van Fazana naar Plitvicemeren

• Frans

Hallo,

Aankomende zomervakantie gaan we voor het eerst naar Kroatië en wel naar Fazana Istrië.

Tijdens deze vakantie willen we ook graag naar de Plitvicemeren toe gezien alle positieve verhalen.

Ik heb via routenet gekeken hoe lang het rijden is met de auto en dat is best behoorlijk (zo`n 8 uur heen en terug)

Kan iemand mij vertellen of je vanuit de regio Istrië, eventueel Fazana, met de boot naar de Plitvicemeren kan ?

Zo ja ook eventueel hoe lang de bootreis duurt en wat de kosten zijn.

Hoop dat iemand een passend antwoord heeft voor ons.

Groeten Frans

• lipik

Voor alle duidelijkheid, de Plitvice Meren hebben geen waterverbinding met zee, laat staan een bevaarbare.

Je zou dus van in Fazana met de boot tot bv Senj moeten varen en daar de auto/bus nemen. Dat laatste stuk duurt ook al anderhalf uur. Met de boot van Fazana naar Senj (omvaren rond alle eilanden in de Kvarnerbaai) zal enkele uren duren en je zal een boot moeten huren want georganiseerde lijnen zijn er niet.

Dus : niet sneller, niet goedkoper, niet handiger. Neen dus. Gewoon de snelweg tot Karlovac en dan naar het zuiden op de nationale baan 1. Gewoon de wegwijzers volgen. Als het even kan vroeg genoeg vertrekken dat je er voor 10 uur bent (ja, da's vroeg opstaan). Dan ben je er voor de grote toeloop. Wandeling C is wat mij betreft de ideale wandeling.

Beter is nog om na je verblijf in Fazana eerst naar plitvice te rijden en daar nog één of 2 nachten te blijiven. Dan kan je alles rustig en relaxed doen. Dat kan natuurlijk ook voor je verblijf in Fazana.

Een din is zeker : het is de moeite waard. Zeker doen !

Hans

• JaPa :o)

En voor een prima overnachtingsadres bij de Plitvicemeren zou je eens op deze link http://www.plitvice.nl/online/Home.html kunnen kijken, en eventueel kunnen reserveren!

Een fijne vakantie toegewenst door:

JaPa.

• Esther&Jean

Wij hadden 2 jaar geleden ook een appartement in Fazana en zijn toen ook naar de Plitvice Meren geweest.

We hadden van tevoren een appartement geboekt (via internet) in de buurt van de Plitvice Meren,dit hadden we geboekt via : www.croatianrooms.com

Dit is ons zeer goed bevallen.

En het is zeer zeker de moeite waard om dit te doen.

• lavanda

Houd er wel rekening mee dat het weer in het binnenland vaak heel anders is als aan de kust. Voor ons heeft dat eens een vroegtijdig einde van de vakantie betekend,omdat het bij de Plitvice 10 graden was en pijpestelen regende….(terwijl het aan de kust een graad of 30 was)

• Gerrit Peels

http://www.weeronline.nl/Europa/Kroatie/Plitvicka-jezera/4157044

kijk hier voor het aktuele weer

• ellen van kooij

Niet doen.

Ik bedoel: niet halverwege de vakantie een dagtrip naar Plitvice maken.

Want je zit urenlang in de auto (4 uur enkele reis haal je misschien niet eens!).

Maar wel naar Plitvice gaan!

Plan het aan begin of eind van de vakantie, zodat je op je gemak door het NP kan wandelen.

Ga ook eens van de uitgestippelde route af; daar is het veel rustiger en (nog) mooier.