Het word elk jaar erger !!??

  • Limbo:net terug uit Dubrovnik

    Mensen ieder z`n meug.

    Slovenie heerlijk en fris maar saai en volgens mij ook prijzig. Griekenland gastvrij maar dor en opdringerig te veel russen en lawaai pubers. De Nederlandse Antillen mooiste strand dat ik ooit gezien heb maar kut volk(kijk maar in nederland), levens gevaarlijk wel eens berooft ,nooit zulke luie bediening meegemaakt en dor en saai landschap, kleine rot eilandjes en peperduur.

    Kroatie mensen soms iets te kort af, iets te heet en ook niet echt goedkoop. Maar wel lekker vreten prachtigste zee die ik tot nu toe in europa gezien heb en nog nooit zoveel mooie elegante dames gezien………….

  • MariaR

    Hey Limbo, :)

    Die elegante dames zijn meestal Italiaanse toeristen

    Bij ons roepen de heren altijd dat de Kroatische dames een snor hebben (is een grapje he, voordat straks weer 't hele forum begint te steigeren)

  • limbo: net terug uit dubrovnik

    Ken best. Maar zag ze hiervoor nooit eerder in italie, daar vond ik ze ook vaak iets donkerder. Moet wel zeggen dat ik het toch bij hollandse hou, minder elegant maar makkelijker en gemak dient nu eenmaal de mens.

  • MarkoMarko

    Waarom worden degenen die, t.a.v. de bejegening door Kroaten, hun positieve ervaringen tegenover de negatieve perceptie van anderen stellen, weggezet als onbegrepen lieden die menen Kroaten door dik en dun te moeten verdedigen?

    Onlangs stoorde je je er nog aan dat mensen op dit forum negatieve ervaringen/meningen van anderen niet respecteerden. T.a.v. positieve ervaringen, hoe ongeloofwaardig je ze ook mag vinden, doe jij in feite hetzelfde.

    De Kroaten hoeven overigens door niemand verdedigd te worden. Dat doen ze zelf wel (of niet).

    Lomp en onvriendelijk gedrag valt sowieso niet recht te praten. Ook de door communisme geknechte medeburger en de arme sloeber, die geconfronteerd wordt met de rijkdom van anderen, dienen zich netjes te gedragen.

  • Norbert HR

    @ Marko,

    Ik denk dat het voornamelijk voortkomt uit het feit dat een aantal negatieve berichten per definitie afdoen als ‘het is niet waar’ of ‘ik maak dat nooit mee’

    Dan vraag ik me altijd af of wij dan moeten geloven dat de ervaringen van (inmiddels) velen dus niet waar zijn omdat 1 persoon dat niet heeft meegemaakt ?

    Ook ik ken voorbeelden van zeer vriendelijke Kroaten, die zeer behulpzaam zijn en die altijd voor je klaar zullen staan.

    Maar…………………ik ken ook meer dan genoeg voorbeelden van Kroaten die zonder probleem in de andere categorie kunnen worden geplaatst.

    Waar het echter om gaat is dat toeristen, die de moeite nemen om vanuit vele landen in Europa, naar Kroatië komen niet zitten te wachten op een onvriendeljke behandeling. Zij vieren hun vakantie, zijn meestal in een opperbeste stemming en willen een plezierige tijd hebben.

    Lee Iacocca (de man die Chrysler heeft gered in de jaren 80) maakte er ooit een mooie opmerking over (in Amerika): ‘Niemand verplicht je om te werken in de service verlenende sector, maar wanneer je besluit om daar te gaan werken dan doe je dat op een vriendelijke manier, want ik kom hier om een gezellige avond te hebben. Wanneer je dat niet kunt of wilt dan kun je maar beter ander werk gaan zoeken, want ik heb geen zin om jouw problemen aan te horen.’

    En daar raakt hij natuurlijk wel de kern van het probleem. Het zal best dat Kroaten een reden hebben om geen goed humeur te hebben (dat heeft immers iedereen), maar wanneer je de hele zomer in een slecht humeur bent dan moet je wellicht tot de conclusie komen dat werken in het toerisme niet voor jou is.

    Toerisme, horeca etc is niet een ondergeschoven kind. Het is een serieuze tak van werk, wat op een professionele manier moet worden aangepakt, er is geen ruimte voor geknoei of geknutsel.

    Het komt mij dan ook voor dat Kroatië inmiddels een serieus probleem heeft, waar de overheid zich eens op zou moeten storten. Zoals hier eerder al eens is opgemerkt hadden de Antillen last van hetzelfde probleem. Daar is de afgelopen jaren een behoorlijke verandering in gekomen toen de horeca de handen ineen sloegen en een opleidings hotel openden in Punda.

    Voordat werknemers nu in de grote hotels worden toegelaten moeten ze eerst een opleiding doorlopen in dit hotel, waardoor ze dus goed beslagen ten ijs komen.

    De service in de hotels, restaurants etc is dan ook drastisch verbeterd, wat weer tot gevolg heeft dat steeds meer toeristen die kant uit gaan.

    Het kan dus ook geen kwaad om van iedereen die in het toerisme wil werken (zelfs het verhuren van appartementen) te eisen dat ze een opleiding volgen. De economie van Kroatië kan het niet hebben dat een zeer belangrijk onderdeel wordt kapot gemaakt door onwelwillige werknemers.

    Ik heb het al vaker gezegd en zeg het nog maar een keer: ‘het wordt tijd dat Kroatië toerisme serieus gaat nemen en dat ze beseffen dat de tijd van amateurisme tegen hoofdprijzen echt voorbij is.’

    En wanneer zoveel toeristen (Nederlanders, Duitsers, Oostenrijkers, Italianen, Engelsen etc) allemaal dezelfde klachten hebben dan is er een dikke kans dat er iets structureel fout aan het gaan is.

    Het probleem bagataliseren, door op te merken dat iemand wel vriendelijke Kroaten kent, heeft dan ook geen zin. 10 keer correct kan 1 keer fout niet corrigeren.

    Het heeft dus ook geen zin om er hier een welles / nietes spelletje van te maken. Het probleem bestaat, dat weten we, nu is de vraag hoe Kroatië het aan gaat pakken en misschien is het wel eens een idee dat toeristen een online petitie gaan tekenen om dit probleem bij de overheid aan te kaarten.

  • Bojan

    Kroatische kunnen ook makkelijk zijn Limbo, alleen je moet weten hoe en waar, gewoon aanpappen met local people dan komt het wel goed. Ga eens anders naar Novalja, je zult je ogen niet geloven

  • Jo

    Hou je maar vast wat het gemiddeld inkomen betreft: ik denk niet dat ze aan de helft komen van wat wij Vlamingen of Nederlanders hebben. Feiten zijn nu eenmaal feiten.

  • Bojan

    Beste mensen ik denk dat de ervaringen van de meesten hier over het algemeen wel kloppen, het is maar net hoe je het treft en met wat voor verwachtingen je gaat. Hiernaast denk ik dat een hoop frustaties ook grotendeels voortkomen door de cultuurverschillen tussen de Westerlingen(met name Nederlanders) en de Kroaten. Bij Kroatië heeft men bepaalde associaties, die helaas vaak niet kloppen. Je ziet bijvoorbeeld dat dit minder speelt bij mensen uit Tsjechië, Polen, Russen of andere Oostbloklanden, die steeds vaker naar Kroatië komen, die maken zich minder druk om de mentaliteit van de Kroaten.

    Daarnaast is het zo dat zover ik weet de Duitsers en Italianen lang niet zo veel problemen ondervinden als de Nederlanders. Kroaten(met name jongeren) weten 9 van de 10 keer niets van Nederland af en helaas dus ook niets van hun cultuur, In landen als Italië en vooral (Zuid)Duitsland werken van oudsher een hoop Kroaten en zodoende voelt men elkaar beter aan.

    Toch vind ik dat je toeristen met respect moet behandelen alleen hoor ik helaas een hoop klachten over mensen in supermarkten en local people, die niet direct in de toeristische sector werken. Je kunt het ook zo bekijken als een Pool of een Duitser naar Zandvoort of Hoek van Holland komt dan zullen deze waarschijnlijk op dezelfde botte lompe Hollandse manier bij de bakker of de Lidel behandeld worden als de niet toeristen. Of gaan we dan met z`n alle ineens komedie spelen?

    Je gaat tenslotte toch ook voor het land zelf. 2 jaar geleden naar de Antillen en Venezuela geweest en moet zeggen dat ik de facilitaire voorzieningen en horeca 10 keer niets vond, een hoop armoede gezien en de mensen vaak als zeer agressief ervaren, maar daar tegenover een overweldigende natuur. Toch een keer gezien en meegemaakt, maar voor de mensen en hun cultuur zelf zal ik nimmer terugkeren.

    Als een land je niet aanspreekt dan moet je gewoon niet gaan of anders zeer zeker niet een tweede keer, veels te zonde van het geld!

  • MarkoMarko

    @Norbert

    Er wordt hier geen enkel negatief bericht afgedaan als “niet waar”. En als iemand hier stelt dat hij iets nooit heeft meemaakt dan impliceert dat niet per definitie dat hij mensen wil doen geloven dat andermans ervaringen dus niet kloppen. Het is ieders zijn ervaring. Geen verdediging. Geen welles/nietes spelletje. Simple as that.

    Voor wat betreft het verplicht stellen van een opleiding voor mensen die in het toerisme werken, dat is natuurlijk nooit verkeerd. Uit de verschillende reacties hier, en op grond van mijn eigen ervaringen, lijkt het met de houding jegens klanten binnen de toeristensector niet structureel fout te zitten. Blijkbaar wel in de “wereld er omheen”. Dus dát probleem zal toch anders moeten worden aangevlogen.

  • lipik

    Officieel gemiddeld loon (netto) ligt nu tussen de 650 en 700 euro per maand.