Kroatie in september

• Trudy_65

We zijn van plan volgend jaar september naar Kroatië te gaan. Aangezien we absoluut niks weten over Kroatië, willen we ons nu al een beetje gaan verdiepen. Wat is een mooie streek/plaats? Hoe is het weer in september? Waar moeten we op letten? Waar wij van houden, dagje strand afwisselen met wandelen, dorpen/steden bezichtigen, natuurparken.

Alle info is welkom

• lipik

September is zeker geen slechte keuze. Als je ook “natuur” wil en steden, dan kan dit misschien iets voor jullie zijn www.maroflin.com

Ik heb ook nog een heleboel info op “papier” je mag altijd eens mailen naar info@maroflin.com Ik stuur dan wat info op, zowel over Gorski Kotar als over Kroatie in 't algemeen.

Hans

• Norbert HR

Ik neem aan dat jullie ook wel een beetje mooi weer willen hebben en dat je de kans op mooi weer zo groot mogelijk wilt maken. In dat geval moet je gewoon concluderen dat je zover mogelijk naar het zuiden moet gaan. Uiteraard is dat geen garantie voor mooi weer, maar het zal er in ieder geval een stuk warmer zijn dan in het Noorden.

Om een idee te geven, 29 augustus hadden we in Pazin weer nachtvorst !!!!! Het zal in Porec dan rond de 10 graden zijn geweest, maar ik geloof niet dat dit temperaturen zijn waar vakantiegangers op zitten te wachten.

Deze week halen we in Istria overdag krap 20 graden, zeer veel regen, terwijl de temperaturen in het zuiden nog rond de 26 graden liggen (alhoewel het daar vandaag ook schijnt te regenen).

De afgelopen jaren ben ik in September naar het zuiden geweest en had iedere keer prachtig weer, weinig toeristen, overal lekker rustig, aangename prijzen, volop parkeerplek, zeer aangenaam toeven.

Het binnenland is voor de liefhebbers, maar hou wel rekening met temperaturen welke gemiddeld 10 - 15 graden lager liggen dan aan de kust.

• Carla

Split (Dalmatië) vandaag 26 graden, wel bewolkt, maar (nog) geen drup regen. 's Avonds wel een vestje bij de hand, omdat er later op de avond een frisse wind de kop op kan steken.

• Remi

Beste Trudy,

Ik kom regelmatig in Kroatie, woon er momenteel zelfs. ik heb wel een paar tips denk ik.

Het binnenland van Istrie. Met name de route rond dorpjes als Motovun, Grosjnan, Buje etc. Prachtig, a la Toscane maar dan nog puur en onbedorven. De kuststrook van Istrie kun je wat mij betreft skippen, dat is nogal toeristisch met resorts, campings en hotels. Vergelijkbaar met de costa brava in Spanje. Vooruit het stadje Rovinj misschien, te mooi en pittoresk om over te slaan. Nou goed, Vrsar ook dan.

De Adriatische zee mag je niet missen, schoner en helderder kan bijna niet. Eiland Cres (lubenice strand+wandeling vanaf dorpje!! google lubenice cres maar en je ziet wat ik bedoel..) is erg aan te raden. Makkelijk vanaf Rijeka te bereiken.

Deze zomer ben ik o.m. op/in Dugi Otok geweest, een eiland van de Zadar archipel. Overweldigende natuur, met de Kornati eilanden om de hoek (nationaal park). Rond Zadar liggen overigens paar knusse dorpjes, Nin bijvoorbeeld.

Dan de natuur van het Park Paclenica in het Velebit gebergte (vlakbij Zadar). Schitterende rotsformaties en uitzichten over de eilanden. Aankomende vrijdag ga ik daar naar toe :).

Wil je echt onbetreden paden verkennen, ga dan voor een wijnroute naar de streek Baranja in Slavonie met Osijek als uitvalsbasis. Mooi vlak landschap, wijds. Daarnaast heerlijk eten (kulen, vispaprika, sarma!), topwijnen van de lokale wijnboer en betaalbaarder kan bijna niet. En bezoek dan ook Vukovar, niet zozeer vanwege de oorlog (nu langzaam opkrabbelend) maar voor de belangstelling en het stimuleren van de lokale economie..

groet

• andre

Hallo Trudy, Iedereen verklaarde ons voor gek omdt we vorig jaar eind oktober begin november gingen omdat het dan niet al te best weer zou zijn. De hele week 25 graden gehad. We zaten in Primosten, tussen Sibenik en Split. Via happy home Villa Rino, Prachtig huisje, mooie omgeving. Bezoek ook KRKA eens, een natuurpark.

Goede reis verder….

• Joop

Hai Trudy,

Wij gaan al jaren in september naar Duce , vlakbij Omis. www.villa-anastazija.hr ( pansion-Anastazija ) direct aan het strand. restaurants op loop afstand over het strand tot aan Omis.

Heerlijk zandstrand, mooi weer ( kijk maar eens op weeronline ) en een goede uitvalbasis om naar alle mooie plekjes toe te gaan.

Krka - plitvice - Split - Sibenik - of met de boot naar de eilanden. lekker rustig en genoeg te doen.

Alvast veel plezier.