Appartement eiland Hvar iemand een leuk idee

• Norbert HR

Carla,

Die nieuwe weg van Stari Grad naar Hvar, compleet met de nieuwe tunnel heb ik destijds nog aangelegd zien worden, is inderdaad veel beter dan de oude weg.

Maar ook vlakbij Jelsa zitten stukken waar mensen met hoogtevrees behoorlijk angst kunnen hebben, het gaat af en toe recht naar beneden vlak naast de weg.

Het vast in de rij zetten van je auto voor de veerpont naar Korcula stad is nodig omdat er maar 2 of 3 pontjes per dag gaan. Het tochtje duurt bijna 2 uur en wanneer je dus letterlijk de boot mist (door te laat bij de pont te zijn) zit je de hele dag in Drvenik. De rij begint te groeien vanaf een uur of 6 in de morgen (zo was ons verteld) en dan lig ik graag nog in bed. Nu hadden we een kamer gehuurd naast de veerpont en hebben prima geslapen, lekker ontbeten en toen de pont open werd gesteld reden we als eersten aan boord. Kan het iedereen aanbevelen.

De vergelijking met de ‘Duitse praktijken’ van handdoeken neerleggen gaat dan ook niet helemaal op. We claimen immers niet de pont voor de hele dag en daarnaast zijn we ook letterlijk de eersten……..wij kwamen reeds de avond ervoor en dan heb je ook het recht om in de rij te gaan staan. Ik ga echt niet zitten wachten totdat er een auto of 20 staan alvorens ik het gevoel heb dat ik ook aan mag sluiten.

Het handdoekje leggen geeft overigens leuke effecten. Ik raap ze altijd op, gooi ze op een grote hoop en wens ze veel plezier. Wanneer ze komen klagen vraag ik standaard naar het eigendoms bewijs van de plek op het strand of aan het zwembad en geef daarna aan dat rotzooi achterlaten verboden is…………we houden de stranden graag schoon.

Echt veel verder dan vloeken en tieren komen ze dan niet meer.

• Carla

JaPa (bedankt!) heeft me op een idee gebracht… Hier is een gedeelte van de makadamweg tussen Hvar stad en Sveti Nedjelja :D

http://www.youtube.com/watch?v=UrsKJIg3kU4&p=2F644D5A6E0D8E87&playnext=1&index=28

• JaPa :o)

Carla,

Dit is inderdaad een weggetje waar je beter vandaan kunt blijven!

Dit soort weggetjes heb ik in Kroatië ook weleens gereden, maar dat is niet altijd een prettig gevoel.

Met vriendelijke groet:

JaPa.

• MarkoMarko

En dan ligt de knuppel daar in het hoenderhok en dan kan het best lastig zijn om gevraagde en ongevraagde meningen over een locatie te interpreteren. Die hebben immers alles met smaak en interesse te maken en die zijn nu eenmaal erg persoonsgebonden. Voor wat betreft de mening van Norbert, hij stelde hier ooit op het prikbord: “Split is leuk om een avondje te kijken, maar op zich weing interessant”.

Zouden jullie Split kennen, dan maakt deze stellingname het voor jullie misschien gemakkelijker te bepalen in hoeverre jullie smaak/interesses aan sluiten bij die van Norbert en of jullie al dan niet (voor langere tijd) iets op Hvar te zoeken hebben.

• Carla

Klopt, Norbert, er gaan maar 2 (buiten 't seizoen) of 3 (van ca. half juli tot ca. half augustus) trajekten per dag van Drvenik naar Korčula. Ik weet niet of de “Dominče” zoveel sneller was dan de “Hanibal Lucić”, maar die laatste doet er ca. 2.30 uur over. Er gaan 360 passagiers en 30 voertuigen op de “Hanibal Lucić”.

Het was overigens niet mijn bedoeling het ‘handdoekje spreiden’ en het alvast in de rij gaan staan op één hoop te gooien, maar dit advies riep meteen weer het beeld van dit fenomeen bij me op. De afgelopen jaren had ik al van diverse vakantiegangers vernomen dat dit in meerdere vakantielanden een ‘hype’ is, maar in Kroatië had ik het gelukkig nog nooit gezien, totdat… de artikelen en foto's m.b.t. de Makarska Rivièra afgelopen zomer in de media verschenen. Die stranden lagen aan ‘t eind van de dag werkelijk bezaaid met al die lappen, geen vrij plekje meer… en verder geen ’kip' te zien. Gewoon asociaal! Uiteindelijk mocht ik dit tafereel toen ook nog in Zavala aanschouwen. Hopelijk breidt dit zich niet als een olievlek uit :X

Als commentaar op de diverse artikelen werden inderdaad ook oplossingen aangedragen zoals o.a.: alles op één grote hoop gooien en vervolgens in de fik steken of, als zwerfvuil, in een flinke afvalcontainer dumpen.

• Carla

:D Als deze stelling van Norbert maatgevend is… dan zou ik zeker naar Hvar gaan! Split ken ik als m'n broekzak en ik lust er wel pap van, kan er geen genoeg van krijgen (:D

• Jo

EEn makadamweg is dus wat ze ook een witte weg noemen? Hier in Vlaanderen was makadam vroeger een synoniem (meer dialect misschien) voor een betonweg. Zo'n 50 jaar geleden gebruikte men die term nog wel, nu hoor ik het niet meer alhoewel men wel nog betonwegen legt.

• Carla

Het gaat hier om een zandpad met kiezels en keien, Jo. In Kroatië gebruikt men hiervoor ook het woord ‘makadam’. Er bestaat overigens geen officiële verwijzing naar dit alternatieve pad. In Sveti Nedjelje heeft men een groot stuk karton geplaatst en daarop staat met de hand geschreven: Hvar, gevolgd door een pijl :)

• Norbert HR

Op Curacao worden de blanken ‘makamba’ genoemd en dat is dan niet echt positief bedoeld. Makadam, Makamba………ligt dicht bij elkaar.

• Norbert HR

Marko en Carla,

Ik beoordeel plaatsen op twee verschillende manieren. De eerste is hoe ik het graag zou zien, dus gebaseerd op mijn voorkeuren.

De tweede manier is te bekijken of het wat voor de gemiddelde toerist zou kunnen zijn.

Split heeft vast en zeker wel wat leuke tenten, ben destijds na een beurs met een groep op stap geweest, was heel gezellig, maar………

ik begrijp heel goed dat het absoluut niets is voor toeristen.

Wie de taal niet spreekt heeft in veel gelegenheden helemaal niets te zoeken, die zit daar met de ziel onder de arm (als buitenstaander) te kijken hoe anderen de tijd van hun leven hebben. Is dus totaal niet interessant.

Hvar stad is gewoon een hype, meer is het niet en Carpe Diem is een nog veel grotere hype, zul je mij ook echt nooit zien. De hele stad heeft echter wel de prijzen afgestemd op het Jet Set gebeuren en dan begin ik me af te vragen…………Wat heeft Hvar Stad MEER te bieden dan andere steden of dorpen in Kroatië ?

Antwoord ?

Niets, helemaal niets.

Sterker nog, ik durf zelfs verder te gaan door te stellen dat je daar minder waar voor je geld krijgt.

Dan de rest van Hvar ?

Stari Grad ?

Wat is daar nu zo speciaal aan ?

Het is gewoon een dorpje aan het water, maar dan heb ik toch liever Veli Losinj, Primosten, Rocogniza of zelfs Novalja.

Jelsa is inderdaad het leukste plekje, maar stel jezelf eens de volgende vraag ………….kun je dat nu nergens anders tegenkomen ?

Antwoord ?

Natuurlijk, is overal te vinden.

Dus ook vanwege Jelsa hoef je niet speciaal naar Hvar te gaan.

Wanneer is Hvar dan wel aangenaam ?

Antwoord ?

Wanneer het nog geen seizoen is en wanneer de Lavendel in bloei staat !

Dus kijken we eens naar Korcula stad.

Vergelijk Korcula stad nu eens met Hvar stad / Stari Grad / Jelsa of welke andere plek op Hvar.

Kan aan mij liggen, maar volgens mij heeft Korcula stad dan (voor de meeste toeristen) veel meer te bieden. Vergelijk het met bezoeken van Tjietjerkstradeel en Venetië. Neem aan dat de keus dan ook voor Venetië is.

En ja, iemand die de taal spreekt, die er bekend is en die de lokale bevolking kent zal er wellicht een prima tijd hebben, maar realiseer je wel dat de meeste toeristen dat dus niet hebben.

Bovendien hebben de meeste toeristen niet de zin of energie om eerst een paar weken mee te draaien in het lokale circuit. Zij willen arriveren, koffers neerdonderen en vanaf het eerste moment het idee hebben dat ze op vakantie zijn, dat ze op een speciale plek zijn en dat willen ze niet alleen voelen, maar ook zien.

Wanneer iemand al jaren naar dezelfde locatie gaat is dat toch een ander verhaal. Hij / zij kent z'n pappenheimers, weet precies waar de goede winkels zitten of waar het beste restaurant zit.

Ik kan je een restaurant in Stari Grad aanbevelen waar ze ‘pasta al Astichi’ (pasta met kreeft) maken, welke beter is dan wat ik ooit in Italië heb gegeten.

Zal iedereen die plek weten te vinden ? Denk het niet.

Zal iedereen het weten te waarderen ? Denk het ook niet.

Zal iedereen het verschil begrijpen ? Zeker weten van niet.

Dus zul je mij niet horen zeggen dat Stari Grad een super plek is.

En zo blijf ik bij mijn mening over Split, over Omis, over Trogir etc.

Wat iemand er dan mee doet is zijn / haar zaak.

Maar ik denk niet dat er iemand zal komen met de mededeling: ‘Dat was echt drie keer niets’.