auto

• johnny

wie kan mij de volgende vragen beantwoorden?

-mag ik ,als nederlander,in HR een auto op mijn naam zetten?(een auto die ik in HR heb gekocht)

-wat kost het om een auto in HR over te schrijven van de een op de andere?

-stel ik mag de auto niet op mijn eigen naam zetten maar wel op die van mijn vrouw(zij is kroatische)moet zij daar dan

persoonlijk bij aanwezig zijn? of kan ik volstaan met het tonen van haar osobna karta?

-wat is de goedkoopste autoverzekerings maatschappij in HR?

-waar moet ik op letten als ik in HR een auto (met kroatisch kenteken) verkoop, bestaat daar zoiets als een vrijwaringsbewijs?

-is het mogelijk om in HR een auto voor een gedeelte van het jaar te verzekeren?

ik dank u bij voorbaat voor het beantwoorden van mijn vragen.

ik vlieg vrijdag a.s. naar Rijeka om een en ander te regelen ,en ben graag een beetje voorbereid.

met vr.gr.

johnny

• Norbert HR

Johnny,

Het gedoe met auto's op je naam zetten is een vrij gecompliceerd gebeuren en voor zover mij bekend moet je echt hier wonen alvorens je een auto op je naam te mogen zetten.

Maar………………doorgaans laat ik alles door een lokaal bedrijf afhandelen. Ik schrijf een ‘power of attorney’ en zij regelen de keuring, afhandeling papier winkel, verzekering etc. Het enige wat ik dan hoef te doen is betalen. Ook het schorsen van het kenteken is mogelijk, maar dan moet je wel de platen inleveren en ook dat kost geld. Mocht de auto wat problemen met de keuring hebben dan regelen zij dat ook (om het netjes uit te drukken).

Stuur mij even een mail en ik stuur je het telefoonnummer van degene die het voor mij altijd doet. Ze spreekt Engels, kent alle regels van binnen en van buiten, ze kan je precies uitleggen wat de mogelijkheden zijn. De kosten vallen ook behoorlijk mee en wanneer ik het afweeg tegen de dagen ellende die je normaal zelf kwijt bent is het spot goedkoop.