Prijsniveau in Istrie

• Gerard

Wie weet wat op dit moment het prijsniveau is van b.v. dagelijkse boodschappen,uit eten, benzine en

campingprijzen in Istrie.

Wij hoorden dat de prijzen de laatste jaren behoorlijk gestegen zijn, klopt dit?

b.v.d. Gerard.

• Jo

Ik ga er voor boodschappen van uit dat de prijzen op ons niveau liggen. Uit eten iets goedkoper, drankje in café/bar etc… ook iets goekoper dan hier, benzine wisselt van iets goedkoper tot gelijk en over campingprijzen kunnen we niets zeggen omdat we pas sinds een zestal jaar kamperen, altijd in Kroatië en altijd in voor- of naseizoen met Campingcheques.

• Guido

Toevallig net telefonisch kontakt gehad met mijn vrienden op Cres en in Dalamatië en gevraagd of er in vergelijk met vorig jaar noemenswaardige prijsverschillen waren.Die waren er niet.Wel zit er soms enig prijsverschil tussen de diverse supermarkten.

• Norbert HR

Benzine is duidelijk goedkoper, varieert van 1.10 euro tot 1.20 euro, terwijl ik hier in Nederland 1,58 heb gezien.

Diesel is zo ongeveer gelijk en LPG is zelfs iets duurder.

Konzum is in Istrie de duurste supermarkt, maar je kunt overal Lidl, Plodine en Mercator vinden, die zijn dan weer iets goedkoper. Prijsniveau ligt voor de geimporteerde produkten uiteraard boven die van Nederland. En vreemd genoeg zijn zaken als aardbeien in Kroatie vaak 2 tot 3 keer zo duur als in Nederland. Maar goed, we zullen maar zeggen dat ze beter smaken.

• Robert

De meeste prijzen in de supermarkten zijn wat gedaald ten opzichte van vorig jaar. Er is namelijk een soort van “prijzenoorlog” aan de gang de laatste tijd.

• Jo

Ik spreek uit gewoonte over benzine maar zelf tank ik dus diesel en over die prijs had ik het dus. En dat het wisselt bedoelde ik dus over de jaren heen dat we in Kroatië komen. In het begin iets goedkoper maar de laatste jaren bijna gelijk. Prijsverschillen tussen de merken of verschillende tankstations zoals je hier in België meestal hebt heb ik ginder nog (bijna) niet gezien.

• JaPa :o)

Robert,

Dat kan ook niet uitblijven met al die verschillende winkelketens.

Hier in Nederland krijg je ook vaak het 2e artikel gratis of voor de halve prijs, en dat is dan wel voordeliger voor de consument.

Nog een paar weken, en dan kan ik met eigen ogen zien of bij Konzum in Krk de artikelen duurder zijn geworden t.o.v. het vorig jaar.

En zal ik ook eens een paar bolletjes van het heerlijke ijs proeven bij de vele ijssalons in Krk-stad.

Harteleijke groeten:

JaPa.

• Robert

Bij Konzum kom ik bijna nooit, want dat is zo ongeveer de duurste supermarkt in Kroatie op de buurtsupers na. Wel las ik in de krant dat ze van 1000 artikelen de prijs hebben verlaagd. Mag ook wel dacht ik meteen….

• Guido

Zelfs op Cres zou de Konzum iets goedkoper zijn dan de plaatselijke supermarkten van Cresanka.

• bo

In istrie hangt het ook denk ik van de periode af. Wij gaan normaliter in het hoogseizoen.

De winkels Konzum of zelf lidl zijn dan aanzienlijk duur. Helemaal voor de kroatie begrippen.

De winkels in slovenie vlak voor de grens , keuze uit lidl hofer en een plaatselijke super, zijn dan een stuk voordeliger.

Wij doen vaak voordat we de grens overgan een eerste tas met boodschappen / drinken.

Als we een dagje slovenie of triest doen de volgende ronde. De dagelijkse dingetjes kopen we natuurlijk ter plekke

Het scheelt je op je kar vol toch snel en 50,- 75 eurie

Daarin tegen is het uit eten gaan erg goed betaalbaar.