Dalmatie

• Joop

Voor die mensen die weer eens wat anders willen dan Istrie, ga eens kijken in Duce, nabij Omis.

Een prachtig zandstrand met voldoende bomen voor de nodige schaduw. zeer kindvriendelijk en een zee waar het gelijdelijk aan steeds dieper wordt.

Er is hier voor ieder wat te doen, Omis voor lekker winkelen en eten, Cetina voor een boottocht of Raften, op het strand lekker zwemmen of Parasailen e.d.

Vanuit hier kan je overal naar toe, met de auto of bus welke voor de deur stopt.

Wij komen hier nu 10 jaar en meestal 2 x per jaar, de mensen zijn altijd weer even gastvriendelijk.

Ga eens kijken op alle mooie eilanden, welke goed te bereiken zijn vanuit Split.

Dit jaar naar Vis en Bisevo geweest, ook dit is weer echt een aanrader, verder natuurlijk naar Brac, gezellig in alle kleinere dorpjes wezen wandelen en een hapje eten.

Even een opsomming wat vanuit hier goed te bereiken is : Dubrovnik-Sibenik-Imotski-Makarska-Split-Sinj-Primosten-Mostar-Plitvice-Krka-Brac-Hvar-Vis-Solta.

Volgend jaar zeker weer.

• mjmhermans

Hallo Joop.

Ik las dat jij naar het eiland Vis bent geweest, dit eiland staat al enige jaren op ons verlanglijstje. Heb jij misschien een tip betreffende een goed overnachtingsadres?

Het liefst een vrijstaand huis of een rustig gelegen apartement.

Alvast bedankt.

• Tom

Helemaal mee eens! Makarska riviera en Omis riviera is een prachtig gebied. Vooral Brela en omgeving is erg mooi, niet te toeristisch, prachtige stranden en vanalles te doen. Vlakbij Brela ligt een klein plaatsje genaamd Pisak, dit is echt een aanrader voor wie van rust en natuur houdt. Je bent vandaaruit ook binnen 20 min. in Omis waar je kunt gaan raften of kunt de bergen in in Biokovo NP.

• joop

Een goed overnachtingsadres zou ik niet weten.

Wij zijn hier geweest in Sept. en dan zijn er genoeg apartementen te verkrijgen, gewoon even rustig om je heen kijken of even naar de diverse info balies gaan .

Zowel het Stadje Vis als Komiza zijn beide zeer klein, ik weet niet of ik hier mijn hele vakantie zou willen zijn.

Voor een dagje rond kijken en een duik in 1 van de baaien is het zeker de moeite waard.

er is een goede bus verbinding tussen deze 2 plaatsjes en in de haven zijn genoeg bootjes die je ergens heen willen brengen.

Let op : als je een bootje wilt huren moet je meestal wel het Tel. Nr. bellen wat er op staat. of op de boot of op een bord langs de haven.

Als je naar Bisevo wilt probeer dit dan van te voren te bespreken. dit scheelt je veel tijd.

Gr.

• Norbert HR

Ondanks alle positieve berichten toch even een waarschuwing………………..

Het stuk Split - Omis kan best leuk zijn, maar je kunt beter eind Juli en begin Augustus vermijden, het is dan op straat werkelijk een complete chaos, met zeer lange files………….iedere dag.

Tenzij je het leuk vindt om langs de A-2 of A-10 te kamperen of te gaan zitten kan ik deze streek in die periode niet echt aanbevelen. Het komt dan regelmatig voor dat je enige uren doet over een stukje van nog geen 20 km. Moet je maar zin in hebben, ik zou het niet zo geslaagd vinden.

Wanneer je, zoals Joop, in September komt is het een geheel ander verhaal en kun je er goed zitten.

• JaPa :o)

Norbert,

Hoe moet het straks met de deskundige informatie vanuit Kroatië e.o. als jij daar bent vertrokken en op het warme eiland curacau woont?

Met vriendelijke groet:

JaPa.

• joop

Hai Norbert,

Het stuk van Split naar Omis en dan met name het laatste stuk, kan inderdaad in Juli en Aug. zeer druk zijn.

Maar dan heb je het wel over de kustweg, als je vanuit Split achterlangs rijdt kom je weer uit in Omis.

Dan ga je bij het Beeld van Sv. Ante links naar boven en wijst de rest eigenlijk van zelf.

Hier kan je goed doorrijden en zie je gelijk hoe mooi de bergen en een stukje achterland kan zijn.

Vervolgens zak je bij Omis weer naar beneden en sluit je vooraan aan in de file, net voor de brug in Omis.

Dit is zeer goed te doen en aangezien de snelweg tot Markaska klaar is, is het er al wat rustiger dan in het verleden.

Gr.

• Norbert HR

Klopt, ken die weg en is prima te doen wanneer je niet rondom Omis moet zijn. Wanneer je echter gewoon Omis - Split wilt doen dan gebruik je de kustweg (is iets van 25 km) en dan sta je vast.

Een aantal jaren geleden heb ik bij kennissen een week vlakbij Omis gebivakkeerd, was April en dus rustig. Was een pracht plek, weg oversteken en je stond op het strand. De hond vond het fantastisch en heeft zich er kostelijk vermaakt………….zelfs met de Bura.

Ben echter ook nog een keer in Augustus naar Omis geweest, bij het hoofdkantoor van Studenac (naast de camping) en toen was het een compleet gekkenhuis. Heet, een enorme herrie van auto's, vrachtwagens, stank, smog, ronduit afgrijselijk en een stukje van 200 meter rijden kostte gewoon een uur, dus daarna maar de auto ergens neergegooid en de rest gaan lopen, het sloeg helemaal nergens meer op.

Dan mogen de appartementen langs het water wel aardig zijn, maar ook bij het huis van die kennissen stond het gewoon muurvast, niet ideaal dus.

Echter………….zodra je Omis voorbij bent wordt het meteen een stuk rustiger en daar zijn leuke dorpjes te vinden.

• Norbert HR

Dan zul je van mij wat minder up to date informatie krijgen over Kroatië (lol) !

Maar ik zal Kroatië altijd blijven volgen. Doe ik met alle landen waar ik heb gewoond, dus ben nog niet weg.

Misschien ga ik Curacao wat meer promoten !!!

• Carla

Norbert, iemand die hier bekend is en in het hoogseizoen Split-Omiš wil rijden zal geen gebruik van de Magistrale (kustweg) maken, maar kiezen voor de route Žrnovnica (net even voorbij Stobreč linksafslaan), Srinjine, Tugare, Zakučac, Omiš. Je vermijdt dan de file tussen Duce en Omiš en bovendien is het een mooie route. Bezitters van caravans zou ik deze route echter niet direct aanraden, omdat de weg niet al te breed en plaatselijk nogal bochtig is.

Persoonlijk zou ik, net zo min als jij, in het hoogseizoen in Omiš willen verblijven, daar de omstandigheden daar daadwerkelijk zo zijn als jij beschrijft. Voor iemand die echter, in het hoogseizoen, een eindbestemming ten zuiden van Omiš heeft kan de bovenstaande route uitkomst bieden.

Tevens is het een optie om de Dalmatina (A1) te blijven volgen tot Šestanovac en vervolgens via Zadvarje en Gornja Brela naar de kust te rijden.