Div vragen over Mali Losinj en ook over camping Poljana

• beumker@xs4all.nl

Wij gaan al jaren naar Istrie en overwegen nu onze vakantie naar camping Poljana te plannen. Er zijn echter een paar obstakels;

Onze caravan staat nu in depot in Pula. Aangezien wij een boot achter de auto hebben moeten we dus op en neer vanaf camping naar Pula om de caravan te halen. Wie heeft een idee wat de reistijd is van Mali Losinj naar Porozina (veerboot)? Het is maar 80 km maar ik zie allerlei verschillende verhalen over de slechte weg.

Wie weet of er een caravandepot is op Cres / Mali Losinj?

Wat is de reistijd van Mali Losinj naar vliegveld op Krk?

Verder de vraag over camping Poljana. Heb je last van de doorgaande weg die er langs loopt? Er zijn namelijk ook nog caravanplaatsen bij de bootaanleg maar hier loopt de doorgaande weg vlak langs. Wat is een lekker rustig deel op de camping of wie weet er rustige plaatsnummers op de camping?

Mocht je nog verdere info hebben dan hoor ik die graag.

• Norbert HR

Reken op ongeveer 1,5 - 2 uur van Pula naar Brestova wanneer je een caravan achter de auto hebt. Het stuk vanaf Labin is prima te rijden, is allemaal opnieuw geasfalteerd, maar het eerste stuk (Pula - Labin) kan bar en boos zijn. Bovendien is het een slingerweg door de heuvels, zal niet al te snel gaan.

De afdaling naar de veerpont bij Brestova zal ook vrij langzaam gaan, is behoorlijk steil, dus zul je voornamelijk in de eerste versnelling moeten doen.

Eenmaal aan de overkant moet je rekenen op ongeveer 1,5 uur, maar het hangt van je rijstijl af. Voel je je op je gemak op de smalle weggetjes met de caravan achter de auto dan kom je aan die 1,5 uur. Ben je onzeker en ga je bij iedere tegenligger stil staan dan kun je er gerust 3 uur voor uittrekken.

Mijn advies zou wel zijn om ‘s ochtends vroeg, op een doordeweekse dag, de pont naar Losinj te nemen. Dat is het niet al te druk op de weg, zijn de wachttijden bij de pont niet echt lang en belangrijker………………heb je vrijwel geen tegenliggers op Cres. Met name het eerste stuk rijdt het sneller door wanneer je geen tegenliggers hebt. Ga je ’s middags rijden dan zul je wel veel tegenliggers hebben en dat levert af en toe leuke situaties op.

Ken je de weg niet ga dan bij het verlaten van de pont even aan de kant, laat de auto's zonder caravan rustig gaan, laat ook de vrachtwagens rustig vertrekken (die rijden vele malen sneller over die wegen dan dat je zelf zou kunnen of willen) en sluit dan gewoon als laatste aan in de rij.

De reistijd van Mali Losinj naar het vliegveld op Krk zal voornamelijk afhangen van de drukte bij de veerpont naar Krk. Van Mali Losinj naar de veerpont kost je (zonder caravan) ongeveer een uur. En dan ga ik uit van gewoon doorrijden, niet 50 of 60 gaan rijden.

Eenmaal op Krk moet je rekenen op 15 - 20 min (bij weinig verkeer) naar het vliegveld.

De pont zelf duurt 20 min. Is het echter namiddag (gaat al het vrachtverkeer weer terug naar het vaste land) dan kunnen er lange rijen voor de pont staan en voor je het weet sta je 1of 1,5 uun te wachten.

Bij Poljana zelf zijn de plekken inderdaad aan beide kanten van de weg. Maar gelukkig zijn er ook plekken welke niet aan de weg liggen. Moet wel opmerken dat de weg niet al te druk is, maar………………….'s ochtends krijg je wel al het vrachtverkeer voor je kiezen en dat begint al rond 7 uur.

Toch zijn de plekken aan het water immer meteen verhuurd, dus ik denk dat je mag concluderen dat ze wennen aan het lawaai. Wil je niet langs die weg dan sta je meer in de buurt van de supermarkt en het restaurant. Er is volop schaduw op de camping, hoef je je geen zorgen over te maken.

Voordeel van Poljana is natuurlijk wel dat je boot daar recht voor de deur kan liggen, er is plek om de trailer te parkeren en het benzine station ligt nog geen kilometer verderop (Adria Oil). Kan de boot onder de brug door dan kun je de hele dag van de ene naar de andere kant van het eiland varen. Lukt dat niet dan gaat de brug 2 x per dag open, 1 x 's ochtends en eenmaal rond een uur of 6.

Er is ook een caravan depot, gewoon de weg naar het vliegveld volgen en na 300 meter zie je dan een afslag naar links met een bord erbij ‘caravan depot’, kan niet missen.

• beumker@xs4all.nl

Veel dank voor je uitgebreide antwoord,

Wij zijn 2 jaar geleden van Medulin naar vliegveld Krk gereden en hebben dit in ongeveer 2 uur gedaan. Dan kan het die 80 km naar Brestova toch niet zo lang zijn of zie ik dat helemaal verkeerd?

Is het caravandepot echt helemaal bij het vliegveld of nog op het eiland Cres?

Kun je met een gewoon speedbootje onder de brug door? Wij gingen nu altijd naar Medulin, het was daar perfect varen omdat je bijna altijd een rustige zee had en je kon leuk aanmeren bij de restaurants op de eilanden voor de kust. Hoe is dit in de omgeving van Mali Losinj?

• Jo

Wat wij wel deden, maar dan wel vanuit Fazana, was de weg van Vodnjan naar Barban nemen. Deze is veel rechter en met veel minder verkeer. En wij deden het meestal dan ook zonder aanhangwagen en al zeker niet met een caravan. Hangt er natuurlijk voor een groot stuk ook vanaf van waar in Pula je moet vertrekken.

• beumker@xs4all.nl

Ja volgens mij heb ik die toen ook gereden. Is wegnummer 66.

Zou zijn vertrek Medulin - Marcana - Barban - Labin en dan ri. Brestova.

• Norbert HR

De rit naar Brestova gaat via de oude weg langs de kust en de rit Pula - Krk is waarschijnlijk over de Ypsilon gegaan, dat gaat inderdaad een stuk sneller.

Het stuk weg van Cres naar Mali Losinj is voor een groot deel een smalle, klimmende, bergweg en daar verlies je de meeste tijd. Eenmaal op Losinj gaat het een stuk sneller, daar ligt nu een nieuwe weg, gaat om de dorpjes heen, mooi asfalt, rijdt prima.

Ik heb het stuk regelmatig met een vrachtwagen gereden, dus heb een beetje die tijden aangehouden, snelheid van een vrachtwagen ontloopt die van een auto met caravan niet al teveel. Zie het als een maximale tijd welke je nodig zult hebben.

Het caravan depot is op Losinj zelf, vlakbij Mali Losinj. Daar is namelijk ook een klein vliegveldje en het is vrij eenvoudig te vinden. Vlak voordat je Mali Losinj binnenrijdt is er een afslag naar rechts, staat ook een bord bij ‘vliegveld’ en die weg neem je dan. Dan krijg je eerst aan de linkerkant nog een bedrijf wat handelt in grind en vlak daarna zit / zat de afslag naar het caravan depot. Het is misschien 4 km van Poljana.

De brug bij Mali Losinj is inderdaad niet al te hoog, dus de wat grotere boten moeten daar lang wachten. De lagere bootjes (ribs, speedboten etc) varen gewoon onder de brug door en hoeven dus niet te wachten op het opengaan van de brug. Voor hen is het wel even behoorlijk bukken, maar het lukt ze wel.

• Norbert HR

Dat is inderdaad de oude weg en is voor een deel een behoorlijke slingerweg, wel te doen, maar je zult er niet snel rijden. Maar goed, het gaat er uiteindelijk om dat je in Losinj aankomt oftewel reken er gewoon op dat je die dag kwijt bent aan reizen. Nadeel is alleen dat je het 2 keer zult moeten doen omdat je ook nog een boot hebt.

Bij Brestova is niet echt een plek om de caravan of boot neer te zetten. Bij de veerpont zelf is een kleine parkeerplaats, maar weet niet of het nu zo'n goed idee is om daar de caravan of boot onbeheerd te laten staan. Ik heb daar vaak criminelen gezien met het balletje - balletje gebeuren en omdat de veerpont 's nachts niet vaart zal het er doodstil zijn.

Dan zou je iets moeten verzinnen met afleveren van de caravan op het moment dat je zelf bij Brestova aankomt. Helaas moet je dan maar hopen dat ze op tijd komen en dat kan wel eens lastig zijn (zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren).

• Norbert HR

Heb net even een PM gestuurd.