen

hoi japa,

zo zie je maar wat een verschillen er zijn.

Verschillen per dag, per bank, Je heb toch geld nodig en als we ons ook nog eens druk hierom moeten gaan maken dat is het ons niet waard.

We hebben weer 2 weken vollop zon gehad, zijn lekker bijgekleurd door de klusjes die in tuin gedaan moesten worden en genoten van de rust en ons zwembad ( hoewel het water koud tot zeer koud was haha ) .

Helaas hebben de olijf bomen in de tuin wel een flinke klap gehad door de toch wel koude winter, maar we hopen dat ze het redden. In Januari zagen ze er nog goed uit maar nu was het toch wel triest om te zien.

• Robert

Dit is dus geen goede vergelijking, want het gaat hier niet over de zelfde soort koers. Je krijgt geen 7,31 kuna van de bank voor een Euro, maar je moet 7,31 kuna betalen aan de bank om een Euro te kunnen kopen.

De middenkoers is momenteel zo'n 7,26. Dit is dus het maximale dat je kan krijgen voor een Euro als je kuna's koopt, anders maken de wisselkantoren en banken verlies. In de praktijk betekent dit dat je natuurlijk wat lipa's minder krijgt, want ze moeten toch hun kosten er uit halen + winstmarge maken.

Gisteren heb ik bij een wisselkantoor 7,23 kuna's gekregen voor 1 Euro. Bij de huidige middenkoers een vrij kleine marge.

Hallo Wim en Inge,

Wij zijn 19 mei weer voor 2,5 week op “ons” eiland Krk.

We hopen dat het toch wel ontzettend zonnig en lekker warm weer zal zijn.

En wat de waarde van kuna's betreft maak ik me ook niet zo druk, je hebt ze toch nodig!

En wat Robert zegt klopt natuurlijk.

Groetjes:

JaPa.