Appartement eiland Hvar iemand een leuk idee

• niels79

Hallo allemaal,

Wie weet een leuk appartement op het eiland Hvar??

groetjes niels

• Carla

Jammer dat je er niet meteen bij vermeldt wat je wensen zijn. Gaat je voorkeur uit naar een bepaalde plaats op Hvar? Wil je vanuit je tijdelijke verblijfplaats de rest van het eiland verkennen? Zo ja, dan zou ik bijv. Sućuraj schrappen, omdat je, om 't eiland te verkennen, vanuit deze plaats iedere keer gebruik moet maken van een weg waar je niet echt vrolijk van wordt. Ook Zavala, Ivan Dolac en Sveta Nedjelja zou je dan kunnen schrappen, omdat je daar geïsoleerd zit. Om van en naar deze plaatsjes te geraken moet je namelijk gebruik maken van een nauw, laag tunneltje waar de meeste toeristen nogal panisch van worden. Een andere toegangsweg is er niet :D

Dan houd je bijv. over: het drukkere en duurdere Hvar stad, Vrboska, Jelsa en Stari Grad. Mijn, persoonlijke, voorkeur gaat uit naar Jelsa. Behalve dat het een mooi plaatsje is kun je vanuit Jelsa goed het hele eiland verkennen en tevens kun je hiervandaan bijv., voor een paar Kuna, met een taxibootje naar Bol (eiland Brač).

Ik weet niet hoe bekend je bent op Hvar, maar om je een indruk te geven zal ik hier wat links plaatsen. De eerste is een link van de ‘VVV’ in Jelsa en dan volgen er een paar links met appartementen, zodat je je alvast uit kunt leven. De laatste link biedt tevens een overzicht van appartementen in de overige plaatsen op Hvar. Succes!

http://tzjelsa.hr/en/jelsa/

http://smoki.hr/branka/eng.html

http://www.apartmani-hrvatska.com/osobnaen.asp?BR=3646&ObjektID=3025

http://www.hvarinfo.com/jelsa/jelsa-apartments.htm

• niels31

hoi Carla,

wij zijn best wel kroatie gangers we hebben redelijk veel gezien van noord naar zuid en willen

nu eens via drvnik (als ik het goed schrijf) naar Hvar wij willen wel veel van het eiland zien en hoeven niet in de super drukte te zitten!

Hvar stad hoeft niet direct! weet je een leuke plaats dan?? vlakbij zee??

We gaan zo even de websites kijken die je hebt egstuurd.

groetjes kim en niels

• Carla

Als jullie vanuit Drvenik, i.p.v. Split, overvaren naar Hvar komen jullie in Sućuraj terecht 8-) Om van Sućuraj naar elders te geraken op ‘t eiland Hvar zullen je dan gebruik moeten maken van de ’gatenweg'. Zorg er dus voor dat je goed wakker bent en bij daglicht rijdt! Vooralsnog ga ik er niet vanuit dat ze die weg voor 't volgend seizoen oplappen.

Voor welke verblijfplaats je uiteindelijk kiest, Jelsa, Vrboska, Stari Grad of Milna, is verder een kwestie van persoonlijke smaak. Ga eens naar ‘Google afbeeldingen’ en tik één voor één deze plaatsnamen in, dan krijg je wel een goed beeld en kom je er wel uit. Let op, belangrijk, sommige van de genoemde plaatsnamen komen meerdere keren voor in Kroatië. Vermeld dus tijdens 't zoeken voor de volledigheid achter de gewenste plaatsnaam altijd ‘Hvar’!!!

Tip: Zoals bekend is Hvar stad flink aan de prijs. Wanneer jullie (een) uitstapje(s) maken naar Hvar stad (zeker de moeite waard!) kun je uitstekend en betaalbaar eten bij Gostionica ‘Junior’ ( http://www.hvar.hr/junior/ ). Je vindt het op een hoek in het eerste straatje direct achter de boulevard (het straatje loopt evenwijdig aan de boulevard). Succes en veel plezier bij jullie speurtocht! Mochten er nog vragen zijn, hoor ik 't wel.

Groetjes!

• Norbert HR

Laat ik dan maar de knuppel in het hoenderhok gooien……………vergeet Hvar gewoon helemaal !

Hvar stad is niet een klein beetje ‘over the top’, het is een soort ‘Gooische vrouwen’ oftewel zo snel mogelijk overslaan. Een bezoek is zelfs al teveel, gewoon flink gas geven………………tenzij je meedoet aan de hype en ‘gezien wilt worden’.

Stari Grad is aardig, maar om nu te zeggen dat je zoiets niet ergens anders tegen kunt komen………………er zijn er duizend in een dozijn.

Jelsa is inderdaad de leukste stad / dorp, maar daar ligt ook meteen het probleem………er zijn meerderen die dat door hebben.

De weg over het eiland is een hele leuke, vooral wanneer je iemand in de auto hebt met hoogtevrees ! >:D<

Wil je Hvar zien dan zou ik een gezellig rondje rijden over het eiland (kun je op 1 dag doen) en daarna zou ik de boot naar Drvenik terug nemen. Daar zou ik dan een nachtje blijven (kan ik iedereen aanraden, want doordat alle toeristen direct doorrijden is Drvenik een aardige plek om te overnachten, lekker op het strand te eten (zijn een paar restaurants letterlijk op het strand) en het is er niet duur.

Vervolgens zou ik de dag erna de veerpont in de ochtend nemen (zo rond half 8, maar wel je auto vast de avond ervoor als eerste in de rij zetten) en dan 's nachts de batterijen van de camera goed opladen.

's Ochtends neem de dan de veerpont naar Korcula stad en de tocht tussen Peljesac en Korcula door is iets wat je niet snel ergens anders zult tegenkomen………adembenemend mooi.

En zodra je eenmaal bij Korcula stad aankomt begrijp je meteen waarom ik hierboven schreef…………..vergeet Hvar !

• Carla

Hahahaaaa, die Norbert, je ‘knuppeltje’ is inmiddels enigszins (ver)((be)jaard! Er ligt tegenwoordig een schitterende, geasfalteerde weg van Jelsa naar Hvar stad. De >:D< weg waar jij op doelt, via Selca en Brusje, hoef je dus helemaal niet meer te gebruiken! Je had ze beter, zoals ik, kunnen waarschuwen voor de weg (een traject van 15 km lang!) van Sućuraj naar Jelsa. In de volksmond wordt deze weg de ‘cesta strava i sramota’ genoemd. Oftewel, de ‘weg van ontzetting (verschrikking) en schande’. Het ligt wel in de bedoeling om deze weg op te knappen… maar wanneer dit gaat gebeuren?

Nu we het toch over wegen hebben… kom vooral niet in de verleiding de makadamweg tussen Sveti Nedjelja (of zoals ze op Hvar zeggen: Sveti Nedija) en Hvar stad op te rijden. Je zult dit dan zo'n 7 km vol moeten houden! De makadamweg is nauwelijks één auto breed en je zult nergens gelegenheid hebben te keren. Deze makadamweg is, in eerste instantie, bedoeld om eventuele branden tegen te houden. Zelf heb ik ‘m twee maanden geleden wel gereden (helaas moeten rijden) ::o, omdat gebruikmaken van ’t levensgevaarlijke tunneltje (bij Pitva) naar Zavala, Ivan Dolac en Sveti Nedjelja voor motoren verboden is.Volgend jaar gaat men beginnen deze makadamweg te asfalteren en dan wordt het een mooie verbindingsweg tussen Stari Grad en Hvar stad.

Verder… Kim en Niels hebben, zoals ze zelf zeggen, van noord naar zuid al redelijk veel gezien van Kroatië. Dus Drvenik en Korcula kennen ze mogelijk al. Er is niets mis mee om ‘t eiland Hvar eens te verkennen en lang niet iedereen komt naar Hvar stad ’om gezien te worden'. Al geef ik persoonlijk de voorkeur aan 't knusse Jelsa, er valt in Hvar stad genoeg te zien en fotograferen. Er zijn genoeg afbeeldingen van Hvar stad op Internet te vinden en Kim en Niels zullen dus heel goed in staat zijn om zelf te beoordelen of een bezoek aan dit stadje wel of niet de moeite waard is. Eind augustus was het overigens helemaal niet druk… niet in Jelsa noch in Hvar stad ;)

Jouw opmerking “maar wel je auto vast de avond ervoor als eerste in de rij zetten” doet me denken aan een nieuwe, ongewenste trend, die je tegenwoordig in Kroatië waarneemt. Met name Tsjechen, Slowaken en Slovenen hebben de gewoonte ontwikkeld om ‘s avonds al hun badhanddoek (liefst strandlaken) op het strand uit te spreiden, die daar dan vervolgens de hele volgende dag blijft liggen, terwijl ze zich alleen ’s ochtends en in de namiddag even vertonen om te zwemmen. E.e.a. tot enorme irritatie :X van o.a. de plaatselijke bevolking. Dit fenomeen heb ikzelf waargenomen in Zavala op Hvar en aan de Makarska Rivièra klaagt men hier steen en been over. Er zijn inmiddels al heel wat artikelen in de media aan gewijd en de nodige ‘oplossingen’ om dit verschijnsel te bestrijden worden, in diverse vormen, heel creatief aangedragen :D

• JaPa :o)

Carla,

Is het dit tunneltje?

http://www.youtube.com/watch?v=uZzTkNMX464&feature=related

JaPa.

• Carla

Niels en Kim, voor de volledigheid wil ik nog wel even vermelden dat de weg van Sućuraj naar Jelsa niet ‘slechts’ 15 km lang is! Het hele traject bedraagt zo'n 49 km. De weg is smal en zit vol, behalve met gaten, onoverzichtelijke, scherpe bochten. Het beroerdste stuk (zo'n 15 km) van deze weg ligt tussen Poljica en Jelsa. Tevens is het traject tussen Sućuraj en Jerkovići erg bochtig. Mochten jullie dus naar Hvar gaan… overweeg dan de ferry van Split naar Stari Grad i.p.v. Drvenik naar Sućuraj te pakken.

• Carla

Ja, JaPa, dat is ‘m! De tunnel is 1.4 km lang, 2.3 m breed en 2.4 m hoog. Geloof me, als je erdoor rijdt komt er, voor je gevoel, nooit een eind aan 8-). Je zou zeggen dat wanneer er auto’s doorheen kunnen, dit voor motoren ook mogelijk moet zijn. Is ‘t ook wel… ware het niet dat dit té gevaarlijk is, omdat er voertuigen rondrijden die olie verliezen. Hierdoor zijn al heel wat motoren onderuit gegaan in deze tunnel. Met alle gevolgen vandien… vandaar dat ’t nu niet meer toegestaan is.

• Marcel

Onze auto is 2.40 meter hoog maar er staan meerdere borden die allemaal andere hoogten aangeven.

Was wel even zweten.

Maar aan de andere kant zagen we wel een groepje dolfijnen zwemmen.