ID-kaart

• Frans

Hallo,

Wie kan me ervaringen vertellen als je met een ID-kaart ipv paspoort van Slovenië naar Kroatië reist ?

Er is me door een medewerker van Vacansoleil afgeraden om dit met een ID-kaart te doen namelijk.

Het wordt wel geaccepteerd in Kroatië, maar in Slovenië aan de grens schijnt men moeilijk te doen, klopt dit ?

groeten Frans

• rita

Voor Belgen is een IK voldoende, een reispas is niet nodig.

we hebben nog nooit problemen gehad, informeer anders even bij de Sloveense Ambassade.

• lipik

Ik ga er niet meer over beginnen ;-)

maar bedoel je dat de Slovenen daarover raar doen ? of de kroaten aan de Kroatisch-Sloveense grens ?

Hans

• lavanda

Dit jaar zijn we met id-kaart naar slovenie,kroatie, bosnie en montenegro geweest. Ook kleine grensovergangen tussen bosnie en montenegro…en nergens problemen!! Dus gewoon doen hoor!!

• JaPa :o)

Frans,

Bij Vacansoleil weten ze er echt niets van, maar met een ID-kaart kan je gewoon via Slovenië naar Kroatië!

JaPa.

• ellen van kooij

Zelfs een kennis van me die op een gemeentehuis aan de balie werkt, raadde me af om een ID-kaart te kopen. Zucht! Zelfs daar weten ze het dus niet :-(

Mijn dochter is vorige maand gewoon met ID-kaart naar Kroatie geweest en dat gaf geen enkel probleem.

Ellen,

Laat haar dan dit maar lezen:

REIZEN NAAR KROATIË DOOR NEDERLANDSE STAATSBURGERS MET EEN IDENTITEITSKAART

Nederlandse staatsburgers kunnen zowel met een geldig paspoort als met een geldige identiteitskaart naar Kroatië reizen. Dit geldt echter alleen voor die Nederlandse staatsburgers, die in het bezit zijn van een identiteitskaart waarop staat aangegeven dat de nationaliteit van de betreffende persoon de Nederlandse is. Deze personen hebben het recht om 90 dagen in Kroatië als toerist te verblijven. In alle andere gevallen dienen zij in het bezit te zijn van een overeenstemmende vergunning of visum.

Indien u voor verblijf in Kroatië in het bezit dient te zijn van een visum dan kunt u deze aanvragen bij de Ambassade of het Consulaat van de Republiek Kroatië, corresponderend met uw vaste woon-en verblijfplaats. De adressen van Kroatische ambassades en consulaten worden vermeld op de web-site http://www.mvp.hr

(15. 3. 2005)

http://nl.mfa.hr/?mh=88&mv=801&id=316

JaPa.

• ellen van kooij

Ik heb haar toen inderdaad meteen een paar sites gemaild waarop ze dat kon lezen.

Maar het zou officieel ‘beleid’ zijn dat ze het moeten afraden…

Ellen,

Het is ook logisch dat het officieel ‘beleid’ is als je ziet wat het verschil in prijs is!

Voor een paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) gelden maximumtarieven.

Gemeenten mogen ook minder vragen.

De maximale kosten per 1 januari 2010 zijn voor een Nederlandse ID-kaart 42,85 euro en voor een Nederlands paspoort 50,90 euro.

Deze bedragen gelden alleen voor aanvraag bij een Nederlandse gemeente.

JaPa.

• ellen van kooij

In mijn geval was het verschil nog véél groter. Want dochter is 13 jaar, dus voor de ID kaart heb ik maar € 8,50 betaald!