@ Marko,
Ik denk dat het voornamelijk voortkomt uit het feit dat een aantal negatieve berichten per definitie afdoen als ‘het is niet waar’ of ‘ik maak dat nooit mee’
Dan vraag ik me altijd af of wij dan moeten geloven dat de ervaringen van (inmiddels) velen dus niet waar zijn omdat 1 persoon dat niet heeft meegemaakt ?
Ook ik ken voorbeelden van zeer vriendelijke Kroaten, die zeer behulpzaam zijn en die altijd voor je klaar zullen staan.
Maar…………………ik ken ook meer dan genoeg voorbeelden van Kroaten die zonder probleem in de andere categorie kunnen worden geplaatst.
Waar het echter om gaat is dat toeristen, die de moeite nemen om vanuit vele landen in Europa, naar Kroatië komen niet zitten te wachten op een onvriendeljke behandeling. Zij vieren hun vakantie, zijn meestal in een opperbeste stemming en willen een plezierige tijd hebben.
Lee Iacocca (de man die Chrysler heeft gered in de jaren 80) maakte er ooit een mooie opmerking over (in Amerika): ‘Niemand verplicht je om te werken in de service verlenende sector, maar wanneer je besluit om daar te gaan werken dan doe je dat op een vriendelijke manier, want ik kom hier om een gezellige avond te hebben. Wanneer je dat niet kunt of wilt dan kun je maar beter ander werk gaan zoeken, want ik heb geen zin om jouw problemen aan te horen.’
En daar raakt hij natuurlijk wel de kern van het probleem. Het zal best dat Kroaten een reden hebben om geen goed humeur te hebben (dat heeft immers iedereen), maar wanneer je de hele zomer in een slecht humeur bent dan moet je wellicht tot de conclusie komen dat werken in het toerisme niet voor jou is.
Toerisme, horeca etc is niet een ondergeschoven kind. Het is een serieuze tak van werk, wat op een professionele manier moet worden aangepakt, er is geen ruimte voor geknoei of geknutsel.
Het komt mij dan ook voor dat Kroatië inmiddels een serieus probleem heeft, waar de overheid zich eens op zou moeten storten. Zoals hier eerder al eens is opgemerkt hadden de Antillen last van hetzelfde probleem. Daar is de afgelopen jaren een behoorlijke verandering in gekomen toen de horeca de handen ineen sloegen en een opleidings hotel openden in Punda.
Voordat werknemers nu in de grote hotels worden toegelaten moeten ze eerst een opleiding doorlopen in dit hotel, waardoor ze dus goed beslagen ten ijs komen.
De service in de hotels, restaurants etc is dan ook drastisch verbeterd, wat weer tot gevolg heeft dat steeds meer toeristen die kant uit gaan.
Het kan dus ook geen kwaad om van iedereen die in het toerisme wil werken (zelfs het verhuren van appartementen) te eisen dat ze een opleiding volgen. De economie van Kroatië kan het niet hebben dat een zeer belangrijk onderdeel wordt kapot gemaakt door onwelwillige werknemers.
Ik heb het al vaker gezegd en zeg het nog maar een keer: ‘het wordt tijd dat Kroatië toerisme serieus gaat nemen en dat ze beseffen dat de tijd van amateurisme tegen hoofdprijzen echt voorbij is.’
En wanneer zoveel toeristen (Nederlanders, Duitsers, Oostenrijkers, Italianen, Engelsen etc) allemaal dezelfde klachten hebben dan is er een dikke kans dat er iets structureel fout aan het gaan is.
Het probleem bagataliseren, door op te merken dat iemand wel vriendelijke Kroaten kent, heeft dan ook geen zin. 10 keer correct kan 1 keer fout niet corrigeren.
Het heeft dus ook geen zin om er hier een welles / nietes spelletje van te maken. Het probleem bestaat, dat weten we, nu is de vraag hoe Kroatië het aan gaat pakken en misschien is het wel eens een idee dat toeristen een online petitie gaan tekenen om dit probleem bij de overheid aan te kaarten.