terugweg vol files

• ellen van kooij

Bah, op de terugweg hadden we file na file :X

Donderdag aan het eind van de ochtend vertrokken bij Vrsar en in 2 lange dagen naar huis gereden. Het duurde al 5 uur voordat we in Slovenie op de snelweg zaten. Vervolgens files nabij Bled en de Karawankentunnel. Veel te veel files in Oostenrijk.

Tussen Salzburg en Munchen op een camping overnacht. Vrijdag steeds weer files -pas na Koblenz werd het rustiger- en we kwamen na middernacht thuis.

Verder een lekkere vakantie gehad. Vooral veel geluierd in de schaduw. Beetje zwemmen, veel lezen, soms een spelletje doen.

De heenreis verliep voorspoedig: woensdag 21 juli vertrokken, de hele nacht doorgereden, via Frankfurt-Passau-Graz-Maribor naar camping Terme 3000 in Slovenie gegaan. Twee dagen met 30 graden in het zwembad gelegen. Daarna sloeg het weer om en zijn we maandag naar Kroatie gegaan.

Op camping Solaris (Sibenik) was het overvol en konden we met moeite nog een plekje vinden; ingeklemd tussen caravans. Maar we hadden geen zin om iets anders te zoeken. Achteraf hadden we dat wel moeten doen -of in elk geval na een paar dagen- want het werd steeds voller en drukker en luidruchtiger….

Voortaan gaan we dus niet meer naar zulke campings. We hebben op een paar kleine campings gekeken, die je niet in de gidsen kan vinden en die spreken ons toch meer aan. Maar inmiddels hadden de dochters (13, 11 en 9 jaar) vriendinnetjes dus dan blijf je toch maar.

Na 2 weken zijn we richting Istrie gegaan: camping Valkenela in Vrsar. Daar stond een vriendin van oudste dochter met haar ouders. Dochterlief is daar nu ook nog en komt vrijdag pas thuis. Wat ik al wist is weer bevestigd: Istrie is niks voor mij. Wel veel mooiere natuur dan het kale, dorre Dalmatie. Maar de mentaliteit vind ik niet fijn. De zogenaamde ‘kok’ die bij een restaurant buiten staat om jou naar binnen te lokken. Brrr…. daar moet ik niets van hebben !

Als iemand nog tips heeft voor een leuke, rustige camping hou ik me aanbevolen.

Dan maak ik voor volgend jaar wel mijn eigen mini-campinggids (tu)

• minites

Wij waren dit jaar (voor mn vriend voor ‘t eerst) in Split aangekomen en hadden via Adriagate een appartement gehuurd!! Wat een nachtmerrie, daar om drie uur ’s nachts aangekomen( dat wisten we vantevoren dus dat was niet erg) moesten tot 9 uur ‘s morgens wachten totdat het kantoortje openging natuurlijk wat niet erg was. Daar voor ’t kantoortje aangekomen zagen we een compleet uitgewoond kantoortje waarvan de jaloezieeen helemaal kapot waren, de naam adriagate nergens opstond en er oude computers buitenstonden, dus we dachten nou lekker we zijn dus opgelicht!!! We waren natuurlijk helemaal gebroken na een lange rit van1800km incl. perfecte tussenstop in hause Heimat!!! Gelukkig kwam er al snel een vriendelijke man binnen die we ons verhaal voorlegden waarop hij antwoordde dat hij wel vaker brieven van Adriagate hier binnenkreeg maar die ergens anderrs zat.

Hij ging voor ons m,eteen ff op z'n computertje tikken voor ‘t juiste adres en daar gingen we weer……en kwamen terecht bij een dierenzaak….waardoor ik van ellende gewoon moest huilen omdat ik helemaal niet meer wist trillend van de honger en vermoeidheid vroeg mn vriend het in een audiozaak naast de dierenwinkel en die zeiden dat het naast dedierenwinkel was. Gelukkig was dat ook zo en kregen we daar ons adres van ons huisje……uiteindelijk kwamen we in een soort onafgemaakte huizenwijk terecht( nog netjes geformuleerd) want de navigatie kon het adres niet vinden en stuurden ons een soort afgrond in!!! Hopeloos ( inmiddels was het dus al 11 uur ’s morgens en waren wij al 16 uur op) vroegen we met handgebaren aan een man en zoon naar ‘t adres in Sucurac en kregen eindelijk het juiste adres!! Aangekomen in ’t appartement was de eigenaar ons nog vergeten ook want hij was op z'n boot ( appartement Renato Miolin) maar goed verder werden we vriendelijk verder geholpen naar onze kamer en waren we erg blij hiermee!! Nooit meer Adriagate voor ons!!! Ik wil Kroatie hier helemaal niet naarbeneden halen want zelfs mn moeder komt er vandaan uit Split dus, maar ‘t is hier alleen maar nog meer achteruitgegaan. Wevonden die hele Kastela- omgeving incl. kust waardeloos, we waren daar zowat de enige toerist, wa niks te beleven, bijna geen restaurantjes, winkeltjes, geen vertier niks! Kroatie was vroeger een stuk levendiger, zelfs Trogir en Split hadden we na 1of 2 keer al gezien, echt jammer!! Voor mij natuurlijk en zeeer grote teleurstelling omdat mn moeder er vandaar komt!! Ze mogen een voorbeeld nemen van Turkije, daar is alles op ’t gebied van resorts, winkels, aquaparken veel mooier en beter geregeld, in Kroatie is dat echt erg saai!!! Ik neem 't commentaar wel voor lief, ben hier niks anders gewend!! Begrijp Norbert heeel goed trouwens, eerst wilde ik het niet geloven maar nu werl helaas!!!

M.v.g.

Samantha

• harry

ja tis net wat je zoekt…wij waren gelukkig op een goede app. gekomen, 6 jaar geleden bij toeval, met onze 2 grote honden, nema problema

gerund door 2 broers, (brsc, t.o. cress)

volgend jaar 1 week weer daar naar toe, zonder honden, en dan een oversteek naar cress, kijken wat daar is,

maar we houden ook van auto rijden, dus is er niks op de plaats bestemming,, kijken we in de omgeving.

je kan het slecht treffen met een reisbureau

en Norbert heeft al meerdere malen gezegd, dat de mentaliteit/humeur, kan dalen in het hoogseizoen

• wichard

Hallo Samantha

Wij gaan al 12 jaar op vakantie in kroatie. Wij hebben nog nooit via een reisburo geboekt, altijd rechtstreeks bij de eigenaar. We hebben al verschillende lokaties gehad en nog nooit is het tegen gevallen. En neem van mij maar aan dat je je eisen elk jaar opschroeft. Wat ik ook doe is via internet de omgeving checken. Zo had je te weten gekomen dat de de omgeving van Kastel Stari etc niet mooi is. Ook kun je vaak aankomen of vertrekken op dagfen buiten het weekend om. Wel zo fijn ivm files.

Groeten

• minites

Hallo,

We hadden het wel op internet gecheckt en gezien dat de omgeving van de Kastela's niet byzonder waren maar vonden helaas dus ook Trogir en Split niet super!!

Zoals ik al zei, we waren praktisch de enige toeristen ( in juli dus wel hoogseizoen) en was het dus gewoonweg erg uitgestorven en niet echt gezellig zoals ik in andere landen zoals bijv. Turkije gewend ben. Als mn vriend moet constateren dat er zelfs septic tanks worden geloosd in de zee bij de Kastela's is dat niet echt meer uitnodigend om er nog te zwemmen en er ook nog is honderden vissen doodlagen te gaan waarschijnlijk door die vieze tanks ofzo!! Het stond zelfs een 3tal weken geleden in de Slobodna Dalmacija te lezen over dat er allemaal kinderen die daar zwommen met hevige buikkrampen ter maken kregen door ‘t vieze water daar. Ik zeg nogmaals het is niet meer ’mt Kroatie/ Yugoslavija van vroeger meer dat heerlijk bruiste van de toeristen en gezelligheid. Echt jammer, hopelijk komt dAT OOIT NOG EENS TERUG EN DOEN ZE OOK NOG ALS ERG BELANGRIJK PUNT IETS VOOR VERTIER VOOR DE TOERISTEN.(sorry capslock)

• nammerlaan

Wij zijn op zondag 25 juli vertrokken naar Crni Lug (het huis van Lipik, fantastisch hoor!), om 09.00 uur, lekker door Duitsland getuft met 3 pubers op de achterbank, om ongeveer 6 uur gesopt in Irschenberg, heerlijk gegeten en geslapen en maandag de 26e zonder noemenswaardige problemen via de Taurnautobahn en Karawankentunnel Gorski Kotar binnengereden waar we eind van de middag aankwamen. Appeltje eitje….dus wij dachten na 1 week Risnjak en 2 weken Cres (Punta Kriza…ook al zo'n heerlijk adresje) zaterdag de 14e: we nemen dezelfde route. We waren nu natuurlijk al met al een uur of 4 onderweg voor we het eiland afwaren, over KRK en vervolgens rond Rijeka…beetje jammer, Karawankentunnel weer geen probleem, we zouden rond een uur of 4 bij de Katschberg arriveren…ging allemaal best lekker…uiteindelijk toch bijna 2 uur oponthoud gehad voor de tunnels. 12 uur onderweg geweest van Cres tot Irschenberg, een lange lange dag! Zondag de 15e pas rond half 10 vertrokken, maar dankzij het heerlijke weer onderweg (stortregen.hagel.bliksem) en de onvermijdelijke baustellen, toch weer 10 uur over 800 km. gedaan. (maar 1x gestopt om te tanken). We hadden het uiteindelijk slechter kunnen treffen wan er hebben natuurlijk veel langere files gestaan voor de Tauern. Gorski Kotar en NP Risnjak vond ik de moeite waard, heerlijk rustig, weinig toeristen, niet spectaculair overigens. Bron van de Kupa/Fuzine/Brod na Kupi…echt wel mooi qua natuur. En vriendelijke mensen overal. Op Cres waren we al eens geweest, men had ons gewaarschuwd dat het in augustus ONTZETTEND druk is met Italianen. Dat viel alles mee. Punta Kriza is een heel klein dorp, enige toeristische in de buurt is de camping baldarin, geen last van. Osor is ook in augustus gezellig en niet te druk (in vergelijing met Istrie dan he!), Mali Losinj vonden wij TE toeristich, Cres daarentegen heeft wel haar authenticiteit behouden, ook nu begin augustus vonden wij het erg gezellig en beslist niet zo druk als Mali Losinj. Lubenice…….ook gedaan, en gedacht aan het verhaal hier op het forum van achteruit terug als er een tegenligger zou komen. Viel alles mee! Op Mali Losinj is trouwens een lidl gekomen, met een pet flessen automaat: wat een vooruitgang; ze nemen alle flessen in! En je hoeft niet eens je aankoopbonnetjes te bewaren.:D Op de dag dat wij boodschappen deden deelden ze gratis ijsjes uit bij de kassa: nog nooit meegemaakt, de medewerkers moesten er volgens mij zelf ook om lachen, wat een service. Ik kom , met tussenpozen, al zo'n 30 jaar in Kroatie, en het is natuurlijk ook een beetje wat je verwacht en er zelf van maakt. Wat ons betreft: volgend jaar weer. Onze oudste is dan 16, dus misschien iets meer in de “beschaving” Ellen????? Jij tips??? Ik wilde dit jaar een paar dagen naar Menina (huurcaravan) maar daar kon ik niet meer terecht….is toch ook niet zo massaal? (Ja ik weet het, verkeerd forum……) Iemand al op Camping Stobrec/Split geweest?

• ellen van kooij

Camping Menina in Slovenie is zeker niet massaal.

Juist erg gemoedelijk en rustig.

Blijft voor mij nog steeds 1 van de betere campings :-)

Jammer dat het weer in Slovenie niet zo betrouwbaar is….

• lavanda

Weet je zeker dat je wel in Trogir en Split was??? Het was er nl. net zo druk als normaal….Alleen de boulevard in Trogir was anders, er lagen geen grote,luxe jachten zoals andere jaren. Hoogstwaarschijnlijk als gevolg van een nieuw beleid…..maar de terrassen waren gewoon vol hoor….

Maar als ik je verhalen van de afgelopen 2 vakanties zo lees kun je volgend jaar misschien beter naar een ander land gaan….

• Jo

Samantha, ik hoop in elk geval dat ze jouw ideeën niet volgen. Als je gaat voor veel volk en al wat daar bij hoort kan je beter inderdaad misschien naar Turkije gaan. Laat Kroatië z'n eigen identiteit maar bewaren. Voor ons hoeft het niet druk, daarom ook dat je er ons niet meer zal zien (hopelijk) in juli of augustus. Wij gaan wel in juni of september.

• Norbert HR

Troost je……………………..het weer is hier net zo slecht. Vandaag scheen de zon dan wel, maar om nu te zeggen dat het warm was……niet echt.

Momenteel is het buiten alweer 17 graden en ik zie de regenwolken alweer in de verte.