ik was dit jaar voor de 29 st. keer op vakantie in kroatie en vaar ieder jaar met een boot met meer dan 3 meter lengte en meer dan 6 pk,
in 2004 heb ik een kroatisch vaarbewijs gehaald wat inhoud dat ik vrachtschepen en passagiers schepen mag varen, ik heb een boek gekocht (in de duitse taal) en een jaar gestudeerd, het jaar er op heb ik mij aangemeld voor het examen en moest op een vijdag morgen om 09.00 uur aanwezig zijn in porec (aan het eind van het marktplein boven het restaurant) alwaar ik tot 17.00 uur les heb gehad van het hoofd maritieme dienst, de volgende dag heb ik boven de maritieme dienst bij de haven examen gedaan en ben geslaagd en bezit nu een groot vaarbewijs voor kroatie.
ik lees dat er mensen zijn die voor 135 euro een certificaat halen bij de havenmeester en dan over vaarbewijs II beschikken, mijn vraag is derhalve of dit certificaat de zelfde competentie heeft als het kroatisch vaarbewijs en is over te zetten in een nederlands vaarbewijs gezien het schengen akkoord.
dit jaar is de verplichte passagierslijst komen te vervallen vanwege het schengen akkoord, je moet wel nog steeds je boot aanmelden bij de haven autoriteiten en krijg je een bewijs van aanmelden van je boot.
de waterpolitie was evenals vorig jaar weer druk bezig om vooral nederlanders en duitsers om de meest vreemde redenen een boete op te leggen, bijvoorbeeld: ik zit bij een bevriend echtpaar in de boot en we worden aangehouden, alles word gecontroleerd en de papierkraam en alle benodigheden aan boord zijn in orde en de politie kan niets vinden, !!!!!!we liggen stil tegen de politieboot!!!!!!! ik zie de ene met de andere agent wat tegen elkaar smoesen en wat gebeurt er, hij krijgt een bekeuring van 150 euro (zonder bon) omdat hij als skipper geen dodemanskabeltje om zijn pols had. de laatste week van mijn vakantie heb ik geen politie meer zien controleren want toen hadden de italianen vakantie en scheurden met hun boten en jetskis er vol op los en ook kort langs de kant en dicht langs de politieboot.
er liggen steeds meer boten aan de boei in de haven omdat het vakantieplezier door de gedragingen en optreden van de waterpolitie teniet word gedaan.