vervoer in Kroatie en Slovenie

• Harry

WIj willen graag volgende maand door Kroatie en SLovenie reizen met openbaar en/of per fiets. Is dit goed te doen per fiets en hoe is het openbaar vervoer?

Bedankt

Harry

• MarkoMarko

Fietsen in Kroatië is sterk af te raden, gezien de gemiddelde rijstijl van automobilisten aldaar en de fietsonvriendelijke toestand van de wegen, of je moet vooraf al een heel rustige weg uitgekiend hebben, maar dat is op de kaart haast ondoenlijk. Via de zoekfunctie moet je maar eens zoeken op “fiets”, dan zul je eensluidende reacties tegen komen.

Voor wat betreft het openbaar vervoer ben je aangewezen op de, overigens goede, busverbindingen (touringcars), uitgevoerd door verschillende (lokale) busmaatschappijen. De treinverbindingen zijn niet goed ontwikkeld en dus beperkt. Kun je natuurlijk wel gebruik van maken.

Dienstregelingen van de verschillende busmaatschappijen zijn te vinden via:

http://www.autobusni-kolodvor.com/en/timetable.aspx

Het zal niet mogelijk zijn de fiets op de bus mee te nemen. Ik denk niet dat die zomaar in de laadruimte onderin passen.

• MarkoMarko

Het bovenstaande geldt voor Kroatië. Voor Slovenië is het volgens mij niet veel anders.

• Jablan

Wordt tijd om de gemiddelde mening te herzien :D

- Vooral in het weekeinde stappen de Slovenen massaal op de fiets. Gelukkig meestal in groepen op de doorgaande wegen, maar het blijft opletten. En elk jaar meer fietsers …

- De stad Zagreb deed in 2000 nog alle moeite om fietsers te weren (verboden), daar is men snel van teruggekomen en inmiddels zijn er aparte fietsstroken te vinden. Zelfde trend is te zien in de andere grotere steden.

- In de zomermaanden kom je in de kustregio overal fietsende toeristen tegen.

- De Toerismebureaus promoten het mountainbiken met toertochten inclusief nieuwe overnachtingsmogelijkheden.

Hou wel rekening met agressieve reacties van auto's of vrachtwagen, plak overal reflectiemateriaal op zodat je goed opvalt.

(Mij zul je niet zien op een fiets daar, ik ben niet zo van het omhoog en omlaag fietsen.)

• Robert

Mountainbiken is wel te doen, aangezien dat veelal plaats kan vinden in gebieden waar geen auto's kunnen komen.

Fietsen in een toeristenplaatsje naar het strand is ook wel te doen.

Echter, fietsen op de hoofdwegen zou ik echt uit je hoofd laten, tenzij je zelfmoordneigingen hebt. Dit zouden ze naar mijn mening ook echt moeten verbieden tot ze fatsoenlijke fietspaden hebben, want het is echt levensgevaarlijk, zowel voor de fietsers als voor de automobilist (onverwachte inhaalmanouvres in de vele bochten).

• rex

Jablan Schreef:

——————————————————-

> Wordt tijd om de gemiddelde mening te herzien :D

>

> - Vooral in het weekeinde stappen de Slovenen

> massaal op de fiets. Gelukkig meestal in groepen

> op de doorgaande wegen, maar het blijft opletten.

> En elk jaar meer fietsers …

> - De stad Zagreb deed in 2000 nog alle moeite om

> fietsers te weren (verboden), daar is men snel van

> teruggekomen en inmiddels zijn er aparte

> fietsstroken te vinden. Zelfde trend is te zien in

> de andere grotere steden.

> - In de zomermaanden kom je in de kustregio overal

> fietsende toeristen tegen.

> - De Toerismebureaus promoten het mountainbiken

> met toertochten inclusief nieuwe

> overnachtingsmogelijkheden.

>

> Hou wel rekening met agressieve reacties van

> auto's of vrachtwagen, plak overal

> reflectiemateriaal op zodat je goed opvalt.

>

> (Mij zul je niet zien op een fiets daar, ik ben

> niet zo van het omhoog en omlaag fietsen.)

De fietsstroken in Zagreb worden gebruikt als parkeerstroken.

sowieso alles in Zagreb wordt gebruikt als parkeerplaats!