Tauerntunnel rijden op vrijdag of zondag: wat is wijsheid?

• thijda

Na 3 jaar naar Frankrijk weer besloten naar het oude vertrouwde kroatie te gaan. Ik heb begrepen dat de laatste drie jaar het toerisme nog meer is toegenomen, en het dus ook drukker op de weg is. Door omstandigheden kunnen we pas het laatste weekend van juli weg. Je raadt het al “een regelrecht file weekend”. Wat is nu wijsheid: We rijden met caravan en willen zaterdagochtend vertrekken. We hopen dan de eerste dag 700 km te rijden, dus zonder files zouden we dan op zondag de tunnels en A10 rijden. Een alternatief is donderdag vertrekken, ook 700 km rijden en dan vrijdag door de tunnels en A10.

• tp

Wij rijden al een aantal jaren op donderdag en rijden dan door tot bij of net voorbij de Tauerntunnel. We overnachten dan op een van de parkeerplaatsen langs de snelweg die rond deze tijd boordevol met auto's met caravan staan. Volgens mij daarom voldoende veilig. Ik weet niet of de parkeerplaats bij het tankstation voor de Tauerntunnel al open is. (misschien kan daar iemand antwoord op geven) Vorig jaar werd daar nog aan gewerkt.Daar achter zijn er in ieder geval ook nog een paar. De ervaring heeft geleerd dat s'morgens zeer vroeg door de tunnels rijden probleemloos verloopt. Ervaringen uit het verleden geven echter geen garanties…….Het is de eerste dag wel een behoorlijke rit maar als je zorgt dat je rond 7.00 de Nederlandse grens over bent moet je het doorgaans voor 22.00 redden en dan hebben we veel gepauzeerd en met z'n tweeën gereden.

• rebas

Liefst wegblijven tijdens de zwarte weekends naar het zuiden.

Voor wie het mogeljk is,neem gewoon eens het vliegtuig en huur een wagen terplaatse.

Het kost wel meer,maar weg zijn al je beslommeringen van het verkeer.

• Robert

Maar je hebt wel grote kans je bagage kwijt te raken (zie krant vandaag) ;(

Over de Tauerntunnel: velen weten nu wel dat ze zaterdag moeten vermijden en gaan dus de dag ervoor of de dag erna rijden. Je zal dus niet de enige zijn op de weg.

Aan de andere kant zou ik me ook weer niet al te druk maken. Files van 3 a 4 uur zal je niet hebben op vrijdag en zondagmorgen.

Persoonlijk zou ik kiezen om dondedag te rijden, want zaterdag zal het ook heel druk zijn in Duitsland.

• thijda

Dank tot nu toe voor alle reacties. Ik besef me ook dat wij niet de enigen zijn die een dag ervoor of erna gaan rijden.

Ik denk dat we inderdaad op donderdag gaan rijden (dan is het nog niet zo druk in Duitsland). Vrijdag zien we wel waar we komen. Als er geen files staan dan rijden we door. Mochten er nu wel grote files staan dan zoeken we een camping en blijven we daar tot zondag. Dan is het de bedoeling om zondag vroeg de tunnel te nemen.

• André

Hallo,

Wij rijden al jaren op zaterdagmorgen weg uit nederland met onze boot richting Kroatie. Omdat de reis vakantie is, stoppen we in de buurt van Wurzburg. Daarna rijden we zondag's door de Taurntunnel rond een uur of 15.00. Altijd zonder enige auto in de buurt. Dus Zaterdag op tijd stoppen en zondags wat later door de tunnel doet het voor ons heel goed, maar je hoe het dit jaar gaat??. Wij gaan ook 31 juli vertrekken.

Groet,

André

• Thijda

Hallo André,

Dit is precies het reisschema dat wij ook al die jaren naar Kroatie reden. Zaterdag weg rond 9/10 uur, stoppen bij Wurzburg. De tweede dag op tijd weg en dan na de tunnels overnachten (Millstattersee of Faakersee). De derde dag de laatste km richting Kroatie. Maar omdat we 3 jaar niet zijn geweest en alle “horror” verhalen lezen over files en het toenemende toerisme naar Kroatie en Slovenie ben ik gaan twijfelen.

• Robert

De horrorverhalen slaan voornamelijk op de wegwerkzaamheden in Duitsland en Oostenrijk.

In Kroatie is er weinig aan de hand tot nu toe, hoewel er wel wat meer toeristen in juli zijn dan vorig jaar.

Als je hier een paar jaar niet bent geweest: in Slovenie kan je nu lekker doorrijden, want je hoeft niet meer door Ljubljana en de snelweg richting Oostenrijk is ook bijna af. Vanaf grensovergang Rupa naar Rijeka kan je ook heerlijk doorrijden op de nieuwe snelweg en je hebt in principe alleen kans vast te staan bij Bakar (na Rijeka), waar de snelweg ophoudt. Als je die route neemt tenminste….

• Anne

Wij gaan meestal vrijdagnacht/zaterdagochtend weg en rijden dan tot Ubersee, overnachten op camping Chiemsee en nemen zondagochtend vroeg de Tauerntunnel zonder problemen. De afgelopen jaren is dit prima gegaan. Zaterdagmiddag 4 uur file voor de tunnel en zondagochtend vroeg kunnen we zo doorrijden.

Succes !

• Andre

Gewoon niet twijfelen, Het is vakantie zodra je de deur dicht trekt. De wegwerkzaamheden geven natuurlijk wel oponthoud, maar als je maar achter de meute aan rijdt gaat dit wel goed komen. 3 reisdagen bevalt ons super!! We hoeven nooit langer dan 6 uur per dag in de auto te zitten en hebben erg veel lol.

We hebben dan wel het voordeel van 4 weken vakantie.

Komt goed.

Groet,

André