boot mee naar camping zaton-zadar

• snowfun

Wij (gezin met 1 zoon van 13) gaan in augustus 3 weken naar Kroatië waarvan de eerste 2 weken, naar Camping Zaton bij Zadar.

Wij twijfelen tussen caravan+zodiac (3m/8pk) meenemen òf tent+speedboot(5,5m/190pk).

Wie kan ons vertellen of je daar met een zodiac ook goed uit de voeten kan, of dat we beter de speedboot mee kunnen nemen om wat verder weg te varen of een oversteek te maken naar een v/d eilanden?

Wie is er al vaker met een boot geweest? Is het mooi om te varen daar?

• anouschka

tja… tis maar wat je zelf wilt natuurlijk.

8pk vind ikzelf een beetje weinig voor op zee te varen. zeker als je wat golfslag hebt is 8 pk wat lastiger te varen. maargoed das mijn mening natuurlijk.

ik zou persoonlijk gaan voor tent + speedboot, veelal heb je mooi weer, dus een tent kan prima. met de speedboot kun je wat beter uit de voeten, zeker als er golfslag is..en je kunt er verder mee weggaan.

• snowfun

Bedankt voor je reactie.:)

In de 1e instantie zouden we met de caravan+zodiac gaan (hebben al gereserveerd), maar hebben inmiddels een boot gekocht die zich er goed voor leent om mee te nemen en daar mee te gaan varen.

Maar omdat we de luxe van de caravan (met alles erop en eraan) gewend zijn en nog niet met de tent op vakantie zijn geweest, wil ik alles ff goed op een rijtje zetten. 8-)

Met de Zodiac zullen we een beetje langs de kust kunnen varen, wat misschien ook al wel de moeite is?! Wie heeft daar ervaring mee?(tu) of (td)

Als het idd de moeite is om daar met de boot (en dus wat verder weg) te varen, heb ik het er wel voor over om met de tent te gaan.

Daarom zou ik graag wat ervaringen horen van mensen die er al vaker met de boot geweest zijn.

• lexy

Goedemorgen ,

Ik zou de caravan meenemen.

5.5mtr op zee is te doen.

Maar als er wat wind staat , is het geen doen (ivm golf hoogte)

Wij hebben de luxe dat we met caravan gaan en ook een boot bij ons hebben van 6.5mtr(grote rib met 200PK)

De eerste jaren ging ik ook met tent en een rib van 4.8mtr , zodra de golven kwamen was het uit met de pret..

Weet natuurlijk ook niet of je in de buurt op het water kan tanken(niet geheel onbelangrijk.

Waterskieen kun je eigenlijk alleen ‘sochtends of ’savonds.

Succes met de beslissing.

lexy

• Kees

Wij waren een paar jaar geleden met een tent en Bayliner 175 (17 voet en 140 pk) op camping Zaton. Tanken kan alleen in Zadar. Maar als je een losse 20 ltr. tank meeneemt kan je net buiten de camping tanken. Scheelt gewoon een heel stuk varen als je alleen naar de overkant (Kornati eilanden) wilt. De eilanden zijn zeer de moeite waard. Half uurtje varen vanaf de camping. Prachtig om b.v. te snorkelen en erg rustig. Even wat eten/drinken in Veli Rat en duiken op een wrak wat daar ligt. 's morgens niet te laat oversteken, dan zijn er nog niet veel golven. Tussen de eilanden is het betrekkelijk glad. Eind van de dag kunnen er inderdaad behoorlijke golven staan. Dan is de oversteek wat minder prettig. Maar je kan ook de andere kant op varen, onder de brug door, richting vaste land. Kan je zelfs Nin aandoen om wat te drinken. Er leuk

• snowfun

@ Lexy,

Bedankt voor je reactie.:)

Heb ergens gelezen dat je in de haven van Zadar kan tanken.(tu)

Gr. Mariëlla

• snowfun

@ Kees,

Bedankt voor je berichtje.

Je bevestigd ons vermoeden, dat de Kornatie eilanden de moeite waard zijn!

En een half uurtje varen is zeker goed te doen, fijn om te horen.:)

Weet je 2 jaar geleden waren we ook in Kroatië (Porec) en hadden toen geen boot bij, daar hadden we een spijt van!!

Dat doet zeer, iedereen 's-morgens lekker weg zien varen, terwijl ons bootje thuis lag! :(

Dat zou ons niet meer gebeuren, nu we weer voor 3 weken naar Kroatië gaan, willen we het water op en dan ook echt wat kunnen zien en doen op het water!

Als ik tot nu toe de berichten lees, maak ik er wel uit op, dat we met de Zodiac echt alleen maar langs de kust kunnen varen en niet te ver weg kunnen. Ik vrees dat we dat op een gegeven moment ook wel gezien hebben. En 's-avonds als het wat rustiger is, nog ff wakeboarden of met een band erachter is altijd wel leuk, toch?! Zo het er nu voor staat denk ik dat het toch de speedboot gaat worden!:D

Zijn er in de havens van de eilanden (en vaste land) ook goede mogelijkheden om aan te leggen en bv ff het plaatsje te bekijken, een ijsje te nemen of wat te eten? Wij waren namelijk vorig jaar met vrienden en hun boot op het Lago Maggiore (Italië), en daar waren weinig mogelijkheden voor passanten. Je kon wel rondvaren maar je mocht bijna nergens aanleggen, allemaal gereserveerde plaatsen, dat viel wel tegen. :X

groetjes

Mariëlla

• jm

Wij hebben de Caravan in mei 65 km verder naar beneden(vanaf Zadar) gebracht naar het Eiland Murter op camping Jezera lovisca en daar in depot gezet ,van de zomer gaan we terug en nemen we onze speedboot (6 meter) mee. dit is een mooie watersportcamping en een prachtige omgeving en lekker tussen de eilanden varen met weinig golven

We kunnen vandaar naar de krka watervallen varen en naar de Kornatie eilanden en daar liggen zoveel eilanden en baaien dat je niet welke je moet kiezen.

Alleen weet ik niet of de camping iets voor de jeugd is (dat zullen we van de zomer wel zien) voor e.vt. beelden moet je op google kijken door Murter in te typen

• lexy

Wij staan al een aantal jaren op kazela (medulin)

Dit is voor ons de beste camping.

Hier is het water het meest vlak.

Caming zaton is ook een mooie camping maar veel duurder.

Daarom blijven we op kazela.

We zitten toch heel de dag aan /op het water.

Wij staan lekker onder de bomen en een hele grote plek (geen beperkingen)

Wij gaan 8 juli weer voor 4 weken.

Allemaal een prettige vakantie toegewenst.

Lexy

• Frits1

Ik heb vele jaren in die omgeving gevaren met als uitvalspunt Sv Filip Jacov, dus wat zuidelijker.

Ken de waterwegen daar, mag wel zeggen redelijk tot goed. Ook ik ben ooit met een 8 pk rubber begonnen, en steeds meer boot of PK. Als laatste met een consoleboot met 50 PK. We heeben vele tochten om de grote eilanden Ugljan en Pasman gemaakt met zeer vele trips naar de Kornatie of Telasica. Super, Op vele elanden en met name op Kornat, zijn aan de achterzijde vele baaien en restaurantjes te vinden. Dit geld ook voor de baai Telasica en de kleine plaatsen op de andere eilanden.

Wat benzine en tanken betreft, zoor voor voldoende voorraad bij grote trips, er zijn tankstations aan het water bij:

Vaste land:

Zadar, Sukosan, Biograd, Vodice, Sibenik

op de eilanden:

Ugljan: PrekoDugi

Otok: Zaglav

Murter: Murter, Jezera

Veel plezier Frits en zorg voor een waterkaart