Weg naar kroatie, alternatief, taurntunnel

• mark

Hallo allemaal

Wij vetrekken met de camper op 5 augustus en willen dan overnachten in Oostenrijk en de volgende dag weer doorrijden.

Wie heeft goed advies, door de taurntunnel rijden of zijn er ook nog goede alternatieve routes..

Ik rijd liever iets om (niet te veel) dan dat ik met mijn kinderen in de file sta, en tunnels zijn we niet zo dol op.

Als het moet is het niet anders, maar als iemand een alternatief heeft, dan hoor ik het graag,

Alvast bedankt..

Ps. zijn ze aan de tunnels aan het werken…

Wij komen uit het zuiden van het land, dus we kunnen diverse routen nemen..

Groetjes Mark

• Robert

Donderdag is het meestal rustig in de tunnels en vrijdag zijn de eventuele files lang niet zo erg als op zaterdag. Ik denk niet dat er veel aan de hand zal zijn.

Ze zijn aan de Tauerntunnel aan het werken, maar daar merk je niets van, want het gaat om de tweede tunnelbuis. Die is overigens open vanaf volgend jaar. De Katschbergtunnel vlak daarna heeft sinds vorig jaar al twee buizen, dus daar kan je gewoon doorrijden.

Met de camper moet het wel lukken om de 99 te nemen als je toch de Tauerntunnel wilt ontwijken.

• Britt-Marie

Hoi Mark,

wij ontwijken al jaren de tauernautobahn, werkzamheden of niet. Hoe leuk is het nu om, na de

duitse autobahn, weer een autobahn moeten rijden? En dat in mooie Oostenrijk… Als je bij

dreieck Inntal richting Innsbruck rijd ipv richting Salzburg, doorrijd tot Kufstein zuid ( voor die

kleine stuk oostenrijkse autobahn hoef je ook geen vignet) de 173 oprijd. Dan Kitzbuhel,Mittersill

Lienz volg. Na Mittersill krijg je een tunnel, de Felbertauerntunnel (5,3 km). Bij Lienz kan je 2 kanten

op: of daar richting Villach de Tauernautobahn op of via een mooie bergpas, plockenpas, Italie in

rijden. De bergpas is met een kamper te berijden. En het is een ontzetten mooie route!! " binnen-

door" door Oostenrijk zie je veel meer dan als je over de autbahn rijd. Ook omdat jullie willen

overnachten in Oostenrijk. Wij zijn net een week terug uit Kroatie, hoop dat jullie het niet zo heet

krijgen als wat wij hadden…Goede reis en een fijne vakantie!

Britt

• roger

Hoi Britt,

Rijd deze weg wel een beetje door?,of duurt ie echt heel lang?.

Met de caravan en een sterke auto zal ie ook wel gaan denk ik ?

Gr roger

• JaPa :o)

Roger,

De route van Britt-Marie is inderdaad een mooie route, die hebben we regelmatig gereden richting Kroatië.

Vanaf Kufstein is hij ca. 207 km. lang tot aan Tolmezzo in Italië.

De reistijd zonder caravan en zonder files bedraagt ca. 3:20 uur, maar de Plockenpass (1362 m) is voor zover ik weet af te raden voor auto's met caravan, vouwwagen of aanhanger.

Dus ik weet niet of je het gokje moet wagen!

Je kunt natuurlijk bij Oberdrauburg (daar heb je ook een mooie camping) de 100/E66 nemen tot de aansluiting met de A10 (knooppunt Spittal-Milstatter See) en dan verder naar het zuiden richting Villach enz.

Een fijne vakantie toegewenst door:

JaPa.

• Britt-Marie

Volgens de ANWB-kaarten word het idd afgeraden om die weg met caravan etc te rijden

maar wij kwamen ze in honderden tegen toen wij terugreden. En wij vonden het niet eens

gek, met die filemeldingen om de radio over de Tauern-autobahn. Wij reden met een VW-

transporter, dus ook iets groter dan een gewone auto. Ik geloof wel dat ik die weg met een

caravan zou durven rijden, als ik tenminste gewend bent om met zo'n ding achter de auto

te rijden… Succes iedereen die a.s weekend de weg op gaat!!!

• anouschka

wij rijden niet meer via de tauern…

rijden nu via de A3 naar Graz- Maribor en dan richting Ljubljana. Veel rustiger en minder steil. tis een 100km om rijden, maar dat heb ik er voor over als je (zo goed als) file vrij kan rijden

• José Brok

Hallo

Wij gaan dit jaar voor het eerst naar Zadar in Kroatie . Kan iemand ons vertellen of je dan door betaalde tunnels heen kom , BV de taurentunnel , deze willen we eigenlijk vermijden.

wij overnachten in Graz oostenrijk , en hebben al via de anwb route planner gekeken maar komen er niet echt achter of er betaalde tunnels zijn .

Wij horen graag of er nog alternatieve zijn , de vingnets van Oostenrijk zijn al gekocht

alvast bedankt voor het meedenken

• lavanda

Hoi Jose,

Als je via Graz rijd, kom je in elk geval niet door de tunnels van de Tauern-autobaan……dat is een andere route.

• Jo

Ook op de snelweg naar Graz kom je een betalende tunnel tegen. En 'k weet niet of er een alternatief is op die route.

Vignetten op voorhand kopen doen wij niet meer. We hebben één keer vignetten gekocht via VAB en kwam duurder uit dan gewoon in het zuiden van Duitsland in eender welk benzinestation (op de snelweg toch) een vignet kopen. Was dit jaar € 7,60 als ik me goed herinner.