diefstal in kroatie

• rita

Groot was mijn verwondering toen ik de afgelopen dagen in de Slobodna Dalmacija las dat er enkele toeristen bestolen waren in de buurt van Pakostane.

Ik ga al van 1984 naar Kroatie en blijf er gaan, maar ik krijg de indruk dat de criminaliteit de laatste jaren toenmeemt, dus mensen, goed uitkijken en wees voorzichtig.

mij is tot op heden gelukkig nog niets overkomen, ik hoop dat iedereen gespaard blijft maar ik denk dat we gaan moeten oppassen als we naar daar gaan.

hebben jullie, vaste vakantiegangers, dat ook al gemerkt of is mijn visie overdreven?

prettige vakantie

• lavanda

Hoi Rita,

Ik weet van jaaaaren geleden, dat er op campings rondom zadar veel gestolen werd, vooral de Polen en Tsjechen…het lijkt dus niet alleen van de laatste tijd te zijn.

Aan de andere kant, vinden de verhuurders van de appartementen die wij huren het maar raar dat wij altijd alles op slot doen…….Denk dat het wel afhankelijk is van waar je zit….

• lipik

Zelf heb ik ook nog nooit last gehad van diefstal. In het bergdorpje waar ik m'n huis heb doet ook niet iedereen z'n deur op slot, in de grote centra aan de kust zou ik dat dan toch wel doen. M'n auto doe ik er zelf ook meestal niet op slot. Alleen moet ik opletten dat er geen eten blijft in liggen… voor de beren.

Maar dieven zullen er overal wel zijn, dus uitsluiten kan je zoiets niet. Algemeen blijft Kroatie op vlak van criminaliteit t.o. de toeristen toch wel een zeer positief vakantieland.

• Anouschka

Elk jaar wordt er wel wat gestolen…

Vele jaren op Lanterna gestaan

En nu op Polari

• ludo

diefstallen op campings komt overal wel voor,vorig jaar op camping vestar zijn er ook een paar diefstallen geweest,maar dat zal in elk land zo wel zijn,en nog erger ook

• Norbert HR

De criminaliteit op campings, grote appartementen complexen etc is met name import criminaliteit.

Je moet dan denken aan professionele criminelen die gewoon met een tent of caravan op de camping gaan staan en i.p.v. naar het strand te gaan brengen zij de dag door met inbreken in tenten en caravans.

Ze gaan met name naar de grote campings omdat er daar redelijk zeker kunnen zijn dat de buren elkaar niet kennen oftewel weinig sociale controle.

Het zou dan met name gaan om Oost-blok criminelen, maar uiteraard zijn er ook wat gelegenheid dieven uit andere landen. Die zien wat staan buiten de caravan of tent en nemen het snel even mee. Echt inbreken doen die dan niet, dat blijft voorbehouden aan de oostblok criminelen.

Met appartementen bij mensen thuis is dat risico toch een stuk kleiner en vandaar dat Kroaten nogal vreemd zullen kijken wanneer je alles afsluit. Maar het is duidelijk dat voorkomen beter dan genezen is, dus wees voorzichtig en laat niet alles zo maar even slingeren.

• Ivan

Ik ben het helemaal met Norbert eens. Wat hier echter wel een steeds groter probleem wordt zijn de drugsverslaafden.

Pas goed op, gelukkig zijn ze goed herkenbaar.

Pas vooral op met het meenemen van lifters!! Jongeren liften hier erg veel, doorgaans is er niets aan de hand.

Veel jongens en meisjes willen alleen maar een paar centen besparen om naar school of naar het strand te gaan. Ook ouderen vinden het normaal om te liften.

Pas op voor mensen die voor de auto “springen” om een lift te krijgen.

Je hebt gegarandeerd een verkeerde te pakken.

Ivan

• kim

Ik denk dat dit wel in elk land voor komt, Hier in nederland is het ook zo.

Je moet gewoon op je spullen leten en heb je waardevolle spullen berg die dan op in een kluisje.

Helaas kan je het allemaal niet tegen houden.

En mensen die liften neem ik sowieso niet mee niet daar en niet in nederland je weet het nooit.