Carla,
Die nieuwe weg van Stari Grad naar Hvar, compleet met de nieuwe tunnel heb ik destijds nog aangelegd zien worden, is inderdaad veel beter dan de oude weg.
Maar ook vlakbij Jelsa zitten stukken waar mensen met hoogtevrees behoorlijk angst kunnen hebben, het gaat af en toe recht naar beneden vlak naast de weg.
Het vast in de rij zetten van je auto voor de veerpont naar Korcula stad is nodig omdat er maar 2 of 3 pontjes per dag gaan. Het tochtje duurt bijna 2 uur en wanneer je dus letterlijk de boot mist (door te laat bij de pont te zijn) zit je de hele dag in Drvenik. De rij begint te groeien vanaf een uur of 6 in de morgen (zo was ons verteld) en dan lig ik graag nog in bed. Nu hadden we een kamer gehuurd naast de veerpont en hebben prima geslapen, lekker ontbeten en toen de pont open werd gesteld reden we als eersten aan boord. Kan het iedereen aanbevelen.
De vergelijking met de ‘Duitse praktijken’ van handdoeken neerleggen gaat dan ook niet helemaal op. We claimen immers niet de pont voor de hele dag en daarnaast zijn we ook letterlijk de eersten……..wij kwamen reeds de avond ervoor en dan heb je ook het recht om in de rij te gaan staan. Ik ga echt niet zitten wachten totdat er een auto of 20 staan alvorens ik het gevoel heb dat ik ook aan mag sluiten.
Het handdoekje leggen geeft overigens leuke effecten. Ik raap ze altijd op, gooi ze op een grote hoop en wens ze veel plezier. Wanneer ze komen klagen vraag ik standaard naar het eigendoms bewijs van de plek op het strand of aan het zwembad en geef daarna aan dat rotzooi achterlaten verboden is…………we houden de stranden graag schoon.
Echt veel verder dan vloeken en tieren komen ze dan niet meer.