Trogir

• Esther

Hallo allemaal

Zou er iemand kunnen vertellen wat er allemaal te doen is in Trogir en omgeving?

Vorig jaar waren we in Novi-Vinodolski, daar was het wel heel mooi maar een beetje saai…..naar onze mening.

Ook nog tips hoe we het beste kunnen rijden vanuit Zuid-Limburg zijn van harte welkom.

We vertrekken 13 Augustus.

Bedankt alvast (tu)

• harry

ff de toppic lezen over duitsland en oostenrijk, en naar de anwb voor wat lectuur

• frank

Krka park.

Verder is het nou niet een levendige stad. Na 3 dagen heb je het wel gezien.

Omdat je toch met de auto gaat kun je beter op 2 locaties verblijven zoals Zadar of Dubrovnik.

• lavanda

Wij vinden Trogir juist wel gezellig….niet spectaculair,maar gewoon een heerlijke vakantiesfeer,met veel live-muziek, straatartiesten……

Split is op rij-afstand, net als Sibenik en Primosten……..

Terrasjes aan de boulevard zijn een stuk duurder als in de rest van het stadje…..

• Norbert HR

Trogir is in de zomer een zeer druk dorp, veel terrasjes, veel toeristen, maar denk inderdaad dat je het na een aantal dagen wel hebt gezien, zo groot is Trogir nu ook weer niet en je moet van zo'n massa houden.

Voordeel is wel dat er in de buurt nog wel andere dorpjes te vinden zijn, waar het dan weer wel een heel stuk rustiger is.

Je kunt ook in de auto stappen en de kustweg naar het noorden nemen. Kom je genoeg dorpjes tegen en daar zitten een aantal gezellige dorpjes tussen. Om een idee te geven, Trogir - Sibenik kost je grofweg een uur tot anderhalf uur (als het druk is) en op de kaart zul je zien dat er genoeg andere dorpjes tussen liggen.

Split is leuk om een avondje te kijken, maar op zich weinig interessant. De puinhoop tussen Trogir en Split kun je maar beter overslaan, ik heb altijd het idee dat ik weer midden in de oorlog ben beland. Nooit begrepen dat ze die troep niet eens aanpakken en er eens iets van gaan maken.

Wanneer je er komt zul je direct begrijpen wat ik bedoel en ja……………..ik weet ook dat er mensen helemaal lyrisch zijn over Kastela (zijn er 7 geloof ik). Misschien dat het anders is wanneer je daar famillie hebt of dat je daar je huis hebt staan of wanneer je een extreem laag verwachtings patroon hebt. Het is natuurlijk lekker dicht bij het vliegveld, dus makkelijk te bereiken vanuit Nederland, maar ja, uitzicht op de scheepsbouw doet me denken aan vakantie naast de hoogovens…………….sommigen vinden het werkelijk het einde, mij trekt het niet zo.

Wil je naar Omis zorg dan dat je dat niet op zondag doet (dan sta je 's middags hopeloos in de file) en zelfs op een gewone doordeweekse dag sta je daar in de file. Je kunt er tegenwoordig wel omheen rijden, de snelweg is inmiddels verder naar het zuiden aangelegd, kan het je aanraden.

Dubrovnik is een heel eind rijden, maar wel de moeite waard, wanneer je er nog nooit bent geweest zou ik het zeker doen. Trek er wel 2 dagen voor uit, je haalt het absoluut niet op 1 dag.

• Guido

Als je van Trogir naar Sibenik wil en van de kustweg af wil ga bij Trogir naar boven richting Prapatnica-Vrpolje-Sibenik.Rijdt

prima en is een dertigtal km korter dan de kustweg.

• lipik

Op een uurtje rijden ben je in het NP Krka. Zeker het bezoeken waard. (natuur, fris water, zwemmen, heemkunde, eten, … voor iederen wel iets)

Imotski : anderhalf uur rijden. Zeer mooie streek, mooie vergezichten. Imotski zelf is een klein doods stadje, maar de 2 meren die eigenlijk enorme putten zijn (oude ingevallen grotten) zijn indrukwekkend om zien. De ene is meer dan 700 meter diep. Je kan er ook zwemmen in een er van (het blauwe).

Alles hangt natuurlijk af van wat je graag doet, ziet, je interesses in het algemeen. Knin is historisch gezien een plek om te bezoeken, maar als je geen interesse hebt in geschiedenis dan is het natuurlijk ook maar gewoon een burcht op een berg. Idem voor Sinj, Zadar …

Prettige reis,

Hans

• MarkoMarko

Ieder zijn eigen mening natuurlijk, dus hier de mijne:

Split is wel degelijk interessant en meer dan leuk om slechts een avondje te gaan kijken!

• geert wauters

Wij gaan dit jaar voor de 2 x naar Trogir , na 19 x regio Dubrovnik

Trogir zelf is inderdaad op 1 dag te bezoeken , er zijn verschillende levendige bars aan de haven , echt nachtleven vindt je niet in Trogir , als daar van houd moet je volgens sommige van ons op het eiland Brac zijn ( het nieuwe Ibiza ) .

Rond Trogir zijn inderdaad een paar dingen te bezoek zoals het fort van Kris en opgravingen in Solana ( niet echt Pompei of Efeze )

Zoals reeds eerder vermeld is Sibinek de moeite en ook reeds eerder vemeld het NP KRKA .

Zoals Norbert verteld , en hij heeft het meestal aan het rechte eind , is de Kastela -Riviera niet echt het……

Laat jullie echter niet ontmoedigen op het schiereiland net voor Trogir , Ciovo zijn ruime stranden met toffe strand-bars , ook culinair zijn er toffe dingen te doen in Trogir , Restaurant Alka bv is een topper ( wel NIET de goedkoopste ) in de oude stad zelf zijn een paar toffe restaurantjes gewoon kijken veel volk = lekker eten voor een eerlijke prijs

Er is ook elke dag een mark in Trogir , net naast de mark zijn de vlees hallen ( een paar slagers ) ga gerust binnen en toon wel stuk van het vlees je wil (spotgoedkoop en de smaak van het vlees die we kende van onze grootouders) rechtover de markt is de overdekte vismarkt , als je vroeg komt , voor 10 uur koop je voor géén geld vis en schaaldieren , later op de dag nog goedkoper maar minder vers .

Wijzelf logeren op het schiereiland Ciovo DRUK en de wegen zijn zéér steil dus niet echt voor mensen die slecht te been zijn .

De uitstap naar Dubrovnik hebben wij vorig jaar gedaan om vrienden daar te bezoeken , doe het NOOIT op 1 dag zoals hierboven vermeld , het parkeerprobleem in/en rond Dubrovnik is een gigantisch probleem , doe je het toch probeer dan een parking te vinden onder de Tuchman brug in de haven van Gruz , das de haven waar de cruise schepen aankomen , vandaar neem je de bus ( ik denk nr 6 naar de oude stad ) Logeren in de oude stad in de zomer periode is quasi onmogelijk of onbetaalbaar (reken snel op 100/persoon/nacht ). Vraag liever info via Rita Jossaert (zie boven ) zij heeft familie wonen in het rustige Plat een paar km van Dubrovnik , mooie kamer voor een eerlijke prijs . GEEN REKLAME MAAR EEN EERLIJK ADVIES .

Wij vertrekken 12 juli en volgen de weg Luxemburg - Karlsruhe -Landau-Munchen -Salsburg en dan de bekende weg verder .Ik heb deze weg bewust gekozen wegens de vele werkzaamheden op het normale circuut via Franfurt , ik hoop dat dit de goede keuze is ik maak ook een ommetje om de tunnels in Oostenrijk te omzeilen , deze zijn doodeng en meestal staan er zéér grote file's

In elk geval prettige reis

Linda en Geert

• MarkoMarko

Kasteel/fort “Kris” moet zijn “Klis”, ongeveer 10 km ten noord oosten van Split, met mooi uitzicht. o.a. over Split.

Ook de opgravingen van Salona (nabij Solin; nederzetting uit de Romeinse tijd) liggen nabij Split langs de uitvalsweg richting Trogir. Je moet wel meer dan gemiddeld geïnteresseerd zijn in dit soort zaken wil je daar aan je trekken komen.