Diabetes

• nurse39

Hoi,

Wij gaan dit jaar voor de 3e keer naar kroatie. Dit keer naar het eiland Rab op camping San Marino. Alleen wordt het deze x een beetje anders als voorgaande jaren. Onze zoon van 6 jaar heeft sinds November 2009 Diabetes gekregen. Hij zit nu op de pomp. Altijd spannend om een 1e x op vakantie te gaan met zijn diabetes. Nu is mijn vraag: natuurlijk zijn er ook Diabeten in kroatie. Maar ja de taal is toch wel moeilijk en aangezien wij op de koolhydraten en de verz. vetten moeten letten voor hem. Wie weet of er daar op alle verpakking de koolhydraten staan vermeld, of ze bepaalde artikelen daar hebben zoals Dextro, suikervrije siroop etccc.

Alle ander tips mbt op vakantie gaan in kroatie met Diabetes zijn ook van harte welkom.

Groetjes Patricia

• Anouschka

Vervelend zeg!!

op veel verpakkingen staat idd wat erin zit..maarja weliswaar (vaak) in Kroatisch….

Suikervrije siroop zou ik van huis meenemen… ten eerste is dat lastig(er) te vinden in HR en het is veelal duurder dan hier.

Dextro zou ik ook gewoon meenemen vanuit NL

• heleen sonnemans

Hallo,

Allereerst vervelend voor je zoontje dat hij diabetes heeft.

Maar maak je niet ongerust , het komt hier ook voor.

De ziekenhuisapotheken zijn goed uitgerust en de huisartsen zijn er ook meebekend.

Ik zou alleen voldoende eigen insuline meenemen.

Op elke verpakking staat het aantal Kcal,koolhydraten eiwitten en vetten, dus moet het niet al te moeilijk zijn.

Wens ik je verder een fijne vakantie.Groetjes Heleen.

• heleen sonnemans

Hallo,

Ik was nog wat vergeten,

de kroatische woorden voor Kcal eiwitten, vetten en koolhydraten zijn: Kcal, proteina, masti, ugljikohidrata.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Wil je nog iets weten, ik woon hier en kan het voor je navragen.

Groetjes Heleen.

• Robert

Er zijn in bijvoorbeeld de grotere Konzum supermarkten en DM drogisterij hele suikervrije afdelingen. Veelal met buitenlandse producten. Er zit wel een Kroatische sticker opgeplakt met de ingredienten (verplicht), maar de buitenlandse teksten zijn meestal nog goed te lezen.

• nurse39

Hoi hoi,

Djw voor jullie tips. We hebben een koelkastje voor in de auto gekocht om de insuline koud mee te kunnen nemen en verder was ik idd al van plan om zelf dextro en suikervrije siroop mee te nemen. Wat ik het moeilijkste vind is de hoeveelheid koolhydraten in de voeding. bv brood is daar anders als hier.

Heleen, weet jij toevallig of er pakken Crystal Clear te koop zijn en dan zonder bubbels, die vindt hij zo lekker en die zijn suikervrij. Want om nu die pakken allemaal mee te gaan zeulen haha. En is er dextro te koop? Hoe zit het met de kwaliteit vd ziekenhuizen (wij zitten op Rab) en wat is de dichtsbijzijnde? (Ik hoop het niet nodig te hebben maar je weet maar nooit)

Alvast bedankt,

groetjes Patricia

• heleen sonnemans

Hallo Patricia,

Helaas geen Cristal Clear hier,

Op het eiland zijn een apotheek en een eerstehulppost.

Verder is er in het dorpje Kampor een psychiatrischziekenhuis

dat ligt 5 km v/d plaats Rab.

Misschien zijn er wel mensen die weten wat het dichtsbijzijnde ziekenhuis is.

Ik helaas niet want ik woon in Istrie vlak bij Porec.

Ik wens je veel succes.

groetjes heleen

• harry

denk je ook aan je medisch paspoort….je weet maar nooit

en de andere formulieren

• MarkoMarko

Voor het dichstbij zijnde ziekenhuis ben je denk aangewezen op Rijeka/Susak, Gospic of Zadar.

In geval van nood zal, indie nodid, de eerste hulppost op het eiland wel de contacten leggen met het (juiste) ziekenhuis. Artsen en geneeskundig personeel zijn zeker zo capabel als in Nederland. Standaard in ziekenhuizen is in het algemeen wat lager.

• JaPa :o)

Dan denk ik natuurlijk gelijk aan het NL/HR-111 ziektekostenformulier voor Kroatië!

Dit formulier moet voor elk gezinslid bij je ziektekostenverzekeraar worden aangevraagd, inclusief de data van het verblijf op het vakantieadres.

Voor meer informatie kijk je op mijn website http://www.eilandkrkkroatie.nl

Een fijne vakantie (zonder zorgen) toegewenst door:

JaPa, die vandaag is teruggekomen van de vakantie op het eiland Krk.