Wist u dat .... Kroatie?

• MarkoMarko

Heleen,

Voor mijn beeldvorming, is dat veel/weinig? Wat zijn gangbare bedragen in andere landen?

Marko

• heleen sonnemans

Hallo Marko,

In Nl betaal je alleen touristenbelasting,als je met je boot in een andere haven blijft overnachten.

wij betaalden in 2007 toen 0,75 eurocent p/p per nacht. en dan betaal je aan de jachthaven in de zomermaanden hier in kroatie

ook nog eens min 50 E pernacht.

Hier betaal je voor het hele jaar , ook als je niet op je boot overnacht.

Dus is het belachelijk!!

groetjes heleen

• Robert

1100 kuna is ongeveer 20% van het gemiddelde netto maandsalaris in Kroatie. Kunnen ze dus weer wat ambtenaren mee financieren…..

• MarkoMarko

Zo op het eerste gezicht lijkt het me niet echt duur, nog geen 50 eurocent toeristenbelasting per dag (ter vergelijking 75 eurocent in hotels). T.o.v. de genoemde prijzen in Nederland (0,75 cent per nacht) is het dan weer erg veel. Ik vraag me dan af of in Nederland die belasting niet onmiddellijk moet worden afgeschaft. De kosten om zo'n klein bedragte innen lijken me al gauw hoger dan de baten. Maar dat terzijde.

Dat de belasting ook betaald moet worden als je niet op de boot bent lijkt vreemd. Anderzijds als je een hotelkamer huurt betaal je ook toeristenbelasting, ook al maak je er uiteindelijk geen gebruik van.

• Norbert HR

@ Marko,

Gaan we dan ook nu alle andere toeristen belasten voor het hele jaar ? Ze kunnen immers het hele jaar komen……….dat ze dat niet doen is hun eigen fout.

Of wat te denken van alle eigenaren van huizen ? Gewoon vrolijk allerlei belastingen opleggen en plukken zoveel als mogelijk. Maar ik denk niet dat je daar de toeristen echt blij mee maakt en er zullen er genoeg zijn die zo langzamerhand genoeg krijgen van melkkoetje spelen.

• MarkoMarko

Eerlijk gezegd wil ik in het midden laten of de genoemde wijze van het innen van de toeristenbelasting al dan niet terecht is. Ik vind deze, waar ook ter wereld, überhaupt een vreemde soort van belasting, omdat toeristen m.i. al voldoende belasting betalen via btw en winstafdrachten in de horeca, etc.

Gezien de hoogte van het bedrag zou de toeristenbelasting voor mij in ieder geval geen issue zijn en ik zou me eerder afvragen of die 50 euro havengeld per nacht (per persoon???) wel reëel is t.o.v. hetgeen je ervoor terugkrijgt en of Kroatië zich met die bedragen niet uit de markt prijst.

• Heleen Sonnemans

hallo marko,

de prijzen voor een overnachting worden berekend naar het aantal meters per lengte van het schip.

Zo betaal je voor 10m lengte ongeveer 50E pernacht per boot.Dit is dan nog goedkoop.

op de Brijuni-eilanden betaal je 100 euro per boot per nacht.Gr Heleen

• Norbert HR

Je betaalt dit overigens alleen wanneer je ‘s avonds in de haven wilt liggen. Wanneer je gewoon in een baai voor anker gaat kost het je niets, dus je kunt bezuinigen, maar inderdaad………het zijn hoge prijzen en dat terwijl je gewoon met je eigen ’huis' aan komt zetten. Je krijgt met een beetje mazzel water en elektriciteit, maar soms krijg je zelfs dat niet eens.

• sanne

Hoi ik wil me er niet mee bemoeien hoor maar waarom maken jullie ruzie ?:S

Ik houd mijn spreekbeurt over Kroatie ik dacht leuk ik ga even kijken of er weetjes zijn ,

maar eris alleen maar ruzie.. En niet eens over kroatie !

sorry hoor maar dat vindt ik niet normaal

maar ik bemoei me er niet meer mee!

groetjes Sanne

• Jo

Er zijn hier genoeg andere topics waar géén ruzie in gemaakt wordt. Dit is trouwens een topic van ruim een jaar oud. En als er vragen zijn mag je ze altijd stellen.

We kunnen je trouwens ook doorverwijzen naar andere sites waar veel over Kroatië te vinden is (in 't Nederlands).