Vaarbewijs 1

• Mark

Hallo allemaal

Ik heb een vraagje,

Ik heb vaarbewijs 1 (geen internationaal) en ik heb een rubberbootje met 20 pk motor er achter hangen.

Mag ik gewoon varen daar rond de kust en naar een eilandje.. Dit gewoon om te spelen.

Wat heb ik nog meer nodig..

Het is voor ons de eerste keer met een bootje, vorig jaar zijn we naar het gardameer geweest..

Alvast bedankt..

Groet Mark

• Ron

als je even onder zoek kijk naar vaarbewijs

concreet nee is niet toegestaan vaarbewijs 2 is nodig met internationaal vaarbewijs verzekering papieren en registrasiebewijs

met al bovengenoemd naar havenmeester en daar een sticker ophalen vervolgens deze sticker plakken op je boot

ja er wordt gecontroleerd boete zijn /is hoog ongeveer 500 euro met kans op beslag op boot

even kort samengevat

gr

Ron

• baspeels

Wil je het allemaal goed geregeld hebben moet je moet jouw boot de volgende zaken (papier werk) geregeld hebben:

Vaarbewijs 2 + ICC

ICP

Verzekeringsbewijs dat je W.A. verzekerd bent.

Passagierslijst.

uitleg:

Vaarbewijs 2 is officieel noodzakelijk omdat je in “coastal waters” vaart. Er zijn enkele havenmeesters die hier niet moeilijk over doen, maar de onze in Starigrad Paklenica heeft me één jaar gematst, maar daarna moest ik wel Vaarbewijs2 gaan halen. Dit heb ik afgelopen winter dan ook maar gehaald.

ICC = International Certificate of Competence (Als je nu je vaarbewijs laat vernieuwen staat dit direct op de achterkant en hoef je het niet meer via de ANWB aan te vragen ik weet niet wat de doorlooptijd is)

ICP = Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen, dit is via ANWB aan te vragen (duurt momenteel 3 weken, ik heb de mijne eergisteren binnen gekregen) Je moet kunnen bewijzen dat de boot van jouw is, vaak is dit ook mogelijk met een aankoopbewijs. Ik heb gelezen dat je ook een aankoopbewijs met BTW bedrag aan de grens moet kunnen tonen als je Kroatie binnen rijd, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Het verzekeringsbewijs is nog twijfelachtig omdat Kroatie de limiet stelt op 15Kw Dit staat ongeveer gelijk aan 20PK. Ik heb mijn Zodiac met 20Pk toch al verzekerd en heb een groene kaart hiervoor aangevraagd bij mijn verzekeringsagent.

Passagierslijst kan ter plaatse geregeld worden, neem wel even de paspoorten van de mensen mee die het meeste aan boord zijn.

Op de volgende link zie je waar ik deze informatie vandaan heb: http://www.dubrovnik-guide.net/croatiaboating.htm

Op deze link http://www.navis-yacht-charter.com/marinas/charter/croatia vind je nog meer informatie, maar onderaan staan de havenkantoren van de verschillende departementen in Kroatie en hun kleinere havenmeesters, misschien dat je de plaats waar je de boot aan gaat melden er tussen vind, dan kan je deze even bellen om meer info op te vragen. Je kan natuurlijk de gok wagen, maar goed geïnformeerd op vakantie gaan is soms wel zo handig.

• Robert

Dit weekend is er weer flink gecontroleerd op papieren, snelheid etc. Ze orgeniseren hier deze zomer speciale “acties” voor.

Zorg dus dat je alle papieren bij de hebt!

• anouschka

Klopt Robert.

Kweetniet waar “hier” is.. maar wij zaten 3 weken bij Rovinj (en schoonouders bij Porec)en dr zijn er verscheidene die een boete kregen voor te hard varen in havengebied, te dicht langs de kustlijk hard varen, wake-boarden/waterskieen in de buurt van zwemgedeelte, en het niet hebben van de “sticker”

• harry

voor een bootje van max 2,50mtr, plus 4pk, willen ze je nog wel met rust laten………..maar dat is geen garantie

• Robert

Hier slaat op heel Kroatie….

• Jan Willem

Nou ehhh, dit is niet HELEMAAL waar.

Met vaarbewijs 1 mag je tot 1nm uit de kust, zeg maar 1,8Km.

Dit weet ik omdat ik net op de website van de “Ministry of the sea, Transport and Infrastucture” heb gekeken.

Ik wilde namelijk weten of vaarbewijs 2 al op de lijst met goedgekeurde certificaten stond.

En tot mijn grote verbazing stond vaarbewijs 1 er ook op…

Dit is de directe link naar de pdf, http://www.mmpi.hr/UserDocsImages/TABLICA%20ENGLISHMoU%20(2)%207_10.pdf

Als dat niet werkt ga naar; www.mmpi.hr , klik rechtsboven op Engels :-)

Dan via de linkerkant naar SEA en vervolgens NAUTICS

Klik op de PDF met de naam; “Recognized certificates for operating boats and yachts”

Dan ergens onderaan nummer 118 en 119 staan de Nederlandse certificaten.

Pfffff heel verhaal geworden, maar je zou ook gewoon vaarbewijs 2 kunnen halen, je word er niet dommer van en het geeft een stuk meer mogelijkheden!

Groeten jan Willem

• brigitte

Moet gewoon een vignet halen kan met vaarbewijs 2 en internationale verzekeringspapier.

Controleren doen ze wel ligt eraan waar je bent.

Ik ben in totaal 5 keer 1 maand in kroatie geweest met grootte speedboot 225 pk en nog nooit gecontroleerd.

• andre

Van de de hoofd havendienst Porec vernomen dat vanaf volgend jaar(2011) of het jaar daarop geen vaarbewijs 1 wordt geaccepteerd. Voor zee heb een vaarbewijs 2 nodig. Om dit te voorkomen kan je heel makkelijk een kroatisch vaarbewijs 2 halen. Dit is een mondelinge examen in duits of engels wat wordt afgenomen in het havenkantoor door de kapitein of door een van zijn mannen. Het examen boekje is te verkrijgen bij het havenkantoor voor 100 kuna. Een avondje even leren en je bent een vaarbewijs 2 rijker. Tevens vernomen dat als je in het bezit bent van een dergelijk document dat je dit volgend jaar of het jaar daarop het kan overzetten naar een internationaal vaarbewijs(info havenmeester/kapitein Porec). Hiervan krijg te thuis bericht om het dan om te zetten indien je in Porec bent.

Controlle wordt en niet gedaan mits je een ongeluk of incident veroorzaakt. Dan pas gaat men kijken of je alle papieren in orde hebt. Voorbeeld is dat er een alcohol promilage in het verkeer van 0,0% is. Er wordt niet gecontroleerd op alcohol dmv bijvoorbeeld een fuik. Maar als je betrokken bent bij een ongeluk wordt alles gechecked.

veel vaar plezier