Beste Trudy,
Ik kom regelmatig in Kroatie, woon er momenteel zelfs. ik heb wel een paar tips denk ik.
Het binnenland van Istrie. Met name de route rond dorpjes als Motovun, Grosjnan, Buje etc. Prachtig, a la Toscane maar dan nog puur en onbedorven. De kuststrook van Istrie kun je wat mij betreft skippen, dat is nogal toeristisch met resorts, campings en hotels. Vergelijkbaar met de costa brava in Spanje. Vooruit het stadje Rovinj misschien, te mooi en pittoresk om over te slaan. Nou goed, Vrsar ook dan.
De Adriatische zee mag je niet missen, schoner en helderder kan bijna niet. Eiland Cres (lubenice strand+wandeling vanaf dorpje!! google lubenice cres maar en je ziet wat ik bedoel..) is erg aan te raden. Makkelijk vanaf Rijeka te bereiken.
Deze zomer ben ik o.m. op/in Dugi Otok geweest, een eiland van de Zadar archipel. Overweldigende natuur, met de Kornati eilanden om de hoek (nationaal park). Rond Zadar liggen overigens paar knusse dorpjes, Nin bijvoorbeeld.
Dan de natuur van het Park Paclenica in het Velebit gebergte (vlakbij Zadar). Schitterende rotsformaties en uitzichten over de eilanden. Aankomende vrijdag ga ik daar naar toe .
Wil je echt onbetreden paden verkennen, ga dan voor een wijnroute naar de streek Baranja in Slavonie met Osijek als uitvalsbasis. Mooi vlak landschap, wijds. Daarnaast heerlijk eten (kulen, vispaprika, sarma!), topwijnen van de lokale wijnboer en betaalbaarder kan bijna niet. En bezoek dan ook Vukovar, niet zozeer vanwege de oorlog (nu langzaam opkrabbelend) maar voor de belangstelling en het stimuleren van de lokale economie..
groet