Wil je het allemaal goed geregeld hebben moet je moet jouw boot de volgende zaken (papier werk) geregeld hebben:
Vaarbewijs 2 + ICC
ICP
Verzekeringsbewijs dat je W.A. verzekerd bent.
Passagierslijst.
uitleg:
Vaarbewijs 2 is officieel noodzakelijk omdat je in “coastal waters” vaart. Er zijn enkele havenmeesters die hier niet moeilijk over doen, maar de onze in Starigrad Paklenica heeft me één jaar gematst, maar daarna moest ik wel Vaarbewijs2 gaan halen. Dit heb ik afgelopen winter dan ook maar gehaald.
ICC = International Certificate of Competence (Als je nu je vaarbewijs laat vernieuwen staat dit direct op de achterkant en hoef je het niet meer via de ANWB aan te vragen ik weet niet wat de doorlooptijd is)
ICP = Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen, dit is via ANWB aan te vragen (duurt momenteel 3 weken, ik heb de mijne eergisteren binnen gekregen) Je moet kunnen bewijzen dat de boot van jouw is, vaak is dit ook mogelijk met een aankoopbewijs. Ik heb gelezen dat je ook een aankoopbewijs met BTW bedrag aan de grens moet kunnen tonen als je Kroatie binnen rijd, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Het verzekeringsbewijs is nog twijfelachtig omdat Kroatie de limiet stelt op 15Kw Dit staat ongeveer gelijk aan 20PK. Ik heb mijn Zodiac met 20Pk toch al verzekerd en heb een groene kaart hiervoor aangevraagd bij mijn verzekeringsagent.
Passagierslijst kan ter plaatse geregeld worden, neem wel even de paspoorten van de mensen mee die het meeste aan boord zijn.
Op de volgende link zie je waar ik deze informatie vandaan heb: http://www.dubrovnik-guide.net/croatiaboating.htm
Op deze link http://www.navis-yacht-charter.com/marinas/charter/croatia vind je nog meer informatie, maar onderaan staan de havenkantoren van de verschillende departementen in Kroatie en hun kleinere havenmeesters, misschien dat je de plaats waar je de boot aan gaat melden er tussen vind, dan kan je deze even bellen om meer info op te vragen. Je kan natuurlijk de gok wagen, maar goed geïnformeerd op vakantie gaan is soms wel zo handig.