Kroatisch leren in België

• Britt

Hoi

Ik ben al enige tijd opzoek naar een cursus Kroatisch in de buurt van Antwerpen ( België).

Moest iemand mij verder kunnen helpen, zou dit geweldig zijn!

Vriendelijke groeten

Britt

• kelly claes

laat het me weten als je ieman vindt! Heb ook wel interesse!

• lipik

Hier op 't forum waarschijnlijk wel genoeg geïnteresseerden. Ik ook dus.

Hans

• renen

Hallo, hallo eerst even in Nederland ja(:P)

Raar dat er niet gereageerd wordt, zowel in Nederland als in Belgie. Hoe kan dat nou? Volgens mij is er wel een handeltje in te beginnen(:D

Groeten,

Renny

• JaPa :o)

Renen,

Dat komt denk ik omdat de Kroatische taal ontzettend moeilijk is om te leren. Men begint er enthousiast aan maar ontdekt al snel dat het toch niet zo makkelijk is.

Ik heb al eerder op dit forum gevraagd of de mensen die begonnen zijn aan een cursus Kroatisch deze ook hebben afgemaakt, maar daar heeft niemand een duidelijk antwoord op gegeven, en dat is wel vreemd! Dus een handeltje beginnen lijkt mij danook te mislukken. Maar vaak genoeg naar Kroatië op vakantie gaan is ook een goede les om de taal enigzins te leren!

Met vriendelijke groet:

JaPa.

http://www.eilandkrkkroatie.nl

• Kelly Claes

mja weet je, men vader heeft ooit zo in Antwerpen met een aantal prive les gevolgd en hij heeft er wel iets van opgestoken. Wanneer men met een select groepje zoiets kan doen,met dezelfde interesse kan het wel leuk worden. Perfect de taal leren is onmogelijk,maar een goede basis leren moet mogelijk zijn! Eventueel kan hier zlfs de cursus van NHA voor gebruikt worden.

• renen

Wij volgden in 2008 een cursus via de open universiteit, maar die stopte na 10 lessen en werdt niet vervolgt (gebrek aan belangstelling).

We hebben de boeken nog wel, maar vinden het gewoon prettig om elke week een aantal uren les te volgen. Dat geeft ook een stok achter de deur om de lessen te leren thuis.

Van de NHA cursus heb ik niet veel goeds gehoord.

Groeten,

Renny

• Gerda_

@ Japa ….. ik kan je zeggen dat ik al 12 jaar in Kroatie op vakantie ga en 2 jaar geleden ineens de cursus van de NHA zag en dacht ….. en nu ga ik beginnen om de taal te leren .

Ik hoor je haast denken ….. en wat je dacht gebeurde ook ik heb voor die cursus beginners en gevorderden vreselijk veel geld uitgegeven …. alleen de eerste lessen heb ik geopend en ik begon heel entoesiast maar nu ligt die hele dure cursus zelfs nog geseald voor het grootste gedeelte ……. tis gewoon een verdomd moeilijke taal :( voor mij was het probleem de gramatica !

• Joop

Wij komen er nu zo`n 12jaar en de manier om te beginnen met taal te leren leek inderdaad heel moeilijk.

Wat wij doen is, veel naar de muziek luisteren ( staat het hele jaar aan, zelfs in de auto ) die je goed vindt, vervolgens de tekst uitprinten en gaan vertalen.

op deze manier leer je heel veel woorden en begin je vanzelf ook de zinnen te begrijpen.

Het vertalen is niet zo moeilijk, een simpel goed woordenboek is voldoende. Dan heb je alleen het probleem met de vervoegingen.

Natuurlijk kan je dan ook de tekst vertaald naar het Engels uitprinten zodat je jezelf kan controleren.

En een goede simpele Basis curses is die van Mediterra uit Rotterdam. Als je deze erbij heb kom je echt een heel eind.

Wij zijn nu net weer terug van een weekend Dalmatie ( leuk dialect ) en met onze gastvrouw en gastheer vooral veel in hun taal gesproken.

Ze leggen het je echt wel goed uit, als hun merken dat je het echt probeerd, maar dat vindt ik dat ze dat overal doen in Kroatie.

Iedereen veel succes.

• JaPa :o)

Gerda,

Zo gaat het denk ik met de meesten die aan een cursus Kroatisch beginnen!

Ik ben daar jaaaren geleden ook eens mee begonnen, en ben toen na 3-4 maanden gestopt omdat ik het gevoel had dat ik deze taal nooit onder de knie zou krijgen.

Dat wil niet zeggen dat ik in de loop van de jaren tijdens mijn “vele” vakanties niets van deze taal heb geleerd.

De huis-tuin-en keuken woorden heb ik wel onder de knie, maar gesprekken doe ik veelal in het Duits, of worden tijdens een gesprek door mijn vriendin Zora (snel) vertaald.

Ik heb me tot nu toe nog goed kunnen redden met mijn woordenschat in het prachtige Kroatië.

Vaak kijk ik in dit http://www.natalihr.nl/woordenboek/Nj_hr.html woordenboek als ik iets wil weten.

Met vriendelijke groet:

JaPa.